Voorlopige uitslag van de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 18 jan 2010 02:03

Ik heb vandaag eens een goed kijk genomen bij de planten hoe ze erbij staan en ik was een klein beetje verbaasd, ik had minimaal wel iets schade verwacht en dat komt misschien ook nog wel maar voor nu is het :D .

Half december heb ik een streepje gezet bij de speren van de Brahea armata en de Butia capitata en vandaag viel mij op dat de Brahea de speer bijna 2 mm is gegroeit en de bij de Butia bijna 5 mm groei, deze staan wel onder een afdakje sinds half december, grond is afgedekt geweest met piepschuim platen tijdens de vorst en tijdens de koude dagen stond de lichtslang aan maar zodra het niet kouder werd dan -1 C ging hij weer uit.

Alle palmen in pot staan onder een afdak en de pot was niet ingepakt, ze hebben maximaal -5.7C te verduren gehad en de kluit was meerdere dagen bevroren geweest.
Tot nu toe is er geen schade te ontdeken bij de palmen. Ik had minimaal blad schade verwacht aan de Thrithinax acanthocoma, div kleine Brahea's en de grote edulis, div Butia's, de manipur varianten van de Trachycarpus, Archontophoenix cunninghamia ( pot ingepakt), Syagrus romanzoffiana sp. santa catarina ( pot ingepakt), Livistonia australis/ chinensis/ decipiens/ nitida, aantal kleine Sabal soorten, en de Cycas revoluta en rumphii maar mijn grootste verbazing gaat uit naar de Cyathea medullaris, van deze was alleen de stam ingepakt (vorst vrij) en niet de pot, hij heeft wel al zijn bladeren verloren en 1 rol die al 20 cm boven het groeipunt zat maar er is nu weer een beetje groei te zien bij de nieuwe rol dus dat is positief.
De meeste van deze palmen en planten gaan tussen half februari en maart de volle grond in waar ze denk ik veel beter tot hun recht zullen komen.

De enige palmen die onbeschermd stonden hebben ook geen schade, dit betreft de Trachycarpus fortunei, wagnerianus, princeps, sp. nova, Chamearops humilis, cerifera en de vulcano. Deze hebben allen ongeveer 20 cm sneeuw over hun heen gehad, ik heb wel na elke sneeuw bui de bladeren en het groeipunt van sneeuw verwijderd.

Andere mensen al positieve ervaringen na de dooi?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2010 02:14

Hey Ro,

Dat klinkt goed!

Bij mij staan alle speciale palmen in de serre. Ik heb een Chamaerops humilis in de volle grond maar die zal kapot zijn. Ik had de moeite niet gedaan deze in te pakken na de winterprik van vorig jaar. Hij stond er echt niet meer mooi bij! Toch benieuwd of hij vooralsnog nieuwe scheutjes zou aanmaken. Dan mag iemand deze palmboom komen ophalen, of doe ik er wat testen mee (zoals het stekken dat naar het schijnt mogelijk zou zijn bij de humilis) De fortunei staat er niet ingepakt nog prachtig bij. Hij staat min of meer beschut en heeft niet de minste schade :D

Maar zoals gezegd staan de Sabal minor, Brahea armata, Vulcano's etc allemaal in de serre.

Benieuwd naar de reacties van andere mensen ...

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 18 jan 2010 09:42

Hoi,

Bij mij heeft de Butia capitata, Chamaerops humilis 'Vulcano' en een kleine Trachycarpus wagnerianus veel bladschade opgelopen. Ik vrees het ergste voor deze palmen ( staan allemaal nog in pot ).
Mijn Trachycarpussen fortunei zien er nog goed uit alsook de 2 grote Trachycarpussen wagnerianus en jonge Trachycarpus takil . Mijn jonge Chamaerops humilis, C. humilis ' Cerifera' zien er ook nog goed uit. Deze staan ook nog allemaal in pot

Mijn andere jonge Trachycarpussen (princeps, oreophilus, martianus en latisectus ) staan nog vorstvrij in de garage. Ook de jonge Cyathea's en mijn jonge Dicksonia had ik voor de veiligheid voor de vorstvrij gezet. Als binnenkort de nachten vorstvrij blijven, gaan deze planten naar buiten.

Mijn rode Cordyline is naar de plantehemel.

Ik ben benieuwd naar mijn Hedychiums en Canna's in pot. Deze heb ik pas na de eerste winterprik vorstvrij gezet.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 jan 2010 09:45

Ik heb er maar 3 in volle grond: trachycarpus fortunei, chamaerops humilis en chamaerops humilis vulcano (alle3 vrij kleine boompjes nog) en geen enkel van de 3 heeft schade tot nu toe. Beide humilissen hadden wel een jasje aan bij de koudste nachten, staan nu weer een week zonder bescherming. De trachy kreeg niks maar staat vrij beschut. De rest (albizia, camellia, cercis...) zien we wel.

Er staan een paar potten op terras zonder bescherming: 2 vijgen, 1 olijf en een mini-bamboe.
Al de rest staat in potten en dus in de garage, en doet het daar prima! De velutina pink is de hele winter door blijven groeien, de basjoo maakte ook 2 nieuwe bladeren aan (nu wel even stilgevallen) en de strelitzia reginae staat met 4 bloemknoppen klaar!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2010 12:32

UPDATE: Ik vergat te melden dat de Jubaea chilensis zaailingen die ik bij wijze van wetenschappelijk onderzoek ( :roll: ) op het terras heb laten staan géén bladschade hebben. Ze zien er nog heel mooi uit. Zo zie je maar dat de plaatsing van je planten in de winter ook héél belangrijk is. Ze staan op een terras waar aan drie kanten een muur staat (niet overdekt) tegen een muur naast de achterdeur.

de strelitzia reginae staat met 4 bloemknoppen klaar!

Mocht je daar foto's van hebben (en iets zegt me dat je er foto's van zult nemen :) ) zie ik ze graag. Ik vind de Strelitzia's echt prachtige planten! En ik niet alleen geloof ik! :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 19 jan 2010 09:31

vergeet niet dat de echt schade pas in het voorjaar als het mooi weer is pas komt

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 jan 2010 16:01

Hey Ro,

Ik heb gisteren m'n daijao gezien en hij ziet er toch niet goed uit hoor :?

Z'n bladeren zijn allemaal afgevallen, en de stam is aan de zijkant pap geworden. Er is wel nog een hard stuk binnenin als je erop nijpt.

Wat raadt jij aan? Ik zou hem niet graag verliezen :(

Mvg,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 21 jan 2010 18:24

TropiRo schreef:Ik heb vandaag eens een goed kijk genomen bij de planten hoe ze erbij staan en ik was een klein beetje verbaasd, ik had minimaal wel iets schade verwacht en dat komt misschien ook nog wel maar voor nu is het :D .

Half december heb ik een streepje gezet bij de speren van de Brahea armata en de Butia capitata en vandaag viel mij op dat de Brahea de speer bijna 2 mm is gegroeit en de bij de Butia bijna 5 mm groei, deze staan wel onder een afdakje sinds half december, grond is afgedekt geweest met piepschuim platen tijdens de vorst en tijdens de koude dagen stond de lichtslang aan maar zodra het niet kouder werd dan -1 C ging hij weer uit.

Alle palmen in pot staan onder een afdak en de pot was niet ingepakt, ze hebben maximaal -5.7C te verduren gehad en de kluit was meerdere dagen bevroren geweest.
Tot nu toe is er geen schade te ontdeken bij de palmen. Ik had minimaal blad schade verwacht aan de Thrithinax acanthocoma, div kleine Brahea's en de grote edulis, div Butia's, de manipur varianten van de Trachycarpus, Archontophoenix cunninghamia ( pot ingepakt), Syagrus romanzoffiana sp. santa catarina ( pot ingepakt), Livistonia australis/ chinensis/ decipiens/ nitida, aantal kleine Sabal soorten, en de Cycas revoluta en rumphii maar mijn grootste verbazing gaat uit naar de Cyathea medullaris, van deze was alleen de stam ingepakt (vorst vrij) en niet de pot, hij heeft wel al zijn bladeren verloren en 1 rol die al 20 cm boven het groeipunt zat maar er is nu weer een beetje groei te zien bij de nieuwe rol dus dat is positief.
De meeste van deze palmen en planten gaan tussen half februari en maart de volle grond in waar ze denk ik veel beter tot hun recht zullen komen.

De enige palmen die onbeschermd stonden hebben ook geen schade, dit betreft de Trachycarpus fortunei, wagnerianus, princeps, sp. nova, Chamearops humilis, cerifera en de vulcano. Deze hebben allen ongeveer 20 cm sneeuw over hun heen gehad, ik heb wel na elke sneeuw bui de bladeren en het groeipunt van sneeuw verwijderd.

Andere mensen al positieve ervaringen na de dooi?

Gr, Ro

ai ai, ik wil je niet teleurstellen maar ik vrees dat veel van je palmen in pot naar de haaien zullen zijn eens het wat warmer word. de Archontophoenix en de Livistona's zullen vrijwel zeker veel schade hebben of compleet dood zijn. de Syagrus zal een twijfelgeval worden samen met de Butia's en de Brahea's. de C. rumphi MOET vorstvij worden overwintert bij min. +5/+10°C!
ik hoop dat ik ongelijk zal hebben maar vrees er voor.

ik bekijk zelfs mijn palmen en dergelijke nog niet op schade...kan je toch nog niet zien nu.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 jan 2010 12:56

Het wordt afwachten Kristof ik hoop ook dat je ernaast zit. Persoonlijk denk ik wel dat heel veel planten het overleeft hebben maar zoals je zegt wel veel schade, de komende tijd zal aantonen hoeveel. Gelukkig stonden de planten droog en met droge kluit en werd het onder de overkapping elke dag wel boven de 0 graden tijdens de vorst, ook belangrijk dat ze wind vrij stonden.
Van de rumphii was wel de pot goed ingepakt en de stam had de lichtslang tijdens de koudste nachten, pot hiervan is niet bevroren geweest, tot nu zijn alleen de buitenste puntjes van de bladeren en beetje verbrand maar wordt nog afwachten wat hij straks doet.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 31 jan 2010 04:25

Niet meteen een rubriek waar je verwacht dat Videomaster iets zou plaatsen.... Toch onze uitslag eveneens meegeven....

Alles goed de winter doorgekomen, behalve deze toch goed doorwortelde Yucca, die na 4 dagen zware regen (wat zéér eigenaardig is rond deze tijd) omver viel.... :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heeft het plantje reeds een nieuwe (drogere) standplaats en steuntje gekregen om terug op positieven te komen.

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming