winterbescherming Jubea Chilensis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 24 sep 2009 21:43

Hey,

Dit weekend begin ik met de eerste winterbescherming :D Het is te zeggen die van de Jubea. Ik heb al bedacht ik het ga doen en daarom wil ik alvast jullie mening. Reden van het vroeg plaatsen: een Jubea moet zo droog mogelijk de winter in. Een natte kern gevolgd door vorst is ook voor die palm dodelijk.Wat ben ik van plan: 4 balkjes rondom in de grond. De bovenkanten schuin afzagen en op het geheel een doorzichtige plaat die ze ook wel eens gebruiken voor serres te maken. Zo heb ik een dakje die de palm droog de winter in loodst. De palm zelf zit in de volle grond dus ik veronderstel dat hij water genoeg heeft. Het dakje zal zo dicht mogelijk boven de palm komen. Wat is het voordeel: droog de winter in, en in de winter heb je overdag serre effect (het is een doorzichtige plastiek-plaat) waardoor je overdag alles ontdooit. Oja in de winter zal ik vliesdoek rond de palen doen zodat je een soort "huisje" krijgt. Ik laat wel opening voor de "condens". Bij strenge vorst kan ik nog stro in het "huisje" rond de palm doen. Dat is het. Aan jullie nu....shoot ;)
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Christophe op 24 sep 2009 22:10

Hi,

Ziet er goed uit. Juist erop letten dat het dakje scheef staat, maar dat ben je van plan denk ik. Ik zou niet zuinig zijn met het stro. Het zou jammer zijn van je mooie palm, mocht hij kapot gaan natuurlijk, maar ik denk niet dat je dit zal laten gebeuren. 8-)

Een erg goede oplossing voor zeer strenge winterdagen is kerstverlichting rond de palen met vliesdoek spannen. Dit geef extra warmte (en zorgt voor extra sfeer in de tuin :D) Ook heeft Anthony (lid van forum) me nog een goed idee gegeven, maar ik ben de naam van die draad even kwijt. Het is ook een draad die warmte afgeeft, dus ideaal om je palmpjes te beschermen. Morgen zie ik hem, en zal het hem even vragen.

Ik ben benieuwd naar foto's van de 'verkleedpartij' ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 24 sep 2009 22:30

Dat dakje is pas de eerste fase natuurlijk. Dat is enkel om alles droog de winter in te krijgen. Van vocht houdt een Jubea namelijk niet....Als het vriest kan ik dan simpel stro rond de palm doen en daarna vliesdoek rond de palm. Ik bescherm hem zeker. Hij is tussen de 15 en 17 jaar normaal dus soigneren en hopelijk volgend seizoen eindelijk groei!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Christophe op 24 sep 2009 22:33

Ik heb dit bij mij ook gemerkt, dat de groei na het verplanten van mijn Jubaea chilensis zo goed als stil ligt. Het duurde wel een heel seizoen voor er verandering in kwam ... en nu komt de winter er weer aan :(

Het was in ieder geval een koopje dat je gedaan hebt ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 24 sep 2009 22:51

heb ik ook ontdekt....ik heb 130 € betaalt...Schijnt dat een jubea van dit formaat tegen de 500 € zou zitten....Ik heb dat al nagevraagd...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor kristof p op 25 sep 2009 17:16

het kan zeker geen kwaad om een Jubaea zo vroeg al droog te zetten maar noodzakelijk is dit niet. ik wacht altijd tot eind oktober of soms zelfs eind november/begin december met beschermings maatregelen. de echte vorst komt vaak maar eind december...enkel een afdak is voldoende voor een Jubaea. dit is natuurlijk afhankelijk van waar je woont, ik heb het geluk van niet al te ver van de zee te wonen dus echt koud word het hier haast nooit. ook vorige winter was een afdak genoeg om hem zonder schade door de winter te krijgen.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 26 sep 2009 20:12

Precies nog niet veel reaktie of voorstellen.......

Ik heb nochthans helemaal iets anders gekocht ;) . Wat heb ik gedaan: ik heb een vissersparaplu gekocht en een grondpin voor vissersparaplu. Het idee is van mijn vrouw maar ik vond het geniaal: ik heb nu een variabele bescherming. Bij veel regen plaats ik hem, droger kan ik hem verwijderen maar de grondpin laat ik zitten. Ik heb hem in promotie kunnen kopen zelf. Wat er ook leuk is: er zaten koordjes en grondpinnen bij om hem te verankeren bij veel wind.

Onderweg naar huis had ik (denk ik) een goed voorstel: wat denken jullie er van om de kostprijs van de gebruikte materialen te vermelden want behalve goeie ideeën zullen sommige onder ons ook wel benieuwd zijn naar de kostprijs van de winterbescherming...Ik heb alvast flink bespaard door deze paraplu. Een constructie met balkjes en die plaat was een pak duurder...


Ik geef dus de voorzet :D

Gebruikt materiaal:

vissersparaplu: diameter: 2.5 m wel niet de allerbeste want kan bij hevige reden vocht (enkele druppels) doorlaten (in mijn geval geen erg een visser daarentegen)
prijs: 19 € (normale prijs 29 € promotie)
grondanker: 5.50 € (normale prijs 9.50 promotie)

totale kostprijs: 24.50 €
Zie foto's
Bijlagen
paraplu4.jpg
paraplu4.jpg (91.71 KiB) 6779 keer bekeken
paraplu3.jpg
paraplu3.jpg (79.95 KiB) 6778 keer bekeken
Paraplu2.jpg
Paraplu2.jpg (109.79 KiB) 6778 keer bekeken
Paraplu 1.jpg
Paraplu 1.jpg (140.02 KiB) 6778 keer bekeken
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor kristof p op 27 sep 2009 09:53

vissersparaplu's worden regelmatig gebruikt heb ik al gemerkt. zelf ga ik soms eens gaan vissen en heb ook enkele visparaplu's liggen die ik dan ook gebruik in de winter maar ze hebben een nadeel vind ik, nl. ze laten maar weinig licht door...mijn kleine Jubaea hab ik vorige winter met een vissersparaplu beschermd en die had speerrot. men grotere Jubaea was beschermd met een afdak van doorzichtige golfplaatjes en die had niks...doorzichtige golfplaatjes kosten hier ong. 9.5€ voor een plaat van 1.8m lang op 1m breed. 2 zo'n platen bedekken dus een serieus opp. en kom je op ong. 19€ uit...enkele houten paaltjes die je in de grond slaat om de platen op te leggen kosten ook niet veel. (in mijn geval niks :) ).

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Davy op 27 sep 2009 11:21

Ben het niet helemaal eens met u ;). Ivm u kleine jubea: die had waarschijnlijk speerrot door de vrieskou en niet door de vissersparaplu. Een jubea heeft pas op groter formaat zijn wintervastheid van -12 ( na 15 jaar dus of zo :cry: ). De grootste vijand is een natte kern gevolgd door vorst daarom de paraplu. Het is wel zo dat het voordeel van een paraplu is dat je die regelmatig kunt verwijderen. Nu is hij natuurlijk nog niet geplaatst. U heeft uiteraard gelijk wat betreft het licht daarom plaats ik hem enkel bij aanhoudende regen en bij sneeuwval. Voordeel van de constructie met de platen is dat het wat robuuster is maar een belangrijk nadeel vond ik het zicht....Wanneer de platen geplaatst zijn kun je ze pas in april terug verwijderen...Zo heeft iedereen dus zijn voorkeur :D maar het is leuk om eens te vergelijken.
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: winterbescherming Jubea Chilensis

Berichtdoor Christophe op 27 sep 2009 13:25

Hallo Davy,

Maar als het nu echt begint te vriezen zoals laatste winter, wat ga je dan doen? De paraplu houdt wel vocht tegen, maar bij aanhoudende temperaturen zoals -15°C zal je Jubaea het niet redden vrees ik.

Of ga je bij koude toch nog balkjes errond zetten, en opvullen met stro? Of ...?

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten