beginners overwinter vraagjes

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

beginners overwinter vraagjes

Berichtdoor tbird44 op 26 jul 2015 19:22

al is het pas eind juli
ik ga toch al eens wat info verzamelen over het overwinteren
ik heb div. bananen
div. palmen en wat klein tropisch goed
de meest moeten gewoon naar binnen als het kouder word
ik wilde het volgende doen
ff simpel gedacht ( is mijn eerste jaar met tropen )

de planten die geen licht nodig hebben zoals de blad verliezers en bananen gaan naar de zolder
is redelijk groot met een klepraampjes ( wel redelijk donker en niet warm )

de rest naar een slaapkamer die niet in gebruik is
die kamer is erg licht en er is nooit verwarming aan
is redelijk vochtig in de winter omdat de was er hangt

is dit de goede aanpak ????
graag wat adviezen en tips
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: beginners overwinter vraagjes

Berichtdoor Jane op 26 jul 2015 21:56

Hoi tbird,

Ik denk dat je de aanpak per soort zult moeten specificeren, omdat bijv. een Musa basjoo en een sikkimensis (iets minder wh) met bescherming buiten kunnen blijven, maar een lasiocarpa, of dwarf cav. moeten uiteindelijk toch echt naar binnen normaal gesproken.

Vocht is overigens over het algemeen geen goede omgeving voor planten die in rust zijn.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: beginners overwinter vraagjes

Berichtdoor draco op 27 jul 2015 01:02

Een hogere luchtvochtigheid zal binnenshuis zelden een probleem vormen voor overwinterende planten. Een lagere temperatuur gaat in de winter meestal gepaard met een hogere (relatieve) luchtvochtigheid. De kuipplanten overwinteren hier in de vorstvrije kas of wanneer dat te koud voor ze is binnenshuis bij 5-10 °C danwel in de woonkamer bij 15-21 °C.
De kamer met 5-10°C op het Noordoosten wordt hier ook gebruikt om de was te drogen. Of het in deze onverwarmde kamer te vochtig is betwijfel ik, want de was droogt er snel genoeg. Er staat wel vrijwel permanent een raam en de deur open zodat er voldoende ventilatie is. In de koude kas is het daarentegen 's winters kletsnat met een relatieve vochtigheid dicht bij 100%.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: beginners overwinter vraagjes

Berichtdoor Jozef op 28 jul 2015 18:58

Er zijn genoeg leden die palmen en musa's buiten laten overwinteren. Er is daar een apart forum topic voor genaamd winterbescherming, als je interesse hebt kan je daar eens in gaan neuzen en zien hoe anderen dit aanpakken.

Succes ermee.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron