Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Carlo op 27 dec 2012 23:24

Mijn reactie was ook niet op je foto's gericht hoor Luc maar meer in zijn algemeen. Vooral omdat het veel werk is wordt men steeds voor de keus gesteld wat te doen, het kan volgende week weer zomaar gaan vriezen. Ik leef mee met de buiten-overwinteraars. ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 23:51

Mijn musa basjoo zijn inmiddels alsnog uitgegraven, ik voelde mij hier beter bij.
Bij het luchten kwam ik er achter dat de bladeren nog zo nat waren en de stam er niet echt mooi uit zag heb ik alles verwijderd en het zekere voor het onzekere genomen: Uitgraven.
De kans dat de musa basjoo het halen in de volle grond zonder bijverwarming is klein, al zijn er wel liefhebbers gelukt maar ik wil niet elk jaar vanaf de grond opnieuw beginnen.

Wat mij echter wel opviel door de laag paardenmest dat het best warm was in de koker, handwarm zelf. Misschien door combinatie van natte bladeren en de warmte dat je schimmel hebt. Volgend jaar beter ;)
Al het blad blijft in de tuin en zal voor de wortelbescherming dienen, goed voor omzet in humus.

De basjoo zijn opgepot in jutezakken en staan op zolder.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 30 dec 2012 17:45

Gezien het hele zachte weer op dit moment zit ik er sterk over na te denken om overal de fleese doeken weg te halen bij de D. Antartica.
Wat denken jullie?

(en volgens de lange termijn verwachting duurt dit zachte weer nog tot minimaal 30 januari)

Ik denk wel dat ik de brahea Armata en de Cyathea tomentosissima ingepakt laat staan.
Maar deze wel goed laat luchten met deze hoge temperaturen

Wat is jullie idee hierover?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 30 dec 2012 18:02

Fleece doeken zou ik zeker weghalen nu. Dat is totaal overbodig met deze omstandigheden. Zou wel evt. afdakjes laten staan, zodat de zaak droog blijft. We weten immers niet wat de lange termijn gaat doen.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 31 dec 2012 00:09

Dicksonia krijgt in natuurlijk leefgebied ook regelmatig lage temperaturen dus dit weer daar lachen ze om ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor alexde op 12 jan 2013 15:33

Dit jaar maak ik gebruik van aardwarmte.
Zover het warm het is op 40 cm diepte :fluiten:

Afbeelding

Flink gat gaat gegraven, daarover gaat de grond weer, en dan hopen dat het zo boven het vriespunt blijft of in ieder geval daar in de buurt. Eventuele sneeuw komt straks alleen maar van pas.
Vorig jaar kon ik de helft van de zaailingen weg gooien na -14.
alexde

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 17:16

Ik snap het niet goed... ga jij je palmzaailingen volledig bedelven onder de grond? Wat denk je dat daar dan nog van gaat overschieten binnen enkele weken?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 17:21

jos944 schreef:
(en volgens de lange termijn verwachting duurt dit zachte weer nog tot minimaal 30 januari)

Zo zie je maar dat je zo lang op voorhand nooit op weerkaarten mag oordelen

Ik denk wel dat ik de brahea Armata en de Cyathea tomentosissima ingepakt laat staan.
Maar deze wel goed laat luchten met deze hoge temperaturen

Wat is jullie idee hierover?

Laat jij je Cyathea tomentosissima buiten overwinteren? Ik heb dit ook ooit eens gedaan met 3 planten, 2 daarvan waren na vorst (-8°) helemaal kapot en een laatste heb ik toen ik nog een beetje leven in de kluit zag opgepot en weggezet. Deze is er nadien wel terug doorgekomen maar dat had niet het geval geweest als ik hem had laten zitten. Ik had ze allen beschermd met fleecedoek en daaroverheen een grote stenen bloempot.
Heb jij andere ervaringen of is dit een experiment voor jou?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor alexde op 12 jan 2013 17:28

Hitch schreef:Ik snap het niet goed... ga jij je palmzaailingen volledig bedelven onder de grond? Wat denk je dat daar dan nog van gaat overschieten binnen enkele weken?

Er liggen wel nog planken boven.
Zo erg ga ik ze dus niet toetakelen.
Al is het niet eens zo'n slecht idee ze volledig te begraven, al lijkt het mij toch erg lastig de planten weer uit te graven :lol:
alexde

2 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 12 jan 2013 20:37

Geen noppenfolie maar vlokkenfolie ;)

sneeuwserre1.jpg
sneeuwserre1.jpg (265.05 KiB) 5769 keer bekeken

De foto's zijn wel twee jaar voor het echte begin van mijn plantenhobby genomen (november 2005) van een glazen prieel met een gezellig zithoekje maar door de huidige serre gedeeltelijk met sneeuwmuren in te kapselen hoop ik deze en volgende winters strenge vorstperiodes de baas te kunnen.

De zuidkant laat ik dan vrij zodat er veel licht binnenkan dat op de sneeuw aan de noordkant reflecteert en er een soort van zonnecollector ontstaat die overdag de weinige warmte van de winterzon optimaal kan absorberen.
Bijlagen
sneeuwserre2.jpg
sneeuwserre2.jpg (141.83 KiB) 5769 keer bekeken
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming