Schaderapport Januari 2013

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Schaderapport Januari 2013

Berichtdoor Dalmatee op 31 jan 2013 16:19

Ik word met de dag positiever, alleen de agave filifera valt me iets tegen daar hij wat slapper is en de voorgaande winters ook alleen droog stond.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 31 jan 2013 17:04

De chamaerops die iemand hier verderop in de voortuin heeft staan en volledig onbeschermd stond ziet er nog prima uit, het is een vervangen exemplaar van vorig jaar met duidelijk smallere bladeren die ik zelf niet zo mooi vindt maar daardoor misschien wel iets harder is?
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 31 jan 2013 17:23

De c.humilis hier, die alleen droog staat, staat er weer bij alsof het nooit winter is geweest. Tijdens de Siberische dagen waren een deel van de bladeren donker groen geworden maar die zijn inmiddels weer mooi op kleur, zelfde geldt voor de canariensis en de wagerianussen(die niet droog stonden). Eigenlijk is de stand van zaken nu hetzelfde als vorige winters,alleen had ik toen lichtslangen en nu niet. Het minst erge scenario is tot op heden uitgekomen, namelijk dat de basjoos ( deels) zijn kapot gevroren en de rest het heeft overleefd. Nu maar hopen dat we geen tweede winter prik krijgen en het er in het voorjaar nog zo uit ziet.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 01 feb 2013 20:44

hallo palmvrienden , de palm heeft gelukkig geen schade opgelopen tot op heden wandt het is nog maar net februari en er kan nog van alles komen ( al geloof ik niet meer in een dikke vorst periode )maat toch, de palm ziet er in de sneeuw triest uit,maar kijk bij de foto na de dooi,hij lijkt wel weer te groeien ,en ziet er weer mooi fris groen uit alsof de vorst nooit heeft plaats gevonden,de schade die op de foto`s is te zien was nog van verleden jaar februari,toen waren heel veel bladeren verbrand en verdroogd door de strenge vorst,enkele heb ik toen afgesnoeit,omdat die helemaal bruin verdort waren,maar nu na deze periode is er geen schade bij gekomen,op naar de lente,wat me wel is opgevallen,is dat het dit jaar voor het eerst geen bloem knoppen heeft aangemaakt,meestal zit er al in december al bloem knoppen in,maar hij slaat zeker een jaartje over denk ik,mogelijk door herstel van verleden jaar,m,v,g, paul
Bijlagen
1.JPG
hier staat hij er treurig bij asgelopen periode
1.JPG (272.22 KiB) 4332 keer bekeken
2.JPG
en zo ziet hij er nu uit,fris groen
2.JPG (240.89 KiB) 4332 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 01 feb 2013 21:57

Ik heb voor het eerst een oleander in de volle grond staan, deze staat, na de winterprik, nog vol in blad en is mooi van kleur. Ik heb geen ervaring met oleanders na een koude periode en vraag me dus af of schade direct te zien is, of zoals bij vele andere exoten ook pas later zichtbaar wordt?

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 feb 2013 22:01

Schade is bij een Oleander duidelijk te zien aan het hout en het blad. Als de bast nog stevig op het hout zit en niet zacht is geworden heeft de plant geen tot weinig schade en zal deze weer uitlopen.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 01 feb 2013 22:05

Morgen even beter inspecteren, bedankt voor de info Richard :thumb_up:

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 02 feb 2013 01:45

Hier schijnt het super mee te vallen met de schade.

Door mijn aankoop van 5 grote plamen (zie ander topic:-D) waar ik een tijdelijk bescherming moest bouwen heb ik eigenlijk nauwelijks tijd gehad voor het inpakken van andere planten.

Dus alleen vliesdoek dit jaar met een lichtsnoer er los om heen gewikkeld..
En tot nog toe lijkt de lijst met herstellende / onbeschadigde planten alleen maar groter te worden.

Mijn rozemarijn in pot buiten is nog frisgroen.

De cyathea tomentosissima daar twijvel ik nog aan al hoevel de kern nog hard is.
2 D. Antartica dit jaar aangeplant zien er gewoon goed uit. Zelfs nog sommige bladeren die wat groenheid vertonen.
T. Fortenei in de volle grond heeft nu winter al 4 winters zonder enige bescherming overleeft.
Albizia (2 maal) zien er goed ut en hebben groen onder de bast.
Passieflora in de appelboom is nog steeds groen
M.Basjoo lijkt ook goed door te komen met allen maar fleesdoek
B. Armata (heb ik nog niet echt goed kunnen bekijken)
Eucalyptus nog geen blaadje verloren
orchideeen, agapanthus, zantedechia, Arisarum proboscideum en gembers kan ik nog niets over zeggen die zitten nog lekker onder de grond.
Japans bloedgras zal wel er door heen komen zoals de afgelopen 4 jaar.
fatsia japonica.. Net of er niet eens vorst is geweest (helaas dit jaar geen bloei)
Turkse vijg.. ziet er gewoon stevig en goed uit.
Italiaanse aronskelk.. Wat mooi groen zijn ze met die witte strepen op het blad....niet normaal zo als ze zich hebben uitgebreidt de afgelopen 3 jaar.

Op zolder staan nog 2 oleanders
cyathea brownii
2 aristolochia giganthea
Ensete..
cheamorops
Colocasia esculenta beginnen binnen al uit te lopen

ook die zijn goed door de winterstalling gekomen en gaan misschien wel over een 2 of 3 weken naar buiten toe.
trachycarpus princeps.. klaar om in de volle grond gezet te worden (ik hoor ze nog niet niet trappelen van ongeduld).
Cycas panzhihuaensis (2x hier moet ik nog plek voor vinden)

Veel soorten vleeseters beginnen ook ongeduldig te worden om de volle moeras grond in te gaan.

HELP.... waar laat ik al die planten????

Oh.. de Bamoes beginen de nieuwe spruiten ook al groene blaadjes te vertonen..en de stammen beginnen mooi donkerrood te kleuren.

geloof dat mijn tuin te klein wordt:-(
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2013 12:19

Ik lees hier tegenwoordig regelmatig dat mensen denken dat hun palmen al aan het groeien zijn maar dit is klinklare onzin want ze komen pas vanaf +/-18°C in aktie. Iedereen gaat uit van groei omdat ze hun laatstgevormde speer zien veranderen, wel dit is gewoon een reactie en het gevolg van dooi na langere vorstperiodes.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 02 feb 2013 19:41

Is het bij jou nog niet zo warm dan? :tong:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming