Iemand ervaring met deze petroleumkacheltjes?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Iemand ervaring met deze petroleumkacheltjes?

Berichtdoor KevinC op 20 dec 2010 20:17

Ik heb er wel speciale reukvrije petroleum voor binnenshuiskachels ingedaan want ik vond geen andere.. :p

Iemand een idee hoe lang de wiek gaat meegaan voor ik een nieuwe moet steken?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 20 dec 2010 22:40

Buiten -6°C, binnen in het kasje schommelt de temperatuur tussen -0,4°C en 0°C.

Tot nu toe ben ik dus zeer tevreden.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 dec 2010 23:07

Hoi Kevin, normaal wel 2 a 3 jaar, na het stoken of als hij helemaal leeg is moet je de wiek wrijven of losmaken, de bovenrand gaat verkolen en die dien je soepel en schoon te houden , zo hou je een prima verbranding zonder stank, ik had dit allemaal niet gedaan ! en de consequenties heb je kunnen lezen!
Ik gebruik normale petroleum en die kost €1,20 per.l :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 21 dec 2010 09:05

Ok, bedankt Eduard. ;) Eerst nacht is perfect verlopen.
Werd net wakker en het is buiten -0,3°C en in het kasje was het 2,5°C. Heb het kacheltje nu uitgeschakeld.
Er is deze nacht ongeveer een kleine centimeter petroleum verbruikt. (0,5liter)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor wmuller op 01 jan 2011 11:30

Ja, recente ervaring: ROET, VEEL ROET ! (dat ding kan wel naar Marktplaats)

Boeiende verhandelingen over het Parasene kacheltjes. Maar hoe krijg je met gewone petroleum toch een blauwe vlam ? Een gele vlam is smerig en gaar roeten.

Vanwege de aanhoudende vorst en het hoge stroomverbruik van het waaikacheltje met 0-graden thermostaat heb ik eergisteren een Parasene kacheltje gekocht met twee pijpen, als ondersteuning.

Wat een feest ! Na veel regelen en bijstellen had ik hem s' nachts om 24.00 uur eindelijk goed branden (dacht ik). De ene keer iets te hoog, dan ging hij weer uit etc. en altijd met een gele vlam die maar niet blauw wil worden.

Gisterochtend grote schrik: buiten rook ik al petroleum dampen. Toen ik de kas open deed kwam een dikke zwarte walm mij tegemoet. Het ding was gaan walmen.
De rest van de dag besteed om de kas en alle spullen die daar in stonden schoon te maken. Ondertussen het kacheltje buiten gezet en na schoonmaken opnieuw aangestoken, hij brand nog altijd met gele vlam, soms te hoog, dan weer te laag zodat hij uitgaat. Voel steeds minder voor dit soort ouderwetse spullen als dat zo moet. Zolang daar geen blauwe vlam aan komt mag hij de kas niet meer in.

Hoe krijg je hem zo afgesteld dat er en blauwe vlam komt ? Ik stook petroleum die ik bij een tankstation uit de pomp tank, de enige plaats in onze stad waar je nog petroleum kan kopen. Ik stook diezelfde petroleum ook in mijn Primus bij het kamperen en in een draagbare petroleum kachel met een grote ronde pit (wiek). Dat gaat prima.

Bestaan er verschillende soorten petroleum ? kent iemand deze onvermoedde kwaliteit van PARASENE ?
wmuller

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 jan 2011 12:56

Hoi, Kevin heeft het al aangegeven, dan zou je die zuivere kerosine moeten gebruiken die voor die zibro gebruikt wordt! Maar ik betwijfel of je een blauwe vlam krijgt! Heb het zelf nooit gezien bij dit typen kacheltjes wel bij de grotere met een ronde wiek ,die doen het wel goed [ blauw branden] maar worden dan weer te heet en verbruiken te veel ! Deze gebruik ik alleen bij matige tot strenge vorst, maar het lont moet net gelijk blijven met het stalen kapje dan valt het roetgooien weg je moet even erbij blijven en dan net afstellen tot hij goed staat! Een heel gedoe ik heb de vorige niet voor niets plat getrapt! Ik heb nu een enkelbuizige en daar ben ik redelijk te vrede over. :P
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 01 jan 2011 13:57

Heb ook zo,n enkelbuizig rotding,je moet ze voor een blauwe vlam te verkrijgen hoog zetten wat in mijn geval weer te warm is.Voor mij geen petroleum kachels meer en al het gedoe erom heen.
Elektrisch kost wat meer maar dan weet je wel dat alles perfect werkt en hoef je niet iedere keer naar buiten of dat stink ding niet te hoog staat.ik heb mijn lesje in ieder geval geleerd. :evil:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 01 jan 2011 13:58

Hey :)

Ik heb de enkelbuizige variant en ik ben er nog altijd zeer tevreden over.
Warmt goed en verbruikt niet veel.

Bij mij ook alleen een gele vlam, geen blauwe. Maar ik stel de wiekhoogte zo laag mogelijk in omdat het maar een heel klein, tijdelijk kasje is dat moet verwarmd worden. 3-4m².
Ik stel het in zodat de vlam maar een paar centimeter hoog is. VOldoende om de kas vorstvrij te houden.

Ik heb idd speciale petroleum voor binnenshuiskachels gekocht omdat ik niet direct andere vond.
Heb bij mij nog geen roetvorming waargenomen.

Groetjes
Kevn
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 jan 2011 15:03

Hey Bert, we hebben het niet over de Ruby! Die je inderdaat niet te laag mag afstellen maar over het Parasene kacheltje waar Kevin het over had, en ik nu ook weer heb, maar heb nooit een blauwe vlam bij deze gezien, maar het kan wel zonder kwalmen! Echt laag afstellen en er even bij blijven, want zet je de buis er weer op gaat hij hoger branden, er zit een kijkgaatje! het is een heel gedoe! En dat blijft het ,maar dat is onze hobby ook zou ik zeggen! het houd ons bezig :P
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 01 jan 2011 15:11

EDUARD schreef:Hey Bert, we hebben het niet over de Ruby! Die je inderdaat niet te laag mag afstellen maar over het Parasene kacheltje waar Kevin het over had, en ik nu ook weer heb, maar heb nooit een blauwe vlam bij deze gezien, maar het kan wel zonder kwalmen! Echt laag afstellen en er even bij blijven, want zet je de buis er weer op gaat hij hoger branden, er zit een kijkgaatje! het is een heel gedoe! En dat blijft het ,maar dat is onze hobby ook zou ik zeggen! het houd ons bezig :P
Gr. Eduard.

Heb het ook niet over de ruby,heb namelijk ook zo,n parasene kachel enkelvoudig en heb wel degelijk een blauwe vlam gezien als je ze hoog genoeg afsteld.Ik ben er persoonlijk niet tevreden over.
Maar goed ieder z,n eigen mening ;)
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming