Thalia geniculata overwinteren?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Thalia geniculata overwinteren?

Berichtdoor amourath op 03 okt 2011 12:57

Ik heb in m'n vijver een Thalia geniculata 'red stemmed' staan, zo'n 15 cm onder water dus zeker niet diep genoeg om te overwinteren. Heeft iemand deze soort al met succes in de vijver gehouden? Hij zou minder winterhard zijn dan de Thalia daelbata, die zou geen probleem hebben als je hem dieper in de vijver plaatst? Kan dat ook met de geniculata, en wanneer gaat hij dan dieper?
Iemand die ze binnen haalt? Hoe haal je ze dan door de winter?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thalia geniculata overwinteren?

Berichtdoor shusui op 03 okt 2011 16:18

Thalia delabata doet het hier geweldig op een 15-20 cm diepte, en steekt met bloem 2-2,5m boven water uit. In de winter geen probleem op die diepte.
T. geniculata heb ik ook geprobeerd, op dezelfde manier als mijn dealbata, maar heeft de winter niet overleeft. Ik heb een nieuwe gekocht die ik nu als kuipplant ga houden.
in de zomer met pot en al in vijver, en in de winter op een onderschaal waar altijd water in staat, zodat hij nat blijft. (zo overwinter ik mijn papyrus ook)

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Thalia geniculata overwinteren?

Berichtdoor amourath op 04 okt 2011 11:31

shusui schreef:Thalia delabata doet het hier geweldig op een 15-20 cm diepte, en steekt met bloem 2-2,5m boven water uit. In de winter geen probleem op die diepte.
T. geniculata heb ik ook geprobeerd, op dezelfde manier als mijn dealbata, maar heeft de winter niet overleeft.

Ja dat vreesde ik al... binnen halen dus!

shusui schreef:Ik heb een nieuwe gekocht die ik nu als kuipplant ga houden.
in de zomer met pot en al in vijver, en in de winter op een onderschaal waar altijd water in staat, zodat hij nat blijft. (zo overwinter ik mijn papyrus ook)

Ah dat is goed om weten, ik wou hem helemaal onder water plaatsen. Wanneer haal je hem binnen dan, als de nacht richting 5 graden gaat?
Wat gebeurt er dan met het blad, blijft het over of zal het ook afsterven?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thalia geniculata overwinteren?

Berichtdoor shusui op 04 okt 2011 16:09

Hij gaat naar binnen net voor de eerste nachtvorst (zo lang mogelijk buiten)
Ik weet niet of hij zijn blad zal behouden, misschien wel als hij licht genoeg krijgt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten