grote banaan overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: grote banaan overwinteren

Berichtdoor p e t e r op 13 okt 2013 10:53

De watergift is eigenlijk afhankelijk van de temperatuur van de overwintering.

Heb je een goed wortelgestel en wordt deze in een huiskamer overwinterd dan kan je normaal watergeven. Af en toe droog kan geen kwaad.

Wordt er koud overwinterd dan is idd droog de beste optie. Net zoals een ensete.

De beste raad die ik je kan geven is: koop een vochtigheidsmeter voor de kluit te controleren (kost ongeveer 10 €) en kijk naar het blad zoals Rob zegt.
Een musa stam bestaat grotendeels uit water dus hij heeft veel reserve.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Eric08 op 15 okt 2013 17:54

De Musa Basjoo groeit stilletjes verder tijdens de winter zelf bij zeer weinig licht en lage temperatuur (10°). Zoals jullie vermelden: "de plant vertelt je zelf wel als ie echt aan het verdrogen is".Ik merk dat de sigaar /top van de stam minder snel /of niet uitdroogt als men de wortelkluit licht vochtig houd. Wat is het voordeel van de Musa Basjoo droog te houden? Waarom is het echt heel belangrijk dat je ze 'droog' wegzet"? graag wat uitleg. Mijn inziens is het niet zo belangrijk of je de Musa Basjoo nu vochtig of droog overwintert. m.v.g. Eric
Eric08

3 bedankjes

Berichtdoor ick op 17 okt 2013 19:26

@Eric08
dat idee heb ik ook. Mijn basjoos blijven buiten onder een afdak dat dichtgemaakt wordt bij aanhoudende vorst en dan indien nodig vrijwel vorstvrij gehouden wordt. Ik moet gedurende de winter toch met enige regelmaat wat water geven, om uitdroging te voorkomen. Ze staan zeker niet nat, maar ook niet helemaal droog.
Vooralsnog lukt dat goed sinds ik de planten heb (nu een paar jaar).
Ik ben bang dat ze serieus zouden uitdrogen als ik ze droog zou houden.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 okt 2013 19:55

Misschien hetzelfde als bij palmen, droog kunnen ze veel meer hebben dan vochtig met vorst. Ik pieker er nog steeds over hoe ik mijn basjoo dit jaar ga overwinteren, vorig jaar heb ik mijn bananen overwintert op een donkere zolder die achteraf veel te warm bleek te zijn, helaas dachten sommige dat ze ook nog is flink water moesten hebben..Redelijk wat stammen verloren dus.

Dit jaar twijfel ik weer of ik mijn basjoo ga inpakken of uitgraven en op save spelen. Volgende maand gaan er 3 drukke maanden van start, 1 hele dag per week thuis en met beetje pech valt de vorst en sneeuw in de verkeerde periode. De stam van mijn basjoo is richting de 150cm en mijn ouders zitten niet te wachten op een vergelijkbare koker in de tuin die flink boven de schutting uitsteekt.
Kleine bananen overwinter ik op mijn slaapkamer, ensete ventricosum's en Musa sikkemensis gaan de garage in.

Lastig!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 18 okt 2013 12:31

Zou ik de basjo en sikkim in de foliekas kunnen overwinteren als t er -2gr is?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 okt 2013 18:48

@Sandoz,
Ja de bananen bleven volop doorgroeien wat eigenlijk gewoon een domme fout is geweest, elke 2 weken kon ik een blaf afsnijden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor stekkiepower op 03 nov 2013 16:19

Hoe komt het dat het te warm was? Wat was u temperatuur gemiddeld?
Ik overwinter ook op zolder, beetje licht, 7graden ongeveer. Watergift twijfel ik nog over!
stekkiepower

0 bedankjes

Berichtdoor kevins exotuintje op 13 nov 2013 14:50

bij mij gaat de grote maurellie als eerst vanuit de tuin in een kuip met droge cocopeat, eerdaags ga de basjoo voor t eerst in 4 jaar buiten overwinteren ivm plek tekort (18 stammen met uitschieters tot 230cm stammen ;) ) bij mij gaat de koel en droog overwintering al 5 jaar goed ( ook maurellie al 4 jaar ) met nog nooit een stam verloren te hebben.
nu voor het eerst staat me washy met 70 cm stam ook binnen op deze plek

en hier word het gerust 2a3 graden in de winter..
WP_20131027_005
Afbeelding
WP_20131027_006
Afbeelding

WP_20131027_004
Afbeelding

greetz kevin
greetz kevin

exoten heb je niet voor even, maar voor heel je leven!

kevins tuintje klikkeee!! viewtopic.php?f=49&t=11498
kevins exotuintje

15 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming