Er zijn traditioneel altijd weer vragen tav winter bescherming.
Ik heb dan ook maar besloten wat foto's te schieten terwijl ik het mes er letterlijk inzet.
Let wel: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar deze techniek werkt voor mij al meerdere jaren voor Musa Basjoo.
Benodigd:
--Machete/groot stevig mes
--Hekwerk Gaas op rol - zo hoog mogelijk! - ik gebruik rollen van VCB op ongeveer 160cm hoog
--Puinzakken - ik gebruik glaswol/steenwol zakken van 123bigbags.nl, 1m doorsnee, 2m hoog.
--Isolatiemateriaal - ik gebruik vooral eikenblad, maar dit mag iets anders zijn.
--grondpennen - ik gebruik pennen van de VCB
In kort is dit zoals ik het doe
- Alle blad eraf
- Van hekwerk gaas een kooi/cylinder maken, en over de stam(men) heen mikken - doorsnee 80-90cm anders passen je zakken niet! Te smalle kokers isoleren niet voldoende, dus wees niet te zuinig!
- Kop eraf hakken op of net boven de hoogte van je gaaskooi.
- Kooi vullen met isolatiemateriaal tot aan de rand. Ik gebruik sowieso eerst alle bladafval van de banaan hiervoor, evenals snoeiafval van Canna, Tetrapanax en Hedichium. Aanvullen met eikenblad, stro of een ander materiaal dat voorhanden is. Er gaat vrij veel in, en eea nag best stevig worden aangeduwd, want eea klinkt echt wel iets in gedurende de winter!
- puinzak eroverheen trekken, en eventueel vastprikken in de grond. In sommige gevallen zet ik de zak en de losse flappen vast met binddraad.
Job done. Verwarming is dus in principe niet nodig. Afgelopen winter op -10°, overleefden alle stammen basjoo op deze manier.
Eind maart/begin april zul je zien dat de pseudostammen alweer beginnen uit te lopen; die kokers met afval onder plastic broeien dan al als het ff 10-15° word, waardoor de groei erin komt.
Ik haal meestal de hele handel er weer af tegen 1 april (maar soms ook eerder).
Alle materiaal is herbruikbaar. Al het bladafval gaat op de compostbult.
Deze techniek werkt perfect voor Musa basjoo, anders soorten zijn kwetsbaarder!
M. zaifui overleed afgelopen winter, en M. Helens Hybrid verloor 2 van de 3 stammen, maar liep keurig terug uit. Musa Sakhalin overleefde met glans (maar das ook een M. basjoo in feite).
Nog niet getest, maar ik vermoed dat bijvoorbeeld M. sikkimensis het ook wel eens zou kunnen doen op deze manier.