Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

Berichtdoor maffie op 23 okt 2021 14:22

Hallo allemaal,
Ik ga dit jaar voor het eerst mijn nieuwe tuin winterklaar maken. Dus o.a. ook mijn basjoo's inpakken, een aantal andere nieuwe planten beschermen en de grond afdekken met een mulch laag.

Nu lees ik dat je het bladafval daarvoor kunt gebruiken, maar ik vraag me af of dat voor alle bladeren telt, zoals colocasia bladeren. Die worden nogal "snotterig" volgend mij, en ik vraag me af of dat dan niet juist zorgt voor extra risico op rot?

Ik heb behoorlijk wat colocasia bladeren over straks, dus wat is wijsheid?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp!
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

Berichtdoor jaak op 24 okt 2021 09:30

Ik heb in een grote gemetste bak colocasia pink china staan en gebruik het blad daarvan om er over te leggen in de winter ook al hoeft dat niet , maar je krijgt wel het voedsel daarvan terug bij je knollen aangezien die heel gemakkelijk verteren , ik zie geen rede om het niet te doen.
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

Berichtdoor maffie op 24 okt 2021 19:46

Hoi jaak,

Bedankt voor je reactie. Is het dan beter om de bladeren soort-bij -soort te houden? (Dus colocasia bladeren op colocasia's en bv basjoo bladeren bij basjoos? Of begrijp ik je verkeerd?
maffie
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 14 apr 2021 22:45
0 bedankjes

Re: Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

Berichtdoor jaak op 24 okt 2021 22:37

maffie schreef:Hoi jaak,

Bedankt voor je reactie. Is het dan beter om de bladeren soort-bij -soort te houden? (Dus colocasia bladeren op colocasia's en bv basjoo bladeren bij basjoos? Of begrijp ik je verkeerd?


Maakt eigenlijk niet uit , blad is blad , niet onbelangrijk is en zo doe ik dat toch , eerst een mulchlaag van blad dat best droog is en daar een zeil over zo kan er geen water bij en blijft alles redelijk droog
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Colocasia bladeren bruikbaar als mulch?

Berichtdoor tankton op 25 okt 2021 08:54

jaak schreef:
maffie schreef:Hoi jaak,

Bedankt voor je reactie. Is het dan beter om de bladeren soort-bij -soort te houden? (Dus colocasia bladeren op colocasia's en bv basjoo bladeren bij basjoos? Of begrijp ik je verkeerd?


Maakt eigenlijk niet uit , blad is blad , niet onbelangrijk is en zo doe ik dat toch , eerst een mulchlaag van blad dat best droog is en daar een zeil over zo kan er geen water bij en blijft alles redelijk droog

Als we echt heel erg gaan miepen, kun je stellen dat het blad van een alocasia ook de grondstoffen bevat die een alocasia nodig heeft en dus (iets) beter is voor de plant dan andere bladeren. Verschil zal echter nihil zijn.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten