Slakken en bladluis in winterstalling

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Slakken en bladluis in winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 07 nov 2023 00:09

Hoi twee vragen:

- Ken je een betere methode om slakken buiten je winterstalling te houden dan " plant en pot zo goed mogelijk afzoeken"? Dat is niet bij elke plant even praktisch te doen...

- Ik heb wat twee- tot driejarige dactyliferazaailingen in de koele winterstalling staan. In hun potten groeien viooltjes en daarop zitten sinds binnenzetten meer en meer bladluizen. Tot voor kort meende ik dat dat prima was, zolang de luizen op de violen zitten is dat een vanggewas en zitten ze dus niet op de palmpjes. Wie heeft hier relevante ervaringen mee? Zo laten of toch de violen eruit gooien met eventueel risico dat de luizen dan maar op het palmpje gaan zitten?
Lagarto
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: Slakken en bladluis in winterstalling

Berichtdoor draco op 07 nov 2023 01:44

Bladluis lust geen palmblad. Slakkenvraat heb ik waargenomen bij het zachte jonge palmblad van de Chamaedorea's metallica en cataractarum.
In deze tijd van het jaar zijn er veel jonge (huisjes)slakken die op ontdekking gaan. Het is zaak om de kuipplanten hierop te controleren als ze naar binnen gaan. Bij Cordyline is dat lastig omdat ze in de bladoksels zitten verstopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Slakken en bladluis in winterstalling

Berichtdoor Lagarto op 07 nov 2023 23:17

Dank Draco. Ze zitten bij mij in de bananen met pups... dwarf cavendishs moesten allang naar binnen maar er was geen geschikte plek nu ze niet meer in de vensterbank passen. Ze heben nu toch maar een lichte plek in de woonkamer gekregen, maar dat dreigt om een andere reden niet te kwalificeren als geschikte plek :fluiten:
Lagarto
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten