Kas zuiniger verwarmen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor alloo op 22 nov 2015 20:59

Eduard schreef:Hoi Fonds, je ruikt het altijd! Misschien dat je er zo aan gewend bent dat je het niet meer ruikt, snuit je neus eens als je een tijd lang tijdens het stoken in je serre bent dat zegt genoeg :roll:

De zibro een hele dure brandstofverslinder mag ik binnen niet eens gebruiken, om dat ze eigenlijk wel voor dat doel bestemd zijn, we kregen vorige maand toen het ook even koud was en ik dit toestel gebruikte om het meisje het naar haar zin te maken [lekker warm stoken] allebei hoofdpijn! verder zit de voeler van dit ding onder aan het apparaat wat geen zin heeft in mijn serre bleef die ondanks dat de vorststand stond ingeschakeld gewoon de hele nacht door jagen om dat de warmte stijgt en eer dat op dat lage niveau komt van die sensor is het tankje leeggetrokken en zit je met 20ºC +
Ik overweeg het er uit te nemen en te verlengen naar een hoger punt, maar de laatste winters waren goed geregeld met kleine blaaskachels op elektriciteit :fluiten:

Gr. Eduard.


Eduard,ik heb het niet over een zibro(heb ik ook geen ervaring mee)maar over een warmluchtkanon en dat ruikt bij de verbranding niks,en dat petroleum dat een beetje ruikt, dat moet men erbij nemen.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2015 21:26

Zibro staat bekend als enige echte reukloze warmte bron, gestookt met zuivere kerosine en die stinkt nog! Maar laten we er maar over ophouden, ieder zijn ding, elektriciteit kan ook uitvallen!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor draco op 22 nov 2015 22:02

Over Zibro gesproken, ik kocht een moderne laserkachel van dit merk met het idee om deze bij stroomuitval in te kunnen zetten voor de kasverwarming. Achteraf gezien niet slim bedacht, want die kachel moet tevens aan het stopcontact. Bovendien moet je steeds paraat zijn om olie bij te vullen. Die kachel heb ik dus maar weer verpatst. Nu heb ik een antiek geval waar je een vlam bij moet houden. Dat werkt tenminste altijd zolang er brandstof inzit. Nog niet nodig gehad gelukkig. De blaaskachel die ik heb de Phoenix van BioGreen (zie o.a. bij GardenPalms) functioneert nu bijna 10 jaar probeemloos. Ik heb er een losse thermostaat van hetzelfde merk bij aangeschaft omdat het nauwkeuriger functioneert door de verplaatsbare sensor. Voordeel van dit systeem is dat je er praktisch geen omkijken naar hebt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2015 22:26

draco schreef:Over Zibro gesproken, ik kocht een moderne laserkachel van dit merk met het idee om deze bij stroomuitval in te kunnen zetten voor de kasverwarming.


ik heb er een losse thermostaat van hetzelfde merk bij aangeschaft omdat het nauwkeuriger functioneert door de verplaatsbare sensor. Voordeel van dit systeem is dat je er praktisch geen omkijken naar hebt.


die kachel heb ik ook, geen goedkoop prul! +-350.-€, bij stroomuitval heb je er niets aan :( wil het toestel doen waar je hem voor aanschaft moet die sensor eruit en verlengt worden en geplaatst naar een hoger punt, doe je dat ben je de garantie kwijt! Je mag er niets aan doen :fluiten:

Een gewone petroleum kachel heb ik ook alleen is deze niet in een lage stand te zetten dan gaat die uit! Het bollentje moet rood gaan gloeien en ja dan zit je ook weer rond de 20ºC wat niet de bedoeling is :roll:
De brandstof van de zibro kost €60.- voor een vat van 20l dat is duurder dan stroomverbruik met vergelijkbare duur in stookkosten.

@ Fonds, hier hoef ik het maar net boven het vriespunt te houden, de boomvarens gaan verkeerd als de temp. boven de 10ºC komt!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor draco op 23 nov 2015 02:18

Bij een onverhoopte stroomuitval zitten we zelf ook in de kou. HR gaskachels vertikken het zonder stroom. We koken met inductie en kunnen in geval van nood hopelijk de keuken verwarmen met de wokbrander als die tenminste (electronisch beveiligd) niet ook de dienst weigert :onzeker: Dan resten alleen nog lucifers, waxinelichten en een zuinig bewaarde butagas kampeerset uit wildere jaren :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 10:09

60€ voor een 20 lt bus?? Zelfs die heel dure Toscai petroleum die zogezegt reukloos zou zijn komt hier (maar) op 34€/20lt.
Ik koop mijn petroleum gewoon aan de pomp hier om de hoek. Denk dat de prijs momenteel net iets lager ligt dan de prijs van een liter diesel wat dus neerkomt op +/- 1€/lt petroleum.
De tank is 3lt op mijn elektronisch gestuurde kachels en daar doe ik in het slechtste geval (bij -20° en een pak ijsdagen en de t° ingesteld op 7°C) 12 uur mee. Komt dus op max 6€/24 u.
In winters als de laatste 2 heb ik misschien 60€ stookkosten gehad om 2 kachels te laten draaien.
De sensor zit achteraan op mijn kachels wat idd slecht geplaatst is vind ik maar ik heb beide kachels even geopend en de kabel (die overigens in de behuizing opgerold zit) losgemaakt en uit de kachel laten komen (steekt er nu zo'n 50-60 cm uit) wat de buitent° reëeler opmeet.
Zoals ik al zei... ik gebruik ze al 10 jaar en ben er zeer tevreden over.
Het eerste jaar dat ik mijn serre verwarmde deed ik dit met een warmeluchtblazer van 2000Watt waarbij mijn elektriciteitsfaktuur het jaar erop met bijna 30€/maand steeg en ik veel schade had aan bladeren van mijn planten door de erg droge lucht. Voor mij was de rekening snel gemaakt maar iedereen moet maar gebruiken wat bij hem het beste werkt zou ik zeggen. En natuurlijk als je zonnepanelen hebt zou het een beetje dom zijn om die gratis energie niet te gebruiken.
En ja,... als de elektriciteit uitvalt ben ik gezien. Ik heb geen backup. Dan zou ik al een stroomgenerator moeten gaan gebruiken.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor draco op 23 nov 2015 11:18

Vermoedelijk is de petroleum in Nederland zo duur omdat er weinig vraag naar is. Ik gebruik het nog incidenteel om de fietsketting te reinigen. Voor nostalgische verlichting is het vervangen door reukloze lampolie.
In relatie tot dit onderwerp kasverwarming staat de toegepaste isolatie, die bij de nomadische tentenbouwers onder ons een weerkerend gespreksonderwerp is. Bij de bouw van mijn kas is daar rekening mee gehouden door gebruik van dubbelglas en stegdoppel dakplaten. Het heeft mij flink verrast dat deze isolatie zo weinig verschil geeft in temperatuur binnen en buiten de kas. Na deze koude nacht met een laagste buitentemperatuur van -1°C op meethoogte 150 cm is de temperatuur in de kas 0,5°C. Dit terwijl de kas met een inhoud van 120 m3 toch een flinke warmtebuffer heeft. De betonvloer is eveneens geïsoleerd en zal weinig bodemwarmte doorgeven. Achteraf gezien had ik beter geïnvesteerd in een mooie aanbouwserre, maar dan was de schoonheidscommissie ongetwijfeld met kostbare aanvullende eisen op de proppen gekomen. Nu was er sprake van een 'simpele' tuinkas. De bouwers van individuele tenten zullen daarentegen goed profijt kunnen trekken van de bodemwarmte vooral wanneer de beschermende omhulsels een wigwamvorm hebben voorzien van een royaal bodemvlak?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 11:30

Dat is idd wel heel weinig verschil. Nu is het wel zo dat de buitent° van de laatste dagen ook erg laag waren waardoor je serre langzaam de opgebouwde warmte verliest mits er geen warmtebron binnen in je serre is. Feit is wel dat jij dankzij je isolatie inspanningen wel een serre zult hebben die (mits een warmtebron erin) veel beter en veel langer en met veel minder inspanningen of energie zijn warmte op peil kan houden. Eender hoe goed iets geisoleerd is, als er geen warmtebron (hoe klein ook) aanwezig is binnen die geisoleerde ruimte en het lang genoeg aanhoudend koud is, neemt die ruimte die t° uiteindelijk ook aan en dan krijg je het omgekeerde effect dat wanneer de buitent° dan stijgt die geisoleerde ruimte die koudere t° die ze heeft opgeslagen langer zal behouden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Eduard op 23 nov 2015 12:02

Hoi, ja hier is alle brandstof duurder, eens in de twee weken tanken in België, ik ga daar dus ook eens kijken voor deze brandstof; http://www.zibrowebshop.com/qlima-kache ... wwodD8UMSA
Hier ook de grote serre super geïsoleerd, vloer, wanden en dak, het is wel zoals Michael aangeeft zonder verwarmingsbron naar een aantal dagen flink afgekoeld dus je zult wel af en toe even moeten bijstoken om een bepaalde temp. vast te houden, wat goed te doen is want het blijft dan lang op temperatuur, ik heb in de winter maanden geen zon op de serre's een nadeel want die zon warmt binnen goed op! in de zomer alleen ochtend zon wat de serre's niet al te warm maakt.
Als het niet te hard vriest kom ik al met een simpele elektrische vorstbeschermer uit, 300 watt met thermostaat bij -5ºc en meer komt de zwaardere blaaskachel in actie.
Ik ga toch de zibro thermostaat voeler uitbouwen zal toch nog enig rendement van die hoge kosten er uit moeten halen, en de brandstof bij onze buren gaan halen ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 12:12

Eduard je zou ergens gewoon aan de pomp petroleum moeten zien in te slaan ipv die dure te kopen die zogenaamd speciaal voor de de Zibro's is. Maakt geen enkel verschil in gebruik buiten dat het veel goedkoper is. Probleem is dat er niet veel tankstations petroleum aan de pomp verkopen. Ik heb het geluk dat dat bij mij toevallig het dichtstbijzijnde tankstation is dus dat is extra meegenomen natuurlijk.
Wel zien dat je niet morst of een lekkende bidon hebt want dan is de stank in je auto verschrikkelijk en moeilijk weg te krijgen als het ergens in bekledingsstof kan kruipen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten