Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor chrisvm op 08 nov 2010 20:01

Hoi palmvrienden..zoals in de titel vermeldt zal ik proberen een fortunei door de winter te sleuren die in volle grond staat..Het is al bij velen gelukt daar dit mijn 1ste jaar is dat ik exoten moet overwinteren kan ik beter hier laten zien of ik het goed doe..
Daarstraks ewa aan het knutselen geweest..
1ste bescherming tegen de felle herfst wind en regen
November 2010.planten 003.jpg
November 2010.planten 003.jpg (150.51 KiB) 4157 keer bekeken

Bij het plaatsen in vollegrond heb ik reeds een verwarmingskabel rond de kluit mee ingegraven bij beide fortunei's ..voor alle zekerheid 8-)
Bij de grote fortunei heb ik bovenaan een spatie gelaten zodat de boom nog kan ademen..
Nu als het kouder gaat worden met vriesT° dan wikkel ik de stam in met vliesdoek en kerstverlichting in de kroon..lampjes geen lichtslang en dan gaat er nog ewa noppenfolie rond het middelste gedeelte die ik verstevig met wikkelfolie..Aan de voet komt ook noppenfolie tot hoogte van gemetselde bak en dees steek ik vol met bladeren van m'ne grote magnolia..
De kleine fortunei's(3 bijeen) zal ik omwikkelen met noppenfolie..lampjes erin en ook een spatie zodat er luchtcirculatie is..
Grtz Chris
Bijlagen
November 2010.planten 005.jpg
November 2010.planten 005.jpg (169.82 KiB) 4157 keer bekeken
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor p e t e r op 08 nov 2010 23:59

Chris,

Ik denk dat je een beetje overdrijft (positief bedoeld hoor) voor een fortuneï. Vooral ervoor zorgen dat de wortels niet bevriezen en deze water kunnen blijven opnemen, eventueel de speer droog houden zou voor een fortuneï voldoende moeten zijn.

Op jou manier kan je volgens mij zelfs de minder harde palmen erdoor krijgen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor djoeke op 09 nov 2010 07:24

Dit kan volgens mij zeker niet mis gaan , beter een warme plam dan een dooie palm . :thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor chrisvm op 09 nov 2010 07:48

Hey Peter..Ik wil gewoon zeker zijn dat de fortunei na de winter een mooie kroon heeft..Dus kan ik eigenlijk deze nu zo laten staan zonder meer?geen verlichting errond?maar wel wortelbescherming..Dan is dit een goede test tegen dat ik m'n W.robusta's volgend jaar in de grond poot ;)
@Djoeke..Idd, kan beter teveel beschermen ,dan te weinig en volgend jaar een kale stam staan hebben..
Maar toch,het is daarom dat ik het hier 'post 'zodat ik jullie mening kan horen..
Dus wat moet ik nog doen om deze te beschermen of is dit al "te veel van het goede"?
Grtz Chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor amourath op 09 nov 2010 09:54

djoeke schreef:Dit kan volgens mij zeker niet mis gaan , beter een warme plam dan een dooie palm . :thumb_up:


Toch wel, wanneer bladeren in aanraking komen met zo'n lichtslang verbranden ze gewoon, dat is veel te warm. Door de hele constructie te omwikkelen met folie krijg je condens en geef je schimmel ook vrij spel.

M'n eerste Butia heb ik ook zelf naar de knoppen geholpen door teveel te beschermen...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor wsnbm op 09 nov 2010 10:13

Chris: met de bescherming van de Fortunei ben je uniek, en dat is toch ook wel leuk :thumb_up: .

Als er 2 palmen bijna niet beschermd worden dan is de Fortunei er 1 van, maarja je weet zelf wat het allemaal kost, het is doodzonde om er 1 te verliezen natuurlijk.

Ik lees ook vaak dat je de palmen ook wat (winter)harder maakt door ze vooral aan de winter te laten ruiken.
Misschien is het nog verstandiger om met deze Fortunei ad hoc te reageren op de weersomstandigheden?

Zo van, nu gaat het hard vriezen dan gooi ik een vliesdoek om de stam / of lichtkabel.
Of nu gaat het een weekie sneeuwen (verleden jaar geloof ik 2.5 maand) nu vouw ik de bladeren bij elkaar en gooi ik een luchtdoorlatendezak eroverheen, te koop bij plumeria? (gratis reclame van een Nederlander :lol: )

Of je haalt de sneeuw met de hand uit de kroon?

Dit was juist voor mij de reden om met palmen te starten, ze zijn altijd groen ook in de winter en je hebt er weinig onderhoud aan, als je ook deze palmen gaat inpakken dan verlies hij/zij wel een beetje zijn groene karakter in de winter, maar goed dat is voor iedereen persoonlijk.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor verstreken op 09 nov 2010 11:52

hoi Chris,
mooi werk zou ik zo zeggen :thumb_up:
onze Trachycarpus F. staat nu een 3 tal jaren in de grond
het enige wat ik heb gedaan als bescherming is een fliesdoek en een groot plastick boven
de palm spannen zodat er geen water in de kern kan en de bladeren beschermd worden;
als het gaat vriezen dat het kraakt dan heb ik altijd een oud deken rond de stam gewikkeld,/ deze wordt niet nat door het plastick bovenaan/
stopt het met vriezen gaat het deken er af, op die manier kan er altijd verse lucht bij de stam en kern en heb je geen schimmel
zelfs met de 2 afgelopen zware winters heb ik geen verwarming gebruikt
succes :thumb_up:

pepe
Bijlagen
021.JPG
021.JPG (162.78 KiB) 4111 keer bekeken
verstreken
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 14 aug 2010 20:41
Woonplaats: TEL 0474577481
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor chrisvm op 09 nov 2010 16:54

Bedankt allen voor de reacties..Dan blijft m er zo bij staan zonder meer..
Bovenaan onder dak is een spleet van 5a8cm zodat de palm z'n condens kwijt kan..
Grtz Chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor Maurice op 09 nov 2010 17:04

Fortunei bescherm ik echt nooit en komen altijd glansrijk de winter door. Als ze in pot staan eventueel alleen de wortels beschermen. Als je toch wil beschermen zou ik het alleen bij een afdakje houden, en dan liefst een transparante (wordt een beetje donker zo). Bijverwarmen doet denk ik meer kwaad dan goed. Trachy's zijn zowiezo geen warmteminnende palmen.
Laatst bijgewerkt door Maurice op 09 nov 2010 17:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei overwinteren Regio Zuiderkempen

Berichtdoor amourath op 09 nov 2010 17:07

Ik zie het misschien niet goed op de 1e foto, maar is dat dakje plat? Als dat zo is, is dat eigenlijk ook niet goed, omdat daar dan condensdruppels vormen die in jouw palm druppelen.. beter het dakje onder een helling plaatsen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten