Van de palmen in potten heb ik geen winterfoto's, toen de echte kou eraan kwam zijn die na eerst onder dak te hebben gestaan naar binnen gehaald in een onverwarmde kamer (ca. 10-15 graden). Dat waren P.canariensis, T.fortunei en C.humilis.
De rest die in de volle grond staat heb ik wel gefotografeerd, en ik wil hier een overzicht geven van hoe mijn palmen deze winter zijn doorgekomen. Ze staan allemaal pas sinds deze zomer in de grond.
Bij de aan de echte kou voorafgaande prik met een dagje sneeuw (of twee? ik ben het alweer kwijt) heb ik wat foto's gemaakt, en daarna tijdens de koude en bij/na het uitpakken. Het heeft hier goed gevroren, -10 of -12 is makkelijk aangetikt 's nachts en misschien nog meer. De windchill heb ik overal zo veel mogelijk uitgeschakeld. Ik zet ze op soortvolgorde, met ook beschrijvingen van de bescherming (al dan niet) die ze kregen.
Op een open plek in een sparrenbosje staat een kleine Chamaerops. Zon krijgt hij overdag prima, de noordoostkant is sparrenbosje. Bij de winterprik had hij een plu op het zuidwesten, en houtsnippers en sparrentakken om de voet.
In de ijsweek had hij het volgende:
Onder de kuip, van binnen naar buiten: palm, houtsnippers en groene sparrentakken om de voet, oude speeldeken, schuimmatje, palmenkuip zonder contact met de bladeren, sneeuwlaag. Om de oostenwind die toch nog door het bos kwam te breken, heb ik aan de noordoostkant sparrentakken tegen de kuip gestapeld. Daaroverheen nog sneeuw. De kuip stond deels op een tak, daardoor was er van onder een ventilatieopening, aan de bovenkant heb ik voor de ventilatie wat afwateringsgaten van de kuip onder de sneeuw vandaan geveegd.
Na de ijsweek bleek tijdens het uitpakken de grond rondom de palm incl de houtsnippers erop niet te zijn bevroren.