Hallo,
Dit is mijn eerste post bij Palmvrienden nadat het forum van Cemunnos (bijna) is opgedoekt. Ik gebruik soms ook een olielamp om de serre bij te verwarmen, het is zo'n oude Aladdin mantellamp die ook nog eens sfeervol is (een stukje van de serre is als zithoek ingericht om voluit te genieten van de planten waar ik zoveel tijd en geld in steek). De gloeimantel heb ik er nu uitgedaan omdat die makkelijk stukwaait als ik de lamp in de zomer gebruik als 'straalwarmertje' op terras in de tuin. Als het streng vriest stook ik 's avonds bij met een houtkachel en die zorgt dat de lucht droog wordt en de schimmels verdwijnen. De Aladdinlamp geeft inderdaad redelijk wat vocht af en mag je dus niet als enige verwarming gebruiken. Als het niet vriest laat ik soms de serredeur open staan en er is ook luchtcirculatie dmv koelers van een oude server waar ik een zonnepaneel op heb aangesloten.
Als je een olielamp toch gebruikt als enige verwarming lijkt het mijn verstandiger om die van een luchtafvoer te voorzien, en die door een zo lang mogelijke inoxen buis doorheen de serre te laten gaan zodat er zo weinig mogelijk warmte verloren gaat via die afvoer. Voor betere trek maak je het stuk van de schoorsteen buiten de serre best dubbelwandig en binnen dan enkelwandig voor warmte uitwisseling.
Voor zaailingen en planten die meer warmte nodig hebben (de serre probeer ik vorstvrij te houden dus soms is het er toch maar een paar graden warm) gebruik ik metalen platen met de planten erop, waaronder brandertjes staan die op frituurolie werken. Een zelfbedacht systeempje waarvan je hieronder een tutorial kan vinden. Gratis verwarming dus en erg handig in crisistijden met stijgende energieprijzen:
http://floraswapper.com/forums/public_f ... l_dutch#43