voor de liefhebbers

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: voor de liefhebbers

Berichtdoor Tropthaipalms op 22 jun 2010 00:04

ger schreef:Dank je tropiro maar zijn helaas niet de mijne,die van mij moet nog een paar jaartjes groeien om zo hoog te worden hahahah.

Maar ik ga hier op dit thema "wel goed, niet goed" niet verder in.
Mijn bedoeling was het om gewoon de boomvarens van mijn vriend te laten zien, omdat ik het de moeite waard vind om het op dit forum te tonen.
En niet om er een hele discussie te starten, wat wel en wat niet goed is.
Ik vind gewoon dat als er iemand zich een boomvaren gaat aanschaffen, dat hij genoeg informatie op het internet kan vinden hoe een boomvaren te verzorgen.
De een zegt dit de ander zegt dat maar uit eindelijk moet hij er toch zelf leren mee om te gaan en doet wat hij het beste vind voor zijn varens.
Uiteindelijk zijn palmbomen ook niet bedoeld om hier te overwinteren, anders stonden hier de bossen er wel vol mee.

Mvg Ger :thai:


De kortere bladeren zijn hoofdzakelijk omdat hij het eerste jaar zeker niet geworteld is , Bij aankoop van een boomvaren zit de kop ( meestal ) vol met knopen of krullen van import waarbij hij het 2de jaar kortere bladeren zal steken en zich goed zal wortelen , na hij goed geworteld heeft zal hij terug dikke krullen steken. Het enige verschil is dat de kleur van de bladeren in volle zon lichtergroen zijn tegenover boomvarens in de schaduw donkerder bladeren afgeeft.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms
 

Re: voor de liefhebbers

Berichtdoor wsnbm op 05 aug 2010 22:28

Heeft iemand foto's beschikbaar van het goed winterbeschermen van de D.A.?

Want jullie hebben het over de kop, hoe ziet die eruit dan?

Txs

John
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: voor de liefhebbers

Berichtdoor griphuz op 06 aug 2010 11:42

Nog even over het volle zon verhaal van boomvarens,....dit is heel makkelijk op te lossen/te bewijzen --> kijk naar de natuur waar ze voorkomen.

Een aantal soorten Cyathea's, met name medullaris en brownii, worden erg hoog, en komen in volwassen toestand dan boven de bomen uit: volle zon (mits voldoende vocht).
Jonge planten zijn hiertegen echter minder goed bestand.
Dicksonia's blijven meestal kleiner, en groeien meestal in de bossen volgens mij, dus zijn meer geschikt voor schaduw. Dat wil niet zeggen dat ze 'niet tegen volle zon' kunnen, maar leuk zullen ze het niet vinden lijkt me.

Bovendien, maar da's een kwestie van smaak, is het mijns inziens geen gezicht om een Dicksonia in volle zon naast bijvoorbeeld Yucca's en Agaven te zetten, in een woestijntuin. Ik hou dat persoonlijk een beetje gescheiden (meer natuurlijk in mijn ogen).
In de schaduw of halfschaduw komen ze beter tot hun recht.
Maar het blijft een feit, over smaak valt niet te twisten, terwijl iedereen dat altijd wel doen,...;P
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: voor de liefhebbers

Berichtdoor liesgorter op 06 aug 2010 13:32

Inderdaad, over smaken valt niet te twisten,maar ook bij mij kwam als eerste gedachte toen ik de foto zag:"Hoort een yucca of agave naast zo'n boomvaren?" Zijn toch twee verschillende werelden. Mijn smaak is het niet. Maar daar is iedereen natuurlijk vrij in.
De varen op de tweede foto van Eduard vind ik er persoonlijk veel mooier uitzien.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten