Olijfboom de komende winter door helpen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 26 sep 2015 12:09

Hitch schreef:Mijn exemplaar krijgt een bigbag over zich heen en hier wat verder in de straat gebruiken ze zelfs jutte zakken dus dat is nog donkerder. Simpelweg heeft een plant minder tot geen licht nodig buiten de groeiperiode. Winter is traditioneel een donkerdere periode met een pak minder lichturen wat voor elke plant een stop betekent in groei en dus de natuurlijke rustperiode.
Bijlichten met groeilampspectrum ontwricht volgens mij alleen maar dit patroon.


Ik zal je anabeveling meenemen Hitch! Ik zal kijken hoe het uitpakt, als ik al belichten ga zal dat niet heel veel zijn, Daarnaast kan ik in het voorjaar (wanneer de temp weer oploopt boven de 10 een boost geven doormiddel van licht op donkere dagen ;)

Ps weet jou trouwens of klimaatdoek licht door laat?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Hitch op 27 sep 2015 09:18

Nee, geen idee. Zelf gebruik ik dat niet maar ik denk wel dat er anderen leden zullen zijn die je daar wat zinnigs over kunnen zeggen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Dennis_S op 27 sep 2015 09:58

Natuurlijk laat klimaatdoek licht door, maar verreweg het meeste licht wordt tegengehouden. Het zal in ieder geval veel te weinig zijn om je plant te onderhouden. Maar dan wel bezien in relatie tot temperatuur, zoals Hitch al heeft aangegeven. Bij twintig graden gaat je plant dood onder klimaatdoek. Bij 4 graden houdt je olijf het waarschijnlijk maanden vol. De enige referentie die ik je uit eigen ervaring kan geven is dat ik olijf, maar ook andere wintergroenen zoals Phoenix canariensis en Citrus 2,5 maand in absolute duisternis heb overwinterd bij temps tussen 1 en 4 graden en dat ze hier geen enkel probleem mee hadden.

Olijf is overigens typisch zo'n gewas dat je moet beschermen bij extreem weer, maar moet ontdoen van alle bescherming zodra het weer het toelaat. Dan bedoel ik dus als het boven de tien graden komt moet alles liefst weer open en bloot zijn. Dat is eenvoudig bij planten in pot, die schuif je dan gewoon naar buiten. Maar in de vollegrond is het lastiger, maar het scheelt al als je goed kunt ventileren en niet wacht tot eind mei met alles weg te halen. Het is zo lastig want je bent heel erg afhankelijk van de winter. In de ene winter bescherm je op een heel andere manier dan in een andere winter. Alleen de basisprincipes blijven steeds hetzelfde.

Bij olijf is frisse lucht in ieder geval het allerbelangrijkste. Maar dat zit bij jou wel goed met zo'n ruime verpakking.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 27 sep 2015 14:55

Dennis_S schreef:Natuurlijk laat klimaatdoek licht door, maar verreweg het meeste licht wordt tegengehouden. Het zal in ieder geval veel te weinig zijn om je plant te onderhouden. Maar dan wel bezien in relatie tot temperatuur, zoals Hitch al heeft aangegeven. Bij twintig graden gaat je plant dood onder klimaatdoek. Bij 4 graden houdt je olijf het waarschijnlijk maanden vol. De enige referentie die ik je uit eigen ervaring kan geven is dat ik olijf, maar ook andere wintergroenen zoals Phoenix canariensis en Citrus 2,5 maand in absolute duisternis heb overwinterd bij temps tussen 1 en 4 graden en dat ze hier geen enkel probleem mee hadden.

Olijf is overigens typisch zo'n gewas dat je moet beschermen bij extreem weer, maar moet ontdoen van alle bescherming zodra het weer het toelaat. Dan bedoel ik dus als het boven de tien graden komt moet alles liefst weer open en bloot zijn. Dat is eenvoudig bij planten in pot, die schuif je dan gewoon naar buiten. Maar in de vollegrond is het lastiger, maar het scheelt al als je goed kunt ventileren en niet wacht tot eind mei met alles weg te halen. Het is zo lastig want je bent heel erg afhankelijk van de winter. In de ene winter bescherm je op een heel andere manier dan in een andere winter. Alleen de basisprincipes blijven steeds hetzelfde.

Bij olijf is frisse lucht in ieder geval het allerbelangrijkste. Maar dat zit bij jou wel goed met zo'n ruime verpakking.


Dank voor de input :P
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 28 sep 2015 21:36

Kun je schors als isolatie gebruiken voor de wortels of toch beter stro?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Dennis_S op 28 sep 2015 22:38

Schors of houtsnippers werkt perfect! Stro ook, maar dat waait weg.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 01 okt 2015 18:04

Heb nog een vraag betreffende warmtekabels bij olijf, heb een warmte kabel van 30 meter , deze is voor de boom, maar heb bij het planten een warmtekabeltje van 4 meter lang (6 meter 4 meter verwarmd) bij gegraven.

Is het verstandig om deze eveneens aan te sluiten op de thermostaat van de boomkabel of juist niet , thermostaat gaat aan bij 0 graden en uit bij 2 , lager kan helaas niet.


Hoor graag van jullie Palmvrienden en alvast ontzettend bedankt voor de moeite van het beantwoorden (a)
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor luc op 01 okt 2015 22:50

Ik denk niet dat grondwarmte geven nut heeft. , denk zelfs tegenovergestelde. plant in rust laten
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2015 09:38

Inderdaad, waar je bescherming van de boom de grond raakt kan de koude daar toch niet op de wortels komen dus is het overkill om die wortels dan ook nog eens te gaan warm stoken.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 02 okt 2015 10:36

Hallo Luc en Hitch dank voor de reactie , dat dacht ik zelf ook , maar keek op een duits forum en daar deden warmtekabels rondom de kluit echt heel veel kabel , rare snuiters zullen we dan maar zeggen. :lol:
Bijlagen
Olivenbaumheizungb.jpg
hierbij de betreffende foto , kabel is helemaal rondom de kluit, brond exoten forum.de , boom doet het trouwens wel goed
Olivenbaumheizungb.jpg (299.62 KiB) 5688 keer bekeken
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten