Jubaea chilensis in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 06 feb 2010 21:24

De Jubaea in de tent blijft groeien,hij staat reeds van nov in de tent,dus droog,de grond rond de plant was zeer droog geworden,de temp loopt al dagen na elkaar op tot 22 tot 23 gr .Ik heb hem wat water gegeven;Jubaea kan goed tegen droogte maar hij staat nog maar een maand of 8 in volle grond en ik denk dat bij groei wat water geen kan ,een liter of 6 geven.De speer groeit gemid op dit moment 3 mm per dag.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 07 feb 2010 13:41

Formidabel! Ik geloof u zeker! Ik zou ook eens streepjes moeten zetten. Ik heb ook de indruk dat de kruin wat verder openstaat en de bladeren ietsie verder uitgekomen zijn. Maarja kan ook gezichtsbedrog zijn. Beter eens een streepje zetten. Met wat doe jij het? Stiftje of zo?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 07 feb 2010 16:23

Ik knip een dun streepje van 1 a 2 mm af van een rolletje gekleurd kleefbandrolletje,in de tent is het droog dus blijft het gemakkelijk kleven op de speer .Moet je ook eens dringend dan kunnen we eens vergelijken en zullen met deze test kunnen zeggen vanaf welke temp Jubaea groeit en vanaf welke temp hij op volle groeisnelheid komt.In mijn jubaeatent is er al weken bijna 24 op 24 260W aan verlichting aan het branden;ook deze nacht had ik een min van 11 gr en vandaag zonder zon een max van 15 gr,vorige dagen had ik telkens max van 21 tot 23 gr.Ik had vroeger eens gelezen op een of ander forum dat Jubaea 20 gr moet hebben om te groeien .Mijn ervaring van begin jan is dat jubaea ook doorgroeit bij nachttemp van gemid 5 gr en overdag gemid 15 gr overdag.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 07 feb 2010 20:47

Dejagere schreef:Ik knip een dun streepje van 1 a 2 mm af van een rolletje gekleurd kleefbandrolletje,in de tent is het droog dus blijft het gemakkelijk kleven op de speer .Moet je ook eens dringend dan kunnen we eens vergelijken en zullen met deze test kunnen zeggen vanaf welke temp Jubaea groeit en vanaf welke temp hij op volle groeisnelheid komt.In mijn jubaeatent is er al weken bijna 24 op 24 260W aan verlichting aan het branden;ook deze nacht had ik een min van 11 gr en vandaag zonder zon een max van 15 gr,vorige dagen had ik telkens max van 21 tot 23 gr.Ik had vroeger eens gelezen op een of ander forum dat Jubaea 20 gr moet hebben om te groeien .Mijn ervaring van begin jan is dat jubaea ook doorgroeit bij nachttemp van gemid 5 gr en overdag gemid 15 gr overdag.



Komt in orde! Ik ga morgen eens kijken! Ben zelf benieuwd! Wat die ene speer met dat bruin gedeelte betreft: enkel de bovenste delen zijn dor. Onderaan nog steeds groen. Ik denk eraan om die dorre stukken weg te knippen of niet?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 07 feb 2010 22:38

@Dav.Ik zou het dorre ook wegknippen tot op een halve cm van het levende weefsel.gr Eddy.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 16 feb 2010 12:07

De temp in mijn Jubaeatent is de laatste week door de koude en ook door soms meer afkoeling door vaak meer wind gemid uitgekomen op 4 gr snachts en gemid 13 gr overdag.De groei van de speer is hierdoor sterk afgenomen.Het is duidelijk dat de dagtemp gemid een 15 graden moet zijn om elke dag bij Jubaea groei te kunnen vaststellen.Hoeveel graden het gemid snachts moet zijn is moeilijk vast te stellen,wellicht is de gemid dagtemp van belang,volgens mijn bevinding is om groei te hebben vooral het pieken van de temp overdag door de zon in de tent van belang;het geeft niet dat het een dag zonder zon maar 12 gr wordt als dit afgewisseld wordt door telkens een dag met zon en temp inde tent van20-21 gr.Ik hou dus de groei temp voor Jubaea op 15 gr dagtemp gemiddeld ;rekening houdende dat de plant in volle zon staat en alle voordelen hieraan verbonden ook heeft.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 16 feb 2010 21:14

Ik heb nog niet kunnen kijken...Hij zit nog in zijne "zak". Als hij er uit komt laat ik u iets weten!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Dejagere op 20 feb 2010 17:52

En opnieuw meer groei in de Jubaeatent na 3 a 4 warmere dagen ;eergisteren max 23 gr gehad;gisteren 17 en vandaag door vollezon 26 graden 5,de zon geeft duidelijk al veel meer kracht dezer dagen ,hij groeit opnieuw 3mm per dag.Nachttemp gemid 11 gr.Hopelijks blijft de buitentemp nu boven nul zodat de groei niet meer stilvalt .
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor Davy op 20 feb 2010 19:44

Ik heb de zak er af gehaald. Bij moet het op de natuurlijke manier ;) Hij staat nu gewoon buiten.
Ik heb de dorre delen afgeknipt. De speren zitten nog muurvast. Zelfs de speer met dat dor stuk is onderaan nog steeds groen. Ik heb veel hoop voor deze zomer. Gaat hij nu uiteindelijk groeien?
(vorig jaar aangeplant in het voorjaar en volgens mij 0 cm gegroeid........ :oops: )
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Jubaea chilensis in de winter

Berichtdoor kristof p op 20 feb 2010 22:34

hoi Davy,

als we weer zo'n droog warm voorjaar/zomer hebben mag je je Jubaea gerust af en toe eens flink veel water geven. ze groeien wat vlotter als ze ruim van water worden voorzien tijdens het groeiseizoen ;)

hier onder het afdak begint er ook al wat beweging te zitten in de Jubaea 8-)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten