Mijn varens en boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Mijn varens en boomvarens

Berichtdoor griphuz op 28 jun 2010 16:40

De australisjes doen 't erg goed Ro!
Ook de medu's rolen blaadjes uit,....we zien wel wat ze in de herfst weer gaan doen.

Ik heb aan een grote brownii en een cooperi verschrikkelijke vergroeiingen nadat ze volledig ontbladerd waren,...zal eens foto's maken en een nieuw topic opstarten.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 jul 2010 17:45

@Bjornobo, er zijn verschiilende mogelijkheden waarom de C. barometz is stil gevallen, te groete temperatuur schommelingen, te droog, te lage luchtvochtigheid, kraan water.

@Eduard, bij de australis is opgevallen dat hij van zeer luchtige grond houdt en minder vocht nodig heeft dan andere Cyahtea's. Moet wel zeggen dat ik de australis wel hard vindt groeien als je hem verglijkt met een dealbata.

@Griphuz, de vergroeiingen heb ik hier ook bij de brownii en cooperi. Bij de brownii zijn de vergroeiingen het ergst en heb daarvan de oorzaak gevonden, op de plaatsen waar de vergroeiingen plaats vinden is de steel beschadigt ( zie foto) of deze beschadigingen komen door dieren ( vogels, slakken) of door winterschade is mij nog niet helemaal duidelijk.

Afbeelding

De C. smithii groeit harder dan ik ooit had kunnen dromen, ergens begin dit topic gaf ik aan dat ik 12/13 bladeren verwachte en stelde dit later iets bij, nu weer.
De foto is woensdag genomen en toen zat hij op 16 zichtbare bladeren/ rollen, vandaag zijn dat er iets meer.....21 zichtbare bladeren/ rollen ben echt benieuwd op hoeveel de teller gaat stoppen.

Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 08 jul 2010 09:44

Ben er inmiddels achter dat ik ook last heb van de varenrouwmug. Meerdere varens ( cibotiums, blechnums, antartica's) en 4 soorten bananen zijn getroffen. Door het warme weer was er binnen vier dagen een explosie.

Heb het behandeld met een middeltje van Bayer voor bestrijding van de larven en plakstrips voor de muggen. Maar vooral de bananen en de cibotiums hebben er veel last van...

Kijken hoe we dit gaan overleven.

Ps, ook bij heeft 1 grote antartica 7 vergroeien aan 7 zeven bladeren ( soortgelijk als op de foto) en heeft veel minder grote bladeren. De andere grote, die onder dezelfde omstandigheden is gehouden, heeft er geen problemen mee...
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 jul 2010 10:34

Hoi, de varenrouwmug zal je niet helemaal wegkrijgen, maar is goed in te dammen, overigens zullen hier alleen heel jonge plantjes onder bezwijken! Als er een gezond wortelstelsel is zal het de plant geen kwaad doen.
De vergroeiingen aan de nieuwe bladeren heb ik ook, en is denk ik volledig te wijten aan de hitte! Mijn 2e D. squarrosa heeft 12 mooie veren gegooid maar dat van vorige week 35 gr. heeft aan een zijde helemaal geen zijveren en de top is ook helemaal vervormd, in de landen waar deze soorten voorkomen is het nooit zo warm! hooguit 27 gr. dat is daar super heet!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 10 jul 2010 17:05

bjornobo schreef:Ben er inmiddels achter dat ik ook last heb van de varenrouwmug. Meerdere varens ( cibotiums, blechnums, antartica's) en 4 soorten bananen zijn getroffen. Door het warme weer was er binnen vier dagen een explosie.

Misschien tip voor volgende keer: meng een beetje tabak door de bovenste laag aarde dan heb je er weinig tot geen last van.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 11 jul 2010 14:57

Het warme weer van de laatste tijd heeft het grootste gedeelte van de boomvarens een groeiversnelling gegeven.
Een van de soorten waarvan ik had verwacht dat hij problemen zou geven met het warme weer is de Dicksonia youngiae maar deze lijkt er beter tegen te kunnen dan ik had verwacht, zowel de kleine als die met 50 cm stam hebben er zin in.
Afbeelding

Een paar soorten die alleen maar harder gaan groeien als de temperatuur omhoog gaat en die in de volle zon staan.
C. incisoserrata
Afbeelding

C. gleicheniodes
Afbeelding

C. lepifera
Afbeelding

C. sp ( Fuiji)
Afbeelding

C. capensis deze staat in het warmste hoekje in de schaduw, dit is een soort die het grooste gedeelte van zijn leven in de halfschaduw/ schaduw groeit.
Afbeelding

Met de aanplant van elke plant hou ik rekening met groeisnelheid en hoeveel ruimte hij zal innemen behalve bij de C. medullaris. Ik weet hoe groot een medullaris kan worden maar heb geen rekening gehouden met de bladomvang en dat deze nu niet meer wordt bepaald door de grote van de pot/ kuip waar hij instaat. Het nieuwe blad is ongeveer 40 cm groter dan de vorige en de nieuwe rol weer groter dan de oude. Als deze de aankomende winter doorkomt staat er mij volgend jaar nog wat te wachten :? .
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 jul 2010 15:19

Hoi Ro, ziet er wederom geweldig mooi uit, vooral de medu. Ik hoop wel voor jou dat je hem goed de winter doorkrijgt, ik heb zelf ooit eentje opgeofferd voor dat experiment, maar helaas - 8 was al te veel voor deze soort hij had bescherming van noppenfoly los van de stam [bamboe stokken] en een flinke hooiprop in de kop en een paraplu erover, maar het was een snot in het voorjaar! Maar goed laat je niet ontmoedigen, en probeer het, misschien heb jij wel succes en kunnen we er iets van opsteken! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 jul 2010 20:48

De medu heeft afgelopen winter -6 C overleeft met bescherming waarbij de kluit zelfs een paar keer bevroren is geweest dus heb goede hoop dat hij de aankomende winter doorkomt met de bescherming die ik in gedachten heb. De C. smithii ( al in volle grond) en andere soorten die worden uitgeplant worden denk ik een stuk moeilijker om goed de winter door te krijgen.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 13 jul 2010 23:10

Ro, bedankt voor de tip met tabak. Admire van Bayer lijkt zijn werk te hebben gedaan, geen mug meer te bekennen.

Alle planten achterin de tuin ( in de volledige schaduw en geen last van ongedierte) die doen het erg goed.

De antartica's met max 6 uur zon per dag hebben veel vergroeien. Sommige groeitoppen zijn zelfs verbrand, dat is flink balen maar ben er ook van overtuigd dat de vergroeiingen komen door de hitte. Dat valt niet te verhelpen met veel water geven.

Ps. de Cibotium barometzen lijken beide weer aan de gang te gaan. Het lijkt wel of deze alleen uitrolt boven de 30 graden, maar dat lijkt me wel erg hoog.
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 18 jul 2010 22:58

Vandaag was het tijd om de Dicksonia squarrosa eens nodig te verpotten daar de kluit behoorlijk vol met wortels zit, ook aan de onderkant van de stam is er nieuwe wortelgroei te zien.

De kluit:
Afbeelding

Onderkant stam:
Afbeelding

De kroon:
Afbeelding

Ook was het de beurt om de C. brownii ( links, 13 maanden), C. australis ( rechts, 7 maanden) en de C. cooperi brentwood ( midden, 4 maanden) te verpotten, vooral bij de C. cooperi brentwood zit de groei er goed in.
Afbeelding

De grote C. tomentosissima wilt dit jaar niet echt lekker groeien, ik heb hem naar de half schaduw verhuist om te zien of hij het daar iets beter doet.
Afbeelding

De C. australis die nu 14 maanden oud is groeit behoorlijk door, de rollen zijn ongeveer 2,5 cm groot.
Afbeelding

De C. smithii heeft echt zijn plekje gevonden, had nooit verwacht dat hij zo makkelijk zou aanslaan en dat er zoveel groei zou wezen.
Afbeelding

De C. felina is ook een vrij snelle groeier.
Afbeelding

De drie grootste zonaanbidders.
C. gleicheniodes:
Afbeelding

C. insicoserrata:
Afbeelding

C. milnei:
Afbeelding

En een paar overzichts foto's, zoals jullie zien zijn er 2 D. antarctica's verdwenen, 1 met dubbele kop en 1 met 170 cm stam die naast de C. smithii stonden. De redenen waarom deze weg zijn is omdat ik in de achtertuin andere soorten wil uitplanten, alleen de D. antarctica met 240 cm stam blijft staan omdat het een mooie blikvanger is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grotere C. brownii heb ik naar de voortuin verhuist omdat hij hier iets meer ruimte heeft.
Afbeelding

De C. medullaris in de voortuin begint er steeds mooier uit te zien, denk wel dat ik volgende maand 1 of 2 stammen van de Musa's zou moeten gaan verplaatsen omdat de volgende rol die richting opgaat.
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens