Lasio Carpa.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Lasio Carpa.

Berichtdoor Mul60 op 13 aug 2011 12:17

Wat doe je nu met zo'n Lasio Carpa in de winter.
In zijn totaliteit naar binnen, met al zijn scheuten of er wat vanaf gaan halen tegen die tijd. Er gaat wel eerst wat grond af en dan helemaal droog leggen.
Heb ik vorige winter ook gedaan maar dan wel met minder scheuten.
Heb de plant nu 2 jaar en waarschijnlijk zal die wel een jaar zijn geweest toen ik hem kocht.
Hopelijk volgend jaar bloem/bloemen.
Moet daar dan nog iets extra's mee gebeuren?
Bijlagen
sized_lasio carpa.jpg
lasio carpa
sized_lasio carpa.jpg (224.91 KiB) 2814 keer bekeken
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Lasio Carpa.

Berichtdoor Toni op 13 aug 2011 13:53

Ik zelf knip alle bladeren eraf en zet ze dan met pot en al binnen. Af en toe een heel klein beetje water geven...
Maar er zijn hier ook mensen die de planten helemaal geen water geven.... Is denk ik op gevoel.
Hou er we rekening mee dat ze iets wat inslinken qua formaat stam, dit heeft temaken met het vocht in de stam, die dan langszaam verdampt (dit is normaal).

PS. Ik zou de scheuten gewoon laten zitten!

Gr toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Lasio Carpa.

Berichtdoor djoeke op 13 aug 2011 15:48

Die staat goed vol :o
ik zou er toch een paar scheuten van proberen oppotten zodat de wortels weer wat meer plaats krijgen , je hebt er toch genoeg en zo heb je misschien een bake up voor moest er iets mis gaan met de moederplant .
Die scheuten zijn een waarschijnlijk nog een nawee van de weefselkweek .
je kan er ook een paar gelijk met de grond afsnijden en dan eens met een mes in het hard draaien zodat hij al zijn kracht naar de hoofdstam kan afgeven .
Voor een bloem is het volgend jaar nog een beetje vroeg vrees ik .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Lasio Carpa.

Berichtdoor Mul60 op 13 aug 2011 16:37

Ik had in het voorjaar al, (voor mijn gevoel) de meeste scheuten weg gesneden....en dit uiteindelijk terug gekregen.
Maar we zullen hem dan nog eens onderhanden nemen.

Ik dacht dat die na 3 tot 4 jaar wel een bloem zou krijgen,daar had ik hem voor gekocht.Dit is mijn eerst banaan in mijn korte exoten periode....heb er al over zitten denken om hem weg te doen vind hem zo niet zo heel erg mooi.
Maar dan zullen we hem nog eens een wintertje droog leggen :thumb_up:
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Lasio Carpa.

Berichtdoor fordbully op 14 aug 2011 22:36

ik heb helaas ook eens een hele grote gehad en gestorven door luis bij het overwinteren binnenshuis, nu laat ik m kurkdroog staan in de garage met scheuten eraan, de kleintjes sterven meestal af... iedereen wil die bloem er wel eens aan zien denk ik, hoop dat ik dat ook eens kan meemaken bij mijne musella
fordbully
Bedrijven
 
Berichten: 902
Geregistreerd: 03 nov 2010 17:30
Woonplaats: Gruitrode
25 bedankjes

Re: Lasio Carpa.

Berichtdoor Carlo op 09 okt 2011 18:43

De stam van de plant is niet te zien maar ik kan je vertellen dat ie ongeveer 15cm dik zal zijn wanneer ie in bloei komt. 5jaar is een goede richtlijn in ons klimaat.
Zelf heb ik er momenteel 5 tegelijk in bloei staan.

Dan weer terug naar het topic:
Mijn plant staat in een 65liter speciekuip welke in een gat in de grond staat. Binnenkort pakken we hem er weer uit en rijden hem op een karretje de garage binnen. 10cm rond de plant graaf ik de aarde weg en zet er vervolgens een paar weken lang een ventilator op.
De garage is wel geisoleerd maar voor de echt koude periodes zit er een lichtslang omheen om hem vorstvrij te houden op een graad of 4.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten