Jubaea chilensis in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 30 jan 2010 22:41

Hier ook wat foto's met de toestand:

De Jubea geniet nu van de zon overdag. Ik plaats nog een paraplu als het te nat wordt. In de loop van de week als het overdag terug vriest komt de doek er terug over.

Ik heb eens een foto genomen van de speer. Ziet er volgens mij nog goed uit. Wat denken jullie?

Hier en daar zijn de bladeren wat gelig...
Bijlagen
jubea speer.jpg
jubea speer.jpg (76.14 KiB) 5096 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Christophe op 30 jan 2010 23:17

Hey Davy,

De foto is niet zo duidelijk maar het ziet er voorlopig toch goed uit niet?

Christophe
PS: Ik heb je berichtje even verplaatst ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 31 jan 2010 11:13

Ja dat ziet er volgens mij goed uit.Mijn Jubaea ziet er ook prima uit;sedert 18 dec is de speer 14 cm gegroeid,zijn eerste blad van dit jaar gaat open,zijn kerstverlichting brand dag en nacht;ik ben immers niet in staat meer om ze af en aan te zetten ;ik zit van dinsdag in het gips van boven de voet tot in de lies na mijn knieoperatie.Mijn Jubaea zal het wel lekker vinden denk ik;hij denkt vast dat het lente is,met nachttemp van 8 gr en overdag tot 22 gr door de zon;mijn vrouw zet overdag wel een zijde van het vliesdoek wat open voor verluchting maar de temp loopt toch gemak op door de zon.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 31 jan 2010 11:39

Ik heb eigenlijk verschillende speren. De kleinste ziet er volledig groen uit. De tweede ziet er misvormd uit...Veel smaller en een beetje open...Wat er van open staat van die speer is volledig dor. Je ziet gewoon dat er met die speer iets niet klopt...Volgens mij is dat de speer van vorig jaar. Toen stond hij bij de kweker in een pot buiten in de winter. Zoals jullie weten heeft hij vorig jaar (1ste jaar) totaal niet gegroeid.


@Dejaegere: loopt de energiefactuur dan niet te erg op? Is het dan zo koud bij jou op dit moment??
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 31 jan 2010 12:24

De energiefactuur zal inderdaad wel oplopen ,het was deze nacht hier bijna -5 ;maar mijn palm is aan de groei geslagen;en ik weet niet of het verstandig is om de groei weer te laten stilvallen,nu de lichten laten branden zal me misschien 100 euro extra kosten;maar ik ben echt niet in staat om zelf buiten vanalles te doen ,ik geraak zelf moeilijk op wc;laat staan bij de palmen enkele keren per dag;met alle moeite 1 keer per dag met 2 krukken om eens te kijken.100 euro kosten ja;laat ik het maar positief bekijken dit levert dan toch 1 extra blad minimum op dit jaar denk ik deze snelle start ;ik zal hem volgende winter wel wat kouder houden om te klimatiseren;hij zal tegen dan wel als voordeel wat beter ingeworteld zijn dankzij zijn langere groeiperiode.Mijn palm heeft geen groei gehad van eind okt 2009 tot rond 20 dec2009 ,hij heeft zo zijn levensnoodzakelijke rustpriode gehad hoop ik,in Chili ligt de groei ook korter stil dan hier het geval zou zijn;voorlopig zijn de klimaat omstandigheden in de tent beter te vergelijken met Chili dan met ons klimaat.In december is het in de tent 2 of 3 keer ongeveer -1 gr geweest.De Jubaea lijkt alvast tevreden met de situatie .
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor kristof p op 31 jan 2010 12:58

Davy schreef:Ik heb eigenlijk verschillende speren. De kleinste ziet er volledig groen uit. De tweede ziet er misvormd uit...Veel smaller en een beetje open...Wat er van open staat van die speer is volledig dor. Je ziet gewoon dat er met die speer iets niet klopt...Volgens mij is dat de speer van vorig jaar. Toen stond hij bij de kweker in een pot buiten in de winter. Zoals jullie weten heeft hij vorig jaar (1ste jaar) totaal niet gegroeid.


@Dejaegere: loopt de energiefactuur dan niet te erg op? Is het dan zo koud bij jou op dit moment??


Davy,

dit klinkt ver van goed. die dorre speer en geen groei wijzen erop dat hij wss aan het rotten is in het hart!!! een slechte speer nooit laten zitten maar eruittrekken anders zet de rot zich steeds verder door in het hart en is het plots gedaan met je Jubaea!!! gelukkig zijn het sterke jongens en zal de schade denk ik nu nog wel meevallen ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 31 jan 2010 13:22

Ik zou ook proberen dode speer te verwijderen,dat dood weefsel zou de boel nog anders verzieken zoals hierboven ook vermeld,als je kleinste speer goed is zou ik de moed niet verliezen;Davy.,Het is inderdaad een taaie palm zolang hij maar geen ijsdagen te verwerken krijgt;ik zou hem ook verder droog houden.Gr Eddy.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 31 jan 2010 17:51

Oei dat klinkt minder....Het is wel zo alle speren muurvast zitten....Ook die ene die slechter is...

Over de groei: ik heb hem van vorig voorjaar in de volle grond pas. Hij is toen hetzelfde gebleven. Ik denk dat die ene speer er bijna altijd zo uitgezien heeft. Daarom mijn vermoeden dat die schade is van vorige winter toen hij bij de invoerder in een pot zat buiten...

Als hij zo vast zit veronderstel ik dat hij dan maar moet blijven zitten?


Tijdens het typen van dit berichtje nog eens naar buiten gaan zien: zit echt muurvast..... Ik heb ook gezien dat het vooral de bovenkant is die dor is, de onderkant die in het hart gaat is mooi fris groen....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor kristof p op 31 jan 2010 18:11

dan is er zeker niets om je ongerust over te maken :P . zal dit voorjaar wel in gang schieten. de speer met de verdroogde bovenkant zal wel een misvormd blad worden maar dat is denk ik de minste van je zorgen ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 31 jan 2010 18:36

kristof p schreef:dan is er zeker niets om je ongerust over te maken :P . zal dit voorjaar wel in gang schieten. de speer met de verdroogde bovenkant zal wel een misvormd blad worden maar dat is denk ik de minste van je zorgen ;)

gr
Kristof



De max! Dan ben ik er nu zeker van dat dat verdorde deel nog schade is van vorig jaar in die pot.

Het is een prachtige palm de Jubea. Het exemplaar dat u op de foto ziet heb ik 130 € voor betaald. Een koopje veronderstel ik. De stilstand van groei komt waarschijnlijk dan door het uitplanten pas en gezien zijn formaat heeft hij waarschijnlijk eerst wortels aangemaakt.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten