winterbescherming Jubea Chilensis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor kristof p op 27 sep 2009 13:27

nou zo'n kleintje was het niet. hij is zo tss de 12/15j oud. van de kou heeft hij niet zo'n last gehad. aan de bladeren was niks van schade door de kou te bespeuren, enkel de speer was aan het rotten die er overigens ook mooi groen uitzag. ik denk dat hij eerder speerrot had door de koude grond. veel speerrot word veroorzaakt omdat een palm lang stilzit in koude grond...met een paraplu erboven kan de zon (als die schijnt) niet echt de grond verwarmen. onder doorzichtige golfplaten is het toch een stuk warmer op een zonnige dag! mss nog iets om te vermelden. de Butia's die ik met een Paraplu had beschermd hadden allen speerrot...degen onder doorzichtige golfplaten hadden niks van schade (behalve dan de B. odorata's maar die zijn niet zo winterhard dan B. capitata en eriospatha.)



gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 27 sep 2009 18:46

Helemaal mee eens met dat laatste. Doch mijn situatie is vrij gunstig: de palm staat tegen een houten muurtje pal op zuiden. Bij zonneschijn of droog weer haal ik eenvoudig de paraplu weg. Ik kan hem nog "kippen" ook zodat hij wel droog blijft maar toch de zon er op kan schijnen.

@Christophe: ik ben van plan bij temperaturen zoals vorig jaar om dan vliesdoek rond de palm te wikkelen al dan niet voorafgegaan door stro. Wat betreft de winterhardheid: ik heb al geleerd dat de standplaats regionaal veel verschil kan maken. Ik had vorige winter overdag 12 graden in volle zon terwijl het om de hoek 1 graad was in de schaduw....Deze palm stond vorig jaar in een pot buiten bij de handelaar (heb ik gevraagd) dus hij kan wel wat af me dunkt. Wat mijn standplaats betreft nog: ik heb een trachy van 30 cm die vorige winter gewoon onbeschermd stond en niets schade terwijl andere mensen met grotere palmen volop schade hadden. Waarschijnlijk door dat de tuin ook zeer goed uit de wind staat?

Oja Kristof: hoe is het afgelopen met jou Jubea met speerrot?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor kristof p op 27 sep 2009 20:10

de Jubaea is zich aan het herstellen. ik verwacht dat hij volgend jaar terug normale bladeren zal aanmaken.

een foto van de nieuwe groei na de speerrot
Afbeelding
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 27 sep 2009 20:26

zozo dat is pas interesant. Een palm die zich herstelt na speerrot! Waarschijnlijk kon je niet alle speren uittrekken? Of wel? Heb je er iets aan gedaan?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor kristof p op 27 sep 2009 20:43

veel palmen herstellen van speerrot. speerrot is meestal niet het einde van een palm zolang het maar niet iedere winter gebeurd. sommige soorten herstellen wel moeilijk van speerrot dat wel maar tot nu toe heb ik van de meeste palmen die al eens speerrot hebben gehad altijd nieuwe speren gekregen.
van de Jubaea kon ik maar twee speren eruit trekken. van de Butia's die zich ook aan het herstellen zijn kon ik van sommige al de speren en enkele van de nieuwste bladeren er zo uittrekken! behandelen na speerrot heb ik nog nooit gedaan. in de natuur doet er dat ook niemand...

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 28 sep 2009 18:55

Kristof, dat is goed om te weten. Bedankt voor je bijdrage. Ik ging er van uit dat speerrot altijd over en out was voor de palm. Zo had ik een canariensis waar je alle speren kon uittrekken met een gapend stinkend gat als gevolg. Ik dacht dat dat nooit meer goed kwam en heb hem weggegooid. damn....
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten