Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Dalmatee op 27 jan 2013 18:37

Zichtbare schade tot nu toe, de basjoo familie vanaf de helft helemaal opengescheurd en vol met ijs. Een laagje fleece is dus niet genoeg ;) voor de rest is het afwachten.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 jan 2013 22:21

Hallo,

Het is idd nog erg vroeg, trage groeiers zijn trage stervers.
Het is hier best koud geweest, een op 900m nabij gelegen weerstation geeft -10,8 °C als dieptepunt, maar ook een nacht -9,7 °C, -9,6°C en -7,2 °C, dit is wel minder koud als vorig jaar. Ook was het dit jaar, net toen het zo koud was omzeggens windstil wat toch ook belangrijk is.
Tot dusver valt het erg goed mee, geen enkele plant lijkt tot verloren nu. Ik ga ervan uit dat er toch nog wel wat schade komt, ... vooral dan bij die planten die vorig jaar een nog veel hardere klap gekregen hebben.
De dooi nu is prima, zeker ook, de wind, kan alles eens goed luchten, het is nog steeds januari, te vroeg nog om de eindbalans te maken.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor cpo op 28 jan 2013 13:23

De tuin ziet er bij ons een stuk beter uit als vorig jaar :) Kortom ik zie nu nog geen schade, maar de meeste schade is nu nog niet te zien, ik blijf positief, het is heerlijk weer en ik ga ervan uit dat alles in onze tuin in de lente vrolijk verder groeit zonder winterschade...Maar het is nog even afwachten, maar vandaag is het toch een erg zalig weertje zeg... :mrgreen: :thumb_up:
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 28 jan 2013 19:00

Hier ook geen schade op wat lelijke plekjes op bladeren na dan en zoals altijd wat lelijke bladeren van het inpakken.
Opvallend groen gebleven is de cordyline op de volkstuin, wel goed ingepakt maar geen bijverwarming maar ook hetzelfde voor de dicksonia squarrosa met een paar bruine plekjes maar en ook de phorium en astelia zijn nog helemaal groen.
Net zoals vorig jaar ziet de bulgaarse trachycarpus f. 'kiril' er onbeschermd nog net zo uit als voor de kou.
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 jan 2013 11:36

onze dicksonia antartica is in een kasje ingebouwd en verwarmd met lichtslang, hij heeft zo naar zijn zin dat er nu nog een krul uit aan het rollen is. De musa basjoo staan nog ingepakt, dit jaar voor het eerst verwarmd met lichtslang, we kunnen nog niet zien of ons bananenbos er zonder schade door is gekomen.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 29 jan 2013 12:49

Bij mij zal het minder zijn vrees ik. De trachy's uitgepakt en ze ruikten nogal muf. Dus ik hoop maar dat ze niet rot zullen worden, zeker met dit weer. De kleintjes hebben veel bladschade ondanks de voorzorgen. De grote die valt wel mee, maar ik hou mijn hart vast voor de komende twee maanden ... dat het maar snel einde maart is. Ben nu al 1 strelitzia kwijt en één jubae... op het moment valt het met bakken uit de lucht! Er staan zelfs vijvertjes op mijn gazon! Niet goed dus. En zo is het altijd iets... Maar kom heb me net een 80 tal zaadjes laten toekomen van bij de zadengigant... en die zorgen wel voor een nieuwe generatie ;-)

Oh ja de basjoos zijn omgevallen met bescherming en al! Van de wind + het feit dat ze volledig pulp zijn. 1 staat nog recht omdat hij nog steeds een lolly is LOL
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor cpo op 29 jan 2013 12:57

jemig wat een ellende.... :cry:
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 29 jan 2013 13:28

Hier ook bananenlollys, heb liever aardbei.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 29 jan 2013 23:57

Door de ellende van vorig jaar heb ik dit jaar besloten mij goed voor te bereiden. De eucalyptussen heb ik ingepakt in vliesdoek en plastic en deze zien er na het uitpakken goed uit...maar vorig jaar verloren ze pas in het voorjaar hun blad, dus op dit moment kun je hier nog niets van zeggen. In dit najaar heb ik een partij blad-afvalmanden gekocht. Deze zijn goed op te bergen omdat je ze samen kunt vouwen. Deze manden heb ik over mijn Trachy's gezet. De hengsels heb ik vastgezet met 2 haringen zodat de manden niet wegwaaien. Nu ik de manden verwijderd heb tref ik kerngezonde Trachy's aan, die in ieder geval geen uitdrogende vrieswind te verduren hebben gekregen. Dit experiment lijkt dus gelukt. Maar al met al is het afwachten...de winter is nog niet voorbij.
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor cpo op 30 jan 2013 10:57

Precies het meeste verlies zie je pas in het voorjaar, maar vooralsnog ziet het er bij ons goed uit! :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming