Daar is de nachtvorst

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Daar is de nachtvorst

Berichtdoor barre op 19 okt 2011 23:03

Met de 4 koude dagen in het vooruitzicht ( 1 graad in de kempen met kans op nachtvorst tot -2) heb ik vandaag alle musa's, cycas, filifera's, en brugmansia's uitgegraven.

Alle jonge stekken die ik gedurende de zomer van de lasiocarpa afgesneden had naar zolder gebracht( stonden in de kou op het terras) alsook de cycas, brugmansia, agave,musa's..

Bijna alle ventricosum maurelli's in grote pot op terras geplaatst zodat deze wat kunnen drogen en naar boven kunnen.

Wat staat er nog in de volle grond dat ik ga uitgraven.

-Maurelli van stamomtrek +/- 1.30 meter ofzo, hoogte 4.5 meter)Zie ik echt tegenop om deze uit te doen. Hopelijk is het tuinhuis dan winddicht zodat deze daar ondergebracht kan worden
-2 dicksonia antarctica's
-alle canna's


De uitgegraven planten zoals de Maurelli, brugmansia vertoonden als vriesschade aan de bladeren. Dierf het niet langer uitstellen omdat het een heel werk is alles naar zolder te brengen.

De canna's ga ik dit jaar echt laten afvriezen denk ik en dan pas rooien.
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: Daar is de nachtvorst

Berichtdoor johny1981 op 19 okt 2011 23:23

hoi,

als je die maurelli's laat drogen in pot , dan doe je daar toch geen extra grond bij he?

anders ben ik fout bezig.

mijne staan overdag buiten in pot zonder extra grond alleen kluit en s'avonds in de tuinhuis om beetje te beschermen tegen de vorst.

das toch goed he?
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
Avatar gebruiker
johny1981
 
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 jun 2011 12:32
Woonplaats: lanaken
21 bedankjes

Re: Daar is de nachtvorst

Berichtdoor barre op 19 okt 2011 23:28

Inderdaad, 10 cm rondom de schijnstam afgestoken,dan in hoek van 45 graden schuin afgestoken.
In een pot gezet zonder aarde op te vullen.

Mijn staan nu opt terras tegen we woning zodat de vorst er toch minder grip op heeft. Als ze volgende week nog vorst geven gaan ze naar zolder of in het tuinhuis als er ramen instaan.

johnyke schreef:hoi,

als je die maurelli's laat drogen in pot , dan doe je daar toch geen extra grond bij he?

anders ben ik fout bezig.

mijne staan overdag buiten in pot zonder extra grond alleen kluit en s'avonds in de tuinhuis om beetje te beschermen tegen de vorst.

das toch goed he?
barre
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 08 maart 2009 01:31
8 bedankjes

Re: Daar is de nachtvorst

Berichtdoor plasta op 23 okt 2011 15:16

Zoals de weersverwachtingen nu zijn, gaat er de komende 2 weken nog steeds niets naar binnen of in pot gezet worden. :thumb_up:
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Daar is de nachtvorst

Berichtdoor Carlo op 23 okt 2011 20:12

Als je de pot verder afvult met bijvoorbeeld cocopeat staat de plant wel steviger in de pot. Stel je hebt op zolder een plankenvloer waarop ook nog eens een wasmachine staat, in mijn geval dus, dan zou een stam zomaar kunnen omvallen wanneer de wasmachine centrifugeerd. Als je verder geen water meer geeft zal de nieuwe grond spoedig gedroogd zijn en maakt het voor de overwintering verder niets uit.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 41 gasten