winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winterbescherming

Berichtdoor TMCThomas op 09 jan 2024 14:52

Helaas heb ik daar geen optie toe, het is of in de schuur met lichte vorst, of tijdelijk naar binnen waar het toch wel minimaal 20 graden is. Dan vraag ik me dus af wat beter is.
TMCThomas
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 mei 2020 19:44
0 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor knalkop op 09 jan 2024 19:26

Beter binnen bij 20 graden dan buiten of de schuur kans op matige vorst. Zeker nu die nog in pot staat.

Mijn phoenix heeft het afgelopen winter ook begeven na enkele jaren buiten geleeft te hebben. De nieuwe die er nu staat doe ik toch maar bijverwarmen nu.
knalkop
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 24 jul 2015 10:08
Woonplaats: Herkenbosch
8 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor TMCThomas op 10 jan 2024 02:43

Heb hem naar binnen verplaatst, de grond in de pot was nog nauwelijks bevroren dus ik neem aan (en hoop) dat ie dat ene nachtje in de kou wel overleefd heeft.
TMCThomas
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 mei 2020 19:44
0 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor KRISTOFD op 10 jan 2024 08:50

Mijn ervaring is schildluis bij te warm overwinteren
KRISTOFD
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 20 maart 2010 16:48
Woonplaats: Kortrijk (West-Vlaanderen)
8 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor Lagarto op 10 jan 2024 23:07

Bij mij waren een paar nachten vorst in de schuur geen probleem voor de canariensis in pot, de afgelopen paar jaar. Dat zal tot -5 geweest zijn ongeveer, met aangevroren potkluit. Maar goed de ene zal het trekken en de andere niet, de overgang van -2 naar meer dan +20 zou ik zelf niet gewaagd hebben denk ik.
Lagarto
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor KRISTOFD op 11 jan 2024 15:25

Ik overwinter alles net boven de 0gr en lukt mij al jaren goed.
Washingtonia en phoenix canariensis in volle gronden dat lukt met infrarood lampen net boven het vriespunt.
KRISTOFD
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 20 maart 2010 16:48
Woonplaats: Kortrijk (West-Vlaanderen)
8 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor Mate op 13 jan 2024 17:01

Bescherming van de aloe arborescens op de koudste nachten. Binnenin zat een lichtslang 1x rond de plant. Voor de rest alleen het stukje zeil wat zichtbaar is ip de foto:
Afbeelding

Foto van vandaag. Bij aloes zie je vrij snel of het mis is dus heb goede hoop dat dit goed heeft gewerkt:
Afbeelding
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor Mate op 13 jan 2024 17:10

Foto van de canarienis en de butia op de koudste dagen. Inmiddels is alles, op de lichtlangen om de canariensis na, weer verwijderd.
Om de stam vd canariensis 2 lichtslangen en daaromheen een aantal doeken. Daarna een zeil die tegen de oostenwind beschermde waardoor de temp bij de stam ook zonder lichtslang aan te zetten, een stuk hoger was dan de temp eromheen. Bij de butia alleen een lichtslang rond de voet maar die was meer voor de aloe aristata. Verder alleen een zeil om de stam waardoor de aloe droog en beschermd stond.
Afbeelding
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor Tim123 op 13 jan 2024 19:45

Mate schreef:Foto van de canarienis en de butia op de koudste dagen. Inmiddels is alles, op de lichtlangen om de canariensis na, weer verwijderd.
Om de stam vd canariensis 2 lichtslangen en daaromheen een aantal doeken. Daarna een zeil die tegen de oostenwind beschermde waardoor de temp bij de stam ook zonder lichtslang aan te zetten, een stuk hoger was dan de temp eromheen. Bij de butia alleen een lichtslang rond de voet maar die was meer voor de aloe aristata. Verder alleen een zeil om de stam waardoor de aloe droog en beschermd stond.
Afbeelding


Wat een plaatje weer Matko, zelfs met de beschermingsmaatregelen. Kan ik wat zakken grond uit jouw tuin kopen;)?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: winterbescherming

Berichtdoor KRISTOFD op 16 jan 2024 19:17

Tis vooral het vocht en de vorst erop..hier staat alles onder de noppenfolie met infraroodlampen.
zowel de Washingtonia,Phoenix,Butia capitata,Sabal .....staan onder de lampen.
een houten constructie met noppenfolie en isolatieplaten.
KRISTOFD
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 20 maart 2010 16:48
Woonplaats: Kortrijk (West-Vlaanderen)
8 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten