Lophosoria

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Lophosoria

Berichtdoor carex op 17 maart 2010 12:40

Hoi,

Ik lees op verschillende forums dat mensen lophosoria quadripinnata in de volle grond hebben staan en de soort vervolgens elk jaar met moeite de winter overleefd. Aangezien ik in de volle grond eigenlijk geen plaats meer heb de volgende vraag. Hoe gedraagt de soort zich als kuipplant ? Of heb je dan een enorme metselkuip nodig voordat de soort het een beetje goed doet?

Gr. Bart
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Lophosoria

Berichtdoor Eduard op 17 maart 2010 13:47

Hoi Bart, hij kan tot -15c hebben ,dan weet je ook dat je hem zeker als kuipplant kunt houden! De grote van de pot pas je aan, aan de wortelgroei van de plant, zoals je weet heb ik al mijn boomvarens in potten staan,en dit gaat goed! De cyatheas willen nog wel eens de pot uitgroeien , vooral de C. medullaris, maar van die is het mogelijk de wortels te snoeien als het echt te gek wordt!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Lophosoria

Berichtdoor TropiRo op 17 maart 2010 18:26

De -15 die wordt aangegeven is voor korte duur, 1 nacht geen probleem maar meerdere wel.
Ik heb er 2 de winter doorgekregen, 1 in de volle grond en 1 in pot. Die in de grond heeft behoorlijk wat blad schade opgelopen maar de rollen zijn nog goed, deze beschermd met een dikke laag boomschors, blad is verbrand door sneeuw/ ijs wat bijna alle niet inheemse varens hebben in ons klimaat.
Die in pot stond onder een afdak en deze staat er nog perfect bij, geen schade aan de bladeren en het groeipunt is nog goed. Zowel de plant in pot als in de grond hebben -6 gehad waarbij de kluit meerdere dagen stijf bevroren zijn geweest.
Wil je na een aantal jaren een mooie Lophosoria hebben dan raad ik je wel aan om hem in pot te houden zodat hij niet elke winter een terugval heeft, b.v. die in bij mij in pot staat maakt rollen aan die 2x zo groot zijn als die in de grond en ze zijn beide even oud. De Lophosoria maakt geen diepe wortels aan dus kan je met een vrij ondiepe pot werken en dan eens per jaar of per 2 jaar overpotten of wortelsnoei toepassen zoals Eduard zegt.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Lophosoria

Berichtdoor carex op 18 maart 2010 00:00

Bedankt!
Even afwachten wanneer ze op voorraad zijn, dan schaf ik er één aan.

Gr. Bart
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Lophosoria

Berichtdoor TropiRo op 05 apr 2010 23:16

Hier is de Lophosoria druk bezig met de nieuwe rollen, deze heeft afgelopen winter alleen een afdakje gehad, de pot was niet ingepakt.

Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten