Uitrollen Dicksonia antartica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor rabbit op 06 sep 2009 19:03

Het is altijd mooi om te zien hoe ze uitrollen.
Hierbij een paar foto's van enkele van mijn varens
De C.Medullaris rol nummer 4 en 5 sinds aankoop 28 juni
P1000861.JPG
P1000861.JPG (127.27 KiB) 5267 keer bekeken

De C.Dealbata rol nummer 7 sinds aankoop 28 juni
P1000859.JPG
P1000859.JPG (140.02 KiB) 5265 keer bekeken

De C.Cooperi rol nummer 7 en 8 sinds aankoop 30 mei
P1000862.JPG
P1000862.JPG (142.97 KiB) 5263 keer bekeken

De C.Brownii rol nummer 6 sinds aankoop 28 juni
P1000563.JPG
P1000563.JPG (39.32 KiB) 5263 keer bekeken

de Blechnum Gibbum rol niet meer te tellen zoveel sinds aankoop 28 mei
blechnum gibbum..JPG
blechnum gibbum..JPG (41.59 KiB) 5260 keer bekeken

P1000865.JPG
P1000865.JPG (48.92 KiB) 5262 keer bekeken
P1000866.JPG
P1000866.JPG (43.29 KiB) 5261 keer bekeken


Nog een vraagje voor Ro hoe zit het met winterhardheid van de C.Incisoserrata.
Het is mooi dat de C.Incissoserrata en C.Tomentossima een zonaanbidder is,dat maakt mijn Keus voor volgend jaar wat makkelijker.

Gr,Bert :P
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 06 sep 2009 19:54

Ze zien er goed uit Bert en groeien goed. De C. incisoserrata komt uit Malaysie en kan totaal geen vorst hebben, plant moet echt tussen de 3 en 10 graden worden overwinterd, hij wordt ongeveer 3 meter hoog. De tomentosissima kan wel wat meer vorst hebben tot ongeveer -5 graden alleen van korte duur, hij wordt ongeveer 2 meter hoog.

@Christophe, zo'n artikel lijkt me een goed plan, ik zal er eens naar kijken.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 06 sep 2009 19:59

@Christophe, zo'n artikel lijkt me een goed plan, ik zal er eens naar kijken.

Prima! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 13 okt 2009 16:33

Week 42

We zijn een aantal weken verder, bij de antartica´s is er weinig gebeurd, de rollen die klaar zitten zijn in 6 weken 4 cm omhoog gekomen en denk niet dat ze nog uitrollen voordat de winter begint en zal dus de niet uitgerolde rollen verliezen, het is zonde maar het is niet anders.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
kop links
Afbeelding
kop rechts
Afbeelding

Mijn 9 koppige antartica is wel vrolijk aan het doorgroeien, het hoogste punt van de stam is ongeveer 45 cm en de dikte is bijna 40 cm diameter.
De lichte bladeren zijn de nieuwe.
Afbeelding
Een foto van 1 van de koppen, er zitten nog rollen klaar maar ook deze zullen niet zijn uitgerold voor de winter en zullen verloren gaan.
Afbeelding

We gaan verder naar de Cyathea´s en nog 2 speciale Dicksonia´s.

De Cyathea´s en een paar Dicksonia´s worden deze week nog naar de winterverblijf gebracht zodat ze nog door kunnen blijven groeien bij een temp van rond de 20 graden. De temperatuur in het winterverblijf wordt dan rustig afgebouwd zodat ze rond half december hun winterslaap kunnen doen tussen de 0 en 5 graden.

D. youngiae, deze heeft mij dit jaar verbaasd over de groeisnelheid, hij doet niks onder voor de D. squarrosa en kan denk ik per jaar maximaal 30 cm stam aanmaken als hij het naar zijn zin heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn D. squarrosa en D. fibrosa die samen een stam aanmaken. Op de foto is goed te zien dat de fibrosa een langzame groeier is, ze zijn beide bijna 4 jaar oud.
Afbeelding

De C. medullaris, hiervan zijn een aantal bladeren afgebroken toen ik met vakantie was, of vogels zijn erop gaan zitten of de wind heeft ze afgebroken.
Afbeelding

De C. tomentotissima groeit vrolijk verder, het blijft mij verbazen dat deze snel groeit met zowel koud of warm weer, zon of geen zon, het enige wat de tomentotissiam verlangt is veel water.
Afbeelding

De C.incisosserato is een tropische soort die harder gaat groeien als het warmer wordt en kan heel veel zon hebben, ook verlangt deze heel veel water. Deze heeft tot nu 13 bladeren aangemaakt en er zitten er nog een aantal klaar. Ik denk dat ik deze in huis ga overwinteren om eens te kijken wat hij doet omdat deze soort waarschijnlijk niet onder de 3 graden mag komen.
Afbeelding
Afbeelding

Van de andere soorten die ik heb staan zal ik binnenkort eens een paar foto´s maken voordat ze naar hun winterverblijf gaan.

Gr, Ro

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor rabbit op 13 okt 2009 19:28

Hallo Ro,
Goede vakantie gehad? Het blijft toch weer mooi om te zien al die varens.
De C.incisosserato is deze zo licht behaard aan de basis of licht dat aan de belichting?
Ik heb net alle varens op de D.Antartica na naar boven gesjouwd en op zolder neer gezet,want ze verwachten toch nog wel een paar graden vorst hier in het oosten.
Ik had eigenlijk een overwinteringskast onder het prieel willen bouwen maar daar ben ik nu te laat mee.
Ik las dat je naar Canna Banana gaat en daar een stand hebt wat neem je allemaal mee??

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 13 okt 2009 22:04

De incisosserato is inderdaad zo licht behaard, de nieuwe rollen zijn aan de binnekant weer donker bruin van kleur die later weer licht bruin worden.

Afbeelding

Ik neem heel veel mooi spul mee naar Canna-banana, ik zeg nog niet wat maar er zitten verschillende planten bij die echt iets zijn voor de verzamelaars ;).

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten