Voorlopige uitslag van de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Davy op 11 maart 2010 23:07

Hier is het ook spannend....Die ene speer van de Jubea daar is de top 10 cm bruin van. De andere speren zijn bovenaan wat bruin. Alle speren zijn muurvast zelfs die met dat meeste bruin. Onderaan zijn alle speren nog groen. Ik ben benieuwd. Toch niet zo sterk een Jubea....Is natuurlijk zijn eerste winter in volle grond, hoewel hij een lichtslang had en serieuse doek. Bovendien had hij in de natte periodes een paraplu.Mijn oleander: bladeren bruinig, stond ingepakt. De stelen van de oleander zijn nog groen, ben benieuwd. Dan het goede nieuws: de chameorops: staat in een pot. De pot had van die bubbelsplastiek en de palm was met pot en al overdekt met zeer dikke vliesdoek. Resultaat niets schade! en dat voor een potplant! De Trachy; nauwelijks ingepakt geweest (enkel wat lichte vliesdoek er rond bij de ergste vorst): niets schade! De musa: groot vraagteken, ik kan niets zien door de verpakking....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Dejagere op 12 maart 2010 14:06

Mijn Oleander grotendeels bruine bladeren;hele tijd in pot buiten gebleven onder afdak,misschien stervende.Alle trachies geen schade aan speren,enkel bladschade ,geen bescherming gehad.Washingt.ro in volle grond verpakt tijdens ergste koude ,zonder verwarming,speren nog vast,1 speer bovenste 20 kapot,zal misschien overleven,is dan sterker dan ik dacht;ik ging ervan uit dat hij morsdood ging zijn zodoende heb ik niet veel moeite gedaan.Vijgen volle grond ok.Musa afwachten;geen bescherming gehad.Albizia volle gr. ok.Butia er. enkel oudste bladeren wat schade,heeft in verwarmde tent gezeten.Jubaea in verwarmde tent enkel 1 oud blad lichte schade,blad had tegen doek gezeten in de tent,in nov en dec tot de 20 ste geen groei gehad,daarna gemid 2 mm per dag,heeft 1 nieuw blad half uitgevouwen bij ,2 andere speren goed gegroeid.Cham hum.zonder bescherming zware schade ,enkel zijscheuten gaan weer uitlopen.De rest van mijn palmen staan in potten en stonden in tuinhuis ,alles ok.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor p e t e r op 12 maart 2010 20:58

Nu de nachtvorst (voorlopig) van de kaart verdwenen is ben ik deze avond eens een korte inspectie ronde gaan maken in de tuin.

Vandaag de speer kunnen uittrekken bij 2 trachy's van 60cm die in de volle grond staan sinds maart 2009. Deze hadden vorige winter in pot ook reeds speerrot in de koude serre i(n pot ingegraven in de grond). :(
Ze waren lichtjes beschermd met een omgekeerde bloempot van 90l als afdakje. Ik heb ze nu behandeld met bordeauxse pap en de afdakjes weggenomen.
De 50 zaailingen met beginnend stammetje die als afboording gebruikt zijn hebben enkel bladschade bovenaan.
De bescherming van de M. Sikkemens Red Tiger was met de storm geknakt en de erop volgende vorst heeft de rest gedaan. Misschien loopt hij nog uit vanop de wortel.

De rest is nog afwachten.

Peter
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 12 maart 2010 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Christophe op 12 maart 2010 21:34

Hopelijk komt je fortunei's er opnieuw door Peter. Dit valt af te wachten hé. De speer er kunnen uittrekken is natuurlijk geen goed teken :roll: maar daarom is hij niet kapot hé ;)

Hopelijk komen ze erdoor en veel succes ermee!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor TropiRo op 18 maart 2010 18:04

Op dit moment is het nog goed vertoeven in de tuin, de temperatuurs meter geeft op dit moment 16.2 graden aan. Afgelopen nacht was het 5.1 C en de max vandaag was 19.1 C.
Aankomend weekend maar verder met het uitplanten van o.a. de Musa's, de planten die ik afgelopen weekend heb gepland hebben iets groei laten zien de laatste dagen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor jaak op 20 maart 2010 01:40

laatste melding voor dat alles uitgeplant word: trachycarpus fortunei die in volle grond staat doet het heel goed,de nieuwe speer ziet er mooi frisgroen uit.
de musa basjoo die ik had ingepakt is op 5cm na volledig weggevroren,het stro en de volledige verpakking waren nochtans poederdroog,mijn besluit staat vast:de komende winters graaf ik ze uit en laat ze overwinteren in de garage waar het de afgelopen winter minimaal 8 graden is geweest.
m'n overige trachy's(fortunei,wagnerianus en takil) staan in pot buiten te wachten om uitgeplant te worden in volle grond.
mijn musa's (basjoo,sikkimensis,velutina pink en acuminata) en Ensete Ventricosum Maurelli staan nog in de garage en laten één voor één hun nieuwe blad zien,deze hebben de ganse winter geen druppel water gekregen wat ik vandaag voor de eerste keer terug gedaan heb,het is ondertussen zo'n 18 graden in de garage,net voor de winter een stek gekocht van de tetrapanax die is ook begonnen aan zijn eerste blad ,mijn dicksonia antartica is aan zijn 2e rol begonnen, vorige week enkele plantjes gekocht bij Christophe een yucca rostrata en een Chamaerops Humilis “Cerifera” welliswaar nog klein, ook nog op dezelfde dag een phoenix roebellini gekocht in inter flower in lokeren.
ten slotte 2 takjes van een olijf boom in stek grond gezet,plastiek zakje erover en afwachten maar.
ik wou ook nog even Christophe bedanken voor de gratis zaailing die ik gekregen heb.

en dan te bedenken dat ik begin vorig jaar enkel een tr. fotunei,een m. basjoo en een d. antartica had(dit virus is wel degelijk zeer besmettelijk) :mrgreen:

mvg, Jaak

ps:mijn experiment met de musa basjoo die ik voor de winter heb uitgegraven en ontdaan van alle aarde heb ik nu opgepot,ik was van plan om hem rechtstreeks in de volle grond uit te planten maar dan moet ik waarschijnlijk nog een tijdje wachten,de stam ziet er in ieder geval nog goed en stevig uit,als er verandering in komt laat ik het zeker weten.
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor Christophe op 20 maart 2010 02:00

Bedankt voor de update Jaak! :)
ik wou ook nog even Christophe bedanken voor de gratis zaailing die ik gekregen heb.

Graag gedaan hoor ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor dest_planten op 24 maart 2010 12:03

Hoi,

Mijn kleine trachycarpussen fortunei en mijn 2 T. wagenerianussen hebben toch een ferme tik gekregen deze winter. Bijna alle bladeren zijn voor de helft bruin en dichtgevouwen. Ik denk dat dit deze bladeren binnenkort zal mogen afknippen maar gelukkig zien de speren bij deze planten nog groen uit en zitten ze nog vast. Ik hoop dat de planten niet verder achteruit gaan nu dat het warmer begint te worden. Ik heb dit vorig jaar gehad bij andere jonge trachycarpussen. Deze zagen er nog redelijk uit net na de winter maar in de lente gingen ze toch verder achteruit en heb ze na enkele maanden toch maar weggedaan. :?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor amourath op 24 maart 2010 20:45

amourath schreef:Schade tot nu toe? Valt supergoed mee, eigenlijk geen echte schade, stukken beter dus dan vorig jaar! Een beetje bladschade bij de chamaerops humilis en de vulcano (enkel de buitenste, oude bladeren, de rest is mooi groen!) en de trachy heeft helemaal geen schade.


De chamaerops humilis (vorige winter was die helemaal bruin... dit jaar heb ik beter m'n best gedaan!):
Afbeelding

Chamaerops humilis 'vulcano', wat bladschade aan de buitenkant maar de binnekant is fris en groen!
Afbeelding

De ik-plant-mezelf-wel trachy heeft alweer géén schade! Staat wel lekker beschut natuurlijk.
Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Voorlopige uitslag van de winter

Berichtdoor KevinC op 24 maart 2010 21:00

Ziet er goed uit hé! ;) :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten