Vannacht eerste grondvorst : musa nu al inpakken ?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Vannacht eerste grondvorst : musa nu al inpakken ?

Berichtdoor mango op 26 okt 2012 12:23

Dag iedereen,

ik heb de voorbije maanden deze fora als passieve lezer gevolgd. Een schat aan informatie, waarvoor mijn dank aan iedereen hier.

Nu had ik een bijkomende vraag, waarop ik nog geen concreet antwoord kon vinden.

In onze tuin hebben we o.a. een paar musa (basjoo enz), vorige lente aangeplant, en nu zou ik ze door de winter willen trekken met wat bescherming.
Eerst bladeren afknippen, dan inpakken in Bekaertdraad, stro, vliesdoek en een dakje.

Alleen is me niet helemaal duidelijk wanneer dit nu het beste gedaan wordt.
Vannacht wordt in deze streek van België de eerste nachtvorst aan de grond aangekondigd. Instinctief zou ik er nu dus aan beginnen, maar je leest vaak dat je best zo lang mogelijk wacht.

Zouden jullie nu al gaan inpakken, of nog wat wachten op strengere vorst ?

bedankt !
Carl
mango

0 bedankjes

Re: Vannacht eerste grondvorst : musa nu al inpakken ?

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 okt 2012 17:06

Is nog niet nodig hoor Carl. Dat beetje vorst kunnen ze makkelijk aan. In het slechtste geval heb je wat bladschade maar who cares, die moeten er toch af binnekort. Het uitstellen van inpakken is nodig omdat het vooral belangrijk is bij de bananen dat de winterperiode zo kort mogelijk is. Hoe langer ze ingepakt moeten staan of binnen staan hoe slechter ze erdoor komen. De tropische soorten zijn de enige hier die even binnen gaan vannacht, voor de rest staat de tuin er nog steeds bij zoals in de zomer ;)
Waar je nu wel zeker op moet focussen is drooghouden van alle potplanten !
Inpakken en binnenplaatsen pas doen als het echt begint te vriezen snachts en overdag ook koud blijft.
Trouwens :welkom: op het forum Carl !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor barre op 27 okt 2012 18:59

Ik heb vandaag toch alle maurelli's uit de volle grond uitgegraven en in het tuinhuis te drogen gelegd... Vandaag voorspellenz e tot -4 in de kempen. Kan fataal zijn voor de banaan.
Alleen de canna's en dergelijke blijven buiten.

De winter is gestart,,,,
barre

8 bedankjes

Berichtdoor Roger op 27 okt 2012 19:52

Hier ook vandaag de maurelli en de sikkimensis uit de grond gehaald en naar de zolder verplaats( misschien voor de sikkimensis wat te vroeg) en de potten met diverse planten onder een afdak geplaats,was vandaag toch al redelijk frisjes.

Roger
Roger

8 bedankjes

Berichtdoor Rob op 27 okt 2012 23:12

Ik heb erop gegokt...ensetes staan er nog, evenals de roebelnii;s, de dracaena draco's, de monstera, de calla....
De komende 2 weken word het weer iets wamrer, en ik gok erop dat ze dan wel naar binnen kunnen.

Zo laat mogelijk.

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 17 nov 2015 03:09

Op korte termijn ga ik mijn stammen ook weer eens inpakken. Vorig jaar ondanks de milde winter, toch goede resultaten geboekt met de lichtslang en een minimale inpakking. Dit jaar heb ik toch zo'n 11 stammen van rond de twee meter die ik toch zeker wel wil gaan behouden dus even een iets serieuzere bescherming besteld. Vorig jaar met noppenfolie, vloerisolatie en dekens gewerkt maar dit jaar dan met de betere noppenfolie met grote nop. Plan is dus de stammen weer te omwikkelen met lichtslang. Van panlatten een frame om de planten zetten en dit weer bekleden met de noppenfolie. Werkte vorig jaar perfect. Net een paar graadjes vorstvrij is genoeg, alles daarboven geeft weer kans op groei en dat willen we natuurlijk niet.
Net als bij de palmoverwinteraars komen er bij mij dus ook verlichtte huisjes in de tuin te staan.
Later zal ik nog wat voorbereidingen treffen om bij mogelijke strenge vorst ook nog warmte te verkrijgen van wat gloeilampen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor de Haan op 17 nov 2015 19:25

Ik doe het iets anders en in mijn ogen eenvoudiger.
Lichtslang om de Musa basjo
Géén geraamte.
dan grove noppenfolie erom, ook aan de bovenkant dicht.
Dit werkt de afgelopen 7 jaar uitstekend, ook met die 2 strenge winters.
Aan de voet gooi ik een flinke hoeveelheid houtkrullen die van de houtdraaibank afkomen.
de Haan

40 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 nov 2015 20:50

Zo doe ik het ook al jaren met succes. Geen geknutsel met latten of tentjes (die maak ik al genoeg voor de palmen), maar simpelweg een sok van noppenfolie over de kale stam met daarin een stuk lichtslang. 2 meter stam = 2 meter lichtslang, dus niet eens rondom de stam gedraaid.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 nov 2015 21:23

Klopt. Stammen van Musa basjoo kunnen nat en vrijwel luchtdicht prima overwinterd worden. Vocht is geen enkel probleem. Vorst wel.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 17 nov 2015 21:55

Bij de enkelstammige ga ik het ook zo doen maar ik heb hier een pol staan met daarop 6 grote stammen. Dat gaat dus wat lastiger en die gaat dus in een tentje. Ook staan er wat enkelstammige met onderaan wat pups (20cm van de stam) dus dat is ook wat lastiger.
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming