Voorlopige uitslag van de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Pater-ik op 22 feb 2010 18:43

kristof p schreef: bij geen van beide planten leek het rot en het stonk ook niet. het leek wel erg zwakke groei die afbreekt als je er wat aantrekt. denk dus dat beide zich vlot zullen herstellen komende lente :)

gr
Kristof


Bij mij bleek dat hetzelfde geval wel vochtig maar zeker niet rot en stinken deed het ook al niet, we leven dus op hoop. Hier heb ik mijn CH wel nog onder een winterafdakje staan zodat hij droog blijft en natuurlijk cuperit op gestrooid.
Grtjs
Patrick
P.S. Als het nog vandaag stopt met regenen plaats ik een foto.
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 26 feb 2010 09:07

Ondanks de regen van de laatste dagen is de temperatuur goed te doen, sinds vorige week zaterdag is de nacht temperatuur niet onder de 4 graden geweest en de dag temperaturen zitten tussen de 10 en 14 graden.
Bij de Trachycarpusen is al duidelijk groei te zien, ook bij de Butia capitata, Brahea armata, bij diversen Chamaeropsen, Citbotium en diversen Cyathea´s.
Tot nu toe hebben alleen de Parajubaea´s behoorlijke schade opgelopen, bij 3 soorten heb ik de speren eruit kunnen trekken. Ook kwam bij de Archontophoenix de speer eruit, bij een kleine Jubaea en bij een stek van de Rhapis multifida kwam ook de speer los.
Bij alle andere palmen zit de speer nu nog vast en hopelijk blijft dat ook.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor amourath op 26 feb 2010 09:41

Toch nog even opletten, de eerste week van maart komen er weer enkele koude dagen met nachten richting vriespunt - nog even alles in de gaten houden :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 01 maart 2010 22:52

Net weer eens gaan kijken in de berging naar de Musa's, het is alweer 1,5 week geleden.
De stammen van de basjoo, basjoo shakalin, sikimensis (4 soorten), itinerans ( 2 soorten), cheesemani, hookeri, sapientium, st helens hybride, yunnanensis en de sumarta.
De planten hebben sinds half december geen water meer gehad en daarbij valt op te merken dat alleen de basjoo en shakalin enige groei hebben gehad.

Afbeelding

Ik kan haast niet wachten om ze weer in de tuin te zetten.

Gr,Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Christophe op 01 maart 2010 23:10

Ik kan haast niet wachten om ze weer in de tuin te zetten.

Haha, ik ook niet! Ik denk dat het bij ons allen aan het kriebelen is 8-) :lol:

Dat laat me eraan denken dat ik m'n Nannorrhops zaailingen nog snel moet binnen halen. Het gaat vriezen deze nacht ... :oops: Snel even naar buiten lopen :)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 07 maart 2010 17:37

Vandaag weer een rondje gedaan en alles ziet er nog goed uit behalve de Parajubaea's, die hebben allemaal speerrot, het mooiste vindt ik dat de Cyathea medullaris, Dicksonia youngiae en de Cibotium chamissoi zich weinig aantrekken van de kou en weer terug aan de groei zijn.

De rol van de C. medullaris is in 10 dagen 15 cm uitgerolt.
Afbeelding

Het blad op de voorgrond is van de D. youngiae, deze is 5 cm gegroeid in 10 dagen. De rol in het midden is van de Cibotium chamissoi, deze rol is de laatste 10 dagen 25 cm uitgerold.
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor amourath op 11 maart 2010 09:56

Het ziet er naar uit dat de winter voorbij is (laat het ons toch hopen, het heeft nu wel lang genoeg geduurd!) Volgende week minstens 10 graden overdag en géén nachtvorst meer, dit weekend vliegen er een paar potten buiten: de oleander, brugmansia en phoenix canariensis.
Zodra het nog wat warmer wordt 's nachts gaan ook de basjoo's en strelitzia reginae verhuizen. Die laatste bloeit nog steeds niet maar 't zal niet lang meer duren nu :mrgreen:

Schade tot nu toe? Valt supergoed mee, eigenlijk geen echte schade, stukken beter dus dan vorig jaar! Een beetje bladschade bij de chamaerops humilis en de vulcano (enkel de buitenste, oude bladeren, de rest is mooi groen!) en de trachy heeft helemaal geen schade. Benieuwd naar de overige planten die geen bescherming kregen (magnolia, camellia, cercis siliquastrum, albizia, ficus carica).
Mijn kleine olijf in pot kreeg ook geen bescherming, en ziet er prima uit! Sterk boompje is dat :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor emve1980 op 11 maart 2010 11:06

Morgen gaan bij mij de oleander en olijf naar buiten, ook voor de nachten. De Ch. humilis, W. robusta, Strelitzia reginae en T. fortunei staan al een week overdag buiten, 's nachts toch maar in de garage. Nu de nachtvorst weg blijft kijk ik het een weekje aan, daarna blijven ze waarschijnlijk ook 's nachts buiten. In de garage hebben ze ook nachttemperaturen van 1-2 gr C gehad, dus dat moeten ze buiten ook aankunnen. Worden ze hard van, zullen we maar zeggen. Tot nu toe geen winterschade zichtbaar bij deze planten.

De Musa Basjoo in de volle grond is tot de grond afgestorven, dat was te verwachten want ik heb (bewust) geen winterbescherming aangebracht. De ervaring is dat hij wel weer terugkomt.

Mario
emve1980
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 maart 2010 10:11
1 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 11 maart 2010 18:47

Net even een rondje gedaan in de tuin en kwam erachter dat bij mijn Jubaea met 10 cm stam speerrot is, heb er 2 speren uit kunnen trekken. Toch raar dat de Jubaea speerrot heeft en de andere palmen die daar omheen staan niet, terwijl dit de soorten zijn die maar max -5/ -6 kunnen hebben zoals B. edulis, L. chilensis, R. exelsa en multifida. Het kan raar lopen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor erna op 11 maart 2010 19:10

Hier zijn gesneuveld : 1 grote cordyline australis ( ongeveer 3 m hoog) omvergewaaid door de wind, maar de stam was rot.
de Keizerbromelia : stond in de serre maar moest de koker drooghouden, heb ik ontdekt nadat ik de binnenste bladeren allemaal kon uittrekken. Stom, was 1 van mijn lievelingsplanten.
Voor de rest is het nog wat te vroeg om iets met zekerheid te zeggen, op het eerste zicht geen schade aan palmen.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 39 gasten