Uitrollen Dicksonia antartica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor arpad veldhuis op 04 aug 2009 14:51

ik heb dit jaar een rare boots gekocht van een 1meter hoog hij/zij heb dit jaar 9bladeren uitgerolt en nu nog eens 4 is dit normaal dat die later in het jaar nog eens bladeren uitrolt

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 04 aug 2009 17:43

arpad veldhuis schreef:ik heb dit jaar een rare boots gekocht van een 1meter hoog hij/zij heb dit jaar 9bladeren uitgerolt en nu nog eens 4 is dit normaal dat die later in het jaar nog eens bladeren uitrolt

gr arpad


Dit is normaal, een antartica maakt per nieuwe kroon ( 1x per seizoen) tussen de 5 en 30 rollen aan, na de eerste rollen blijft hij rol na rol aanmaken tot het te koud wordt en dan gaat hij in slaap stand.

Bijna alle mensen die een bare roots aankopen zetten deze meteen in de grond ( volle grond of pot), hierdoor is de groei minimaal. Beste wat je met een bare root kan doen is hem eerst tussen de 1 en 3 weken in een schaal met water zetten en zorgen dat de stam voor de helft vol is gezogen met water ( wel de kruin vochtig houden) en dan pas planten dan gaat hij veel sneller wortelen, dit is een tip die ik heb gekregen van een boomvaren kweker.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor arpad veldhuis op 04 aug 2009 19:04

kijk dat is een nuttige tip, en ja ik heb hem ook meteen in een pot gezet. het wel jammer dat hier langer koud blijft in de winter anders had ik hem in de volle grond gezet

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 09 aug 2009 16:07

Week 32

En het gaat maar door, de rol die zo raar uitrolde is helemaal aan het bij trekken en denk dat de volgende kroon met 2 weken gaat beginnen met uitrollen.

Afbeelding
Afbeelding

De dubbele kop is ook nog lekker bezig, de eerste rollen zijn bijna volledig uitgerold en er blijven maar nieuwe rollen bijkomen.

Afbeelding
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 16 aug 2009 15:13

Week 33.

De antartica in de voortuin lijkt even een kleine pauze te hebben genomen, ik denk dat dit komt door de warme dagen van de laatste tijd.

Afbeelding

De dubbele kop groeit nog steeds vrolijk verder.

Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 30 aug 2009 21:16

Week 34 is overgeslagen, nu week 35.

Die in de voortuin wilt niet echt zijn 2de kroon eruit gooien, de rollen komen wel omhoog maar heel erg traag.

Afbeelding
Afbeelding

De dubbele kop gaat nog altijd goed, hij blijft rollen aanmaken. De fibrosa die er links van staat en de squarrosa die erachter staat zijn ook lekker aan de groei.

Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 30 aug 2009 21:59

Gaat lekker ;)

Hoe meer ik naar boomvarens kijk, en er over lees, hoe leuker ik ze zelf begin te vinden. Ik heb momenteel een Dicksonia antarctica en een Cyathea (schrijf ik dit goed) australis.

Superplanten zijn het!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 30 aug 2009 22:22

Het zijn zeker mooie planten, zijn 1 van de oudste soorten die er bestaan, dacht ergens tot 450 miljoen jaar geleden dat daat hun bestaan ligt, vrij oud dus.

Nog een paar foto´s van de anderen.

Een soort waarvan niemand op dit moment een naam weet maar we zijn druk aan het zoeken, op het blad zit een soort silveren gloed en de onderkant is wit bij zowel het nieuwe als oude blad. Ik heb een vermoeden dat het een Cibotium soort is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grote in pot is de Cyathea medullaris, die daarvoor staat in terra pot is een Cyathea incisoserrato ( zon liefhebber), rechts achterin de D. antartica en rechts in de grijze pot een D. youngiae
Afbeelding

Zal volgende keer wel een paar detail foto's maken van sommige soorten.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor TropiRo op 06 sep 2009 14:07

Week 36.

Met de D. antartica's is weinig gebeurd ten opzichte van vorige week en sla de foto's eens over maar andere soorten zijn nog altijd druk bezig.

De Cyathea medullaris, de rollen blijven rond de 12 cm.

Afbeelding

De Cyathea incisoserrato is een hele sneller groeier die wel van een beetje zon houdt en ook een behoorlijke slok water lust. Hij is bezig met zijn 11de rol van dit jaar en er zitten er nog genoeg.

Afbeelding

De D. youngiae is ook een sneller groeier ben ik achter gekomen, doet zich niks onder voor een
D. squarossa. Hij heeft dit jaar al 3 sporen bladeren eruit gegooid waarvan ik 1 blad heb gebruikt om de sporen te zaaien. Gisteren keek ik in het zaaibakje en zag dat de groene schijn al tevoorschijn komt.

Afbeelding

De Cyathea tomentosissima is ook een sneller groeier en houdt ook van de zon en drinkt in verhouding meer dan de medullaris en de incisoserrato. 1ste foto ( rechts de tomentosissima) is van begin juni en de 2de van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitrollen Dicksonia antartica

Berichtdoor Christophe op 06 sep 2009 14:18

Hoi Ro,

Zoals je weet volg ik dit artikel goed op. Ik vind het altijd leuk om nieuwe berichten van je te lezen.

Bij Canna banana vertelde je me waar je op moet letten als je een boomvaren aanschaft. Het zou leuk zijn mocht je de belangrijkste daarvan even delen met ons op het forum (in een nieuw artikel aub) of eventueel op je weblog ;)

Je ziet maar hoor, maar ik zou het super vinden mocht je dit willen doen 8-)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten