warmte kabel

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

warmte kabel

Berichtdoor christian op 29 okt 2011 12:46

hey,

wie heeft er een beetje verstand van warmte kabels rondom een palm en het gebruik hiervan. ik weet dat de kabels niet tegen de bladeren aan mogen komen vanwege verbranding. mag de kabel wel tegen de stam aankomen of ook niet. of moet je eerst er een vliesdoek om heen doen en dan pas de kabel. en hoeveel watt moet je gebruiken. is bv 15 watt voldoende voor een washington met een stam van 1 meter. laatste vraag welke warmte draad kan je het beste gebruiken. kan je die van een terrarium ook gebruiken of moet er echt een temperatuur meter op zitten.

mvg chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes

Re: warmte kabel

Berichtdoor Dejagere op 29 okt 2011 20:17

Ik ben meer voor lampen of lichtsnoer ,dan ik zie snel of er een defect is.Ik volg de temp en luchtvochtigheid op de stam via weerstationzender.Ik knip meer of minder lichtverwarming aan met afstandsbediening,gemakkelijk .Ik kan visueel waarnemen wat aanstaat en wat niet.Ik denk dat ik bij gewone verwarmingskabels naar buiten zou moeten om te voelen of alles werkt.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: warmte kabel

Berichtdoor plasta op 29 okt 2011 23:54

Ik gebruik zowel warmtekabels als lichtslangen.
Beide hebben hun voor- en nadelen. Lampen heb ik nooit gebruikt.
Zover ik weet, zijn er 2 soorten warmtekabels op de markt. De kabels met een ingebouwde thermostaat hebben een vaste temp waarop ze schakelen. Die gebruik ik niet, omdat ik zelf de temperatuur wil bepalen dmv. een thermostaat van conrad. Het voordeel van de kabel zijn de soepelheid, de eventuele hogere warmte-afgifte bij hoger wattage en juist het geen licht geven (om zo een kermis te voorkomen). 15 watt lijkt me erg weinig om te gebruiken en denk eraan dat de stekker in een beschermde omgeving geplaatst moet worden. De kabel wordt hier soepel om de stam heen gedraaid en dat heeft tot nog toe geen problemen opgeleverd. Denk eraan om zeker ook voldoende kabel op de grond te leggen en zo heb je al vlug een kabel nodig van 9 mtr voor jouw palm. Ik heb kabels van 4 mtr en 40 watt.
In het topic van Eduard zijn medullaris staat ook aardig wat over dit onderwerp http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=52&t=3137 .

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: warmte kabel

Berichtdoor christian op 01 nov 2011 23:06

oke bedankt. ik ga even alles napluizen.

groet chris
christian
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 apr 2009 17:35
Woonplaats: etten-leur
1 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten