Half december heb ik een streepje gezet bij de speren van de Brahea armata en de Butia capitata en vandaag viel mij op dat de Brahea de speer bijna 2 mm is gegroeit en de bij de Butia bijna 5 mm groei, deze staan wel onder een afdakje sinds half december, grond is afgedekt geweest met piepschuim platen tijdens de vorst en tijdens de koude dagen stond de lichtslang aan maar zodra het niet kouder werd dan -1 C ging hij weer uit.
Alle palmen in pot staan onder een afdak en de pot was niet ingepakt, ze hebben maximaal -5.7C te verduren gehad en de kluit was meerdere dagen bevroren geweest.
Tot nu toe is er geen schade te ontdeken bij de palmen. Ik had minimaal blad schade verwacht aan de Thrithinax acanthocoma, div kleine Brahea's en de grote edulis, div Butia's, de manipur varianten van de Trachycarpus, Archontophoenix cunninghamia ( pot ingepakt), Syagrus romanzoffiana sp. santa catarina ( pot ingepakt), Livistonia australis/ chinensis/ decipiens/ nitida, aantal kleine Sabal soorten, en de Cycas revoluta en rumphii maar mijn grootste verbazing gaat uit naar de Cyathea medullaris, van deze was alleen de stam ingepakt (vorst vrij) en niet de pot, hij heeft wel al zijn bladeren verloren en 1 rol die al 20 cm boven het groeipunt zat maar er is nu weer een beetje groei te zien bij de nieuwe rol dus dat is positief.
De meeste van deze palmen en planten gaan tussen half februari en maart de volle grond in waar ze denk ik veel beter tot hun recht zullen komen.
De enige palmen die onbeschermd stonden hebben ook geen schade, dit betreft de Trachycarpus fortunei, wagnerianus, princeps, sp. nova, Chamearops humilis, cerifera en de vulcano. Deze hebben allen ongeveer 20 cm sneeuw over hun heen gehad, ik heb wel na elke sneeuw bui de bladeren en het groeipunt van sneeuw verwijderd.
Andere mensen al positieve ervaringen na de dooi?
Gr, Ro