Uitgepakte musa basjoo's

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor draco op 11 maart 2010 00:47

Zijn er al leden die hun ingepakte musa basjoo's reeds ontdaan hebben van hun winterjas ???
En zo ja , wat zijn de resultaten ???
Mijn groep basjoo's staat nog (veilig ) in zijn winterhuisje , maar ik denk dat ik komend weekend alles definitief zal verwijderen ( of zou dit nog te vroeg zijn )
Momenteel staan ze er nog zo bij

Afbeelding
draco
 

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor TropiRo op 11 maart 2010 07:45

Bij mij staat alles nog in de berging, het is nog te koud om ze uit te pakken of in de grond te zetten.
De lasiocarpa staat wel al buiten onder de overkapping en die lijkt er geen moeite mee te hebben.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor philip op 11 maart 2010 14:52

Hoi,
voorlopig wacht ik nog af,enkele dagen geleden was een deel van de dak bescherming
losgewaaid en heb ik de hoofdstam(1m90 hoog) gekontroleerd en de bovenste 50 cm zag
er nog prima uit,dus hoop doet leven,zal toch nog enkel weken wachten als het weer beterd
om alles te demonteren.
Mvg Philip ;)
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor draco op 11 maart 2010 15:48

stel dat door de zon die erop schijnt er groei in komt , maar alles staat nog goed ingepakt
wat met de nieuwe bladeren die willen uitkomen ???
want alles zit goed ingepakt met stro , dus de nieuwe bladeren kunnen niet volledig ontrollen ; moet ik ingrijpen of alles zo laten ??
draco
 

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor TropiRo op 11 maart 2010 18:13

Ik zal het gewoon zo laten, de stam drukt het blad er wel uit deze is dan alleen helemaal gevouwen.
De basjoo kan je uitpakken als de nacht temperatuur boven de 2 graden blijft, andere winterharde Musa soorten pas als de nacht temperatuur boven de 6-8 graden blijft zijn mijn ervaringen. Zorg er bij die lage temperaturen wel voor dat ze niet constant vochtig zijn anders rotten ze als nog weg dit komt omdat ze geen blad hebben om het vocht te verdampen, 2-3 dagen regen is geen probleem maar een week of langer kan funest wezen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor philip op 11 maart 2010 18:20

Dag Draco
Het blad ontrold zich als het bijna op volledige lengte is,als die nu groeit is het eerst een
cilinder vormige kern ,die door de temperaturen voorlopig beperkt groeit en wel een deel
van het stro opzij duwt, bij hogere temperaturen en goed ingepakt bij slechte ventilatie
is er meer gevaar door verhitting dan door belemmering van groei.
Mvg Philip ;)[attachment=1]
Bijlagen
Herschaalde kopie van musa basjoo 18.jpg
foto is wel van verleden jaar
Herschaalde kopie van musa basjoo 18.jpg (67.38 KiB) 5041 keer bekeken
kopie van musa basjoo 21.jpg
foto van verleden jaar
kopie van musa basjoo 21.jpg (73.25 KiB) 5029 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door philip op 11 maart 2010 19:06, in totaal 2 keer bewerkt.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor djoeke op 11 maart 2010 18:33

Die ziet er goed uit hoop da de mijne er ook zo uitkomt
zit ook nog een extra lichtslang rond en als ik piepte was het stro toch steeds droog en lekker warm
zit bij mij wel zwart doek rond da er voor zorgt da het nog eens extra warm word als de zon schijnt :thai:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor djoeke op 11 maart 2010 18:42

even paar fotos van genomen
IMG_1326.JPG
IMG_1326.JPG (61.47 KiB) 5034 keer bekeken
IMG_1327.JPG
IMG_1327.JPG (93.3 KiB) 5034 keer bekeken
IMG_1328.JPG
IMG_1328.JPG (87.4 KiB) 5034 keer bekeken
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor p e t e r op 11 maart 2010 21:15

TropiRo schreef:Ik zal het gewoon zo laten, de stam drukt het blad er wel uit deze is dan alleen helemaal gevouwen.
De basjoo kan je uitpakken als de nacht temperatuur boven de 2 graden blijft, andere winterharde Musa soorten pas als de nacht temperatuur boven de 6-8 graden blijft zijn mijn ervaringen. Zorg er bij die lage temperaturen wel voor dat ze niet constant vochtig zijn anders rotten ze als nog weg dit komt omdat ze geen blad hebben om het vocht te verdampen, 2-3 dagen regen is geen probleem maar een week of langer kan funest wezen.



Heb je het dan ook over de sikkemensen Ro?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Uitgepakte musa basjoo's

Berichtdoor TropiRo op 11 maart 2010 21:28

Ligt eraan wat je precies bedoelt.
o.a. de sikkimensis, st helens hybride, itinerans, cheesmani, hookeri en nog een aantal anderen plant ik pas uit als het in de nacht niet meer onder de 6 graden komt. Als ik ze net heb uitgeplant ( geen bladeren) leg ik een stukje zwart zeil over de kluit heen, dit houdt het meeste water weg van de kluit als het gaat regenen en zorgt er ook voor dat de grond iets sneller opwarmt en waardoor de plant sneller aan de groei gaat, als het eerste blad eruit is dan verwijder ik het stukje zeil weer.

Als ik de weersberichten voor langer termijn mag geloven kan ik volgend weekend beginnen met het uitplanten, kan haast niet wachten.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten