fernman schreef:Ik denk zelfs dat de jongere Cyathea medullaris nog mooier gaat worden dan zijn grote broer!!
.
Dank je Mario, ja die is van eigen sporenkweek van 2001/2002 en heb toen veel geëxperimenteerd omdat ik er heel veel had toen ook beschermd met stro, droog blad en andere isolerende materialen, ondanks de zachte winters van toen allemaal gesneuveld, van rotting tot uitdroging en zo meer, deze heb ik in de winter steeds op het kritische moment binnen gezet, die stond in de voortuin kort bij het voorschuurtje

Ik wist toen al veel meer van boomvarens dan in de begin fase, mijn grote kwam als sporeling mee van Nieuw Zeeland en was heel trots deze te hebben en dan neem je weinig risico! dus ook vaak te lang in te kleine pot gehouden en niet altijd goed bemest, dat lees je af aan de stamdikte op bepaalde plekken, nu komt de grote C.medullaris stam in de buurt van wat het zou moeten zijn [bovenaan]
De kleine had dus een betere start,

Hij zou mooier kunnen worden door de gelijkmatige dikte van de stam, dan zou die ook de volle grond in moeten! en dat willen we niet meer wegens te veel werk en de stookkosten zou het weer echt gaan winteren