verwarming dmv olielamp?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor Peter Franken op 05 dec 2012 21:54

Hallo allemaal
Ja nu het kouder wordt ineens de vraag of mijn plan zal werken: ik heb een winterbergingshok gemaakt van een oude pingpongtafel met als dak zo'n lichtkoepel. Momenteel is het daar 3 graden dus dat kan nog net. Van de zomer in Frankrijk mooie oude olielamp gekocht met het idee die nu in mijn hok te zetten. Eerst nog maar eens surfen mbt dat plan, kom ik daarnet op [url][/url]http://www.moestuinforum.nl/kas-t3190-10.html
Bij de ene gaan de planten dood, bij de andere doen ze het goed bij een olielamp verwarming (met blanke lampenolie; schijnt hetzelfde spul te zijn als bij die Zibro kamin kachels.)
Hoe zijn jullie ervaringen?
groeten
Peter
Peter Franken
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 12 nov 2012 23:53
1 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor GeL op 05 dec 2012 22:00

Opgelet met olielampen, per verbrande liter olie komt er 1 liter waterdamp vrij. Ik heb nu al enorme moeite om al het vocht uit mijn verwarmde serre te ktijgen en ik verwarm elektrisch.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor Peter Franken op 05 dec 2012 23:32

GeL schreef:Opgelet met olielampen, per verbrande liter olie komt er 1 liter waterdamp vrij. Ik heb nu al enorme moeite om al het vocht uit mijn verwarmde serre te ktijgen en ik verwarm elektrisch.

Gr,
Michel


Bedankt voor de tip Michel, heb er nu maar even een warmtekabeltje in gehangen maar is maar 30 watt dus nog geen temperatuursverhoging. enfin zolang het maar niet onder de 0 komt; desnoods maar een straalkacheltje erbij maar dat was niet de bedoeling. Ik denk dat ik van de week zo'n oliegevuld radiatortje van 500 watt ga halen.
Peter Franken
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 12 nov 2012 23:53
1 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor sydje op 08 dec 2012 22:55

GeL schreef:Opgelet met olielampen, per verbrande liter olie komt er 1 liter waterdamp vrij. Ik heb nu al enorme moeite om al het vocht uit mijn verwarmde serre te ktijgen en ik verwarm elektrisch.

Gr,
Michel


beste ,

IK verwarm nu ook electrisch met een straalkacheltje van in den hubo... echter heb ik nu de pech dat er een oververhittingsbeveiliging op zit en dan valt het gewoon uit en blijft uit merkte ik en dan kan het er weer lekker in vriezen.. dus ik ga op zoek naar andere kachel denk ik! Wat voor een model van kachel heeft u??

Grtz
sydje
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 21 aug 2012 21:18
2 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor zezinho op 08 dec 2012 23:57

Hoi Sydje,

waar staat dat straalkacheltje precies en welke planten bescherm je er mee?
Lijkt mij eigenaardig dat de beveiliging je kachel doet afslaan. Is er wel ruimte genoeg achter de kachel ? Of moet de kachel zo lang draaien ? Ik gebruik ook zo eentje om de kleine garage (stenen) die los staat van het huis en waar verder geen verwarming instaat op een temperatuur van 5° te houden. Ik heb het dak van deze garage wel geïsoleerd met rotswol . De oppervlakte is 4 x 3 en de hoogte varieert van 2,5 m naar 1.5 m dus dat kacheltje (2 standen 2000 en 1000 Watt) moet zo'n 25 m3 verwarmen en doet dat zonder problemen. (kacheltje van de Gamma voor zo'n 12€).

groeten
wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor Cumulus op 23 dec 2012 15:41

Hallo,

Dit is mijn eerste post bij Palmvrienden nadat het forum van Cemunnos (bijna) is opgedoekt. Ik gebruik soms ook een olielamp om de serre bij te verwarmen, het is zo'n oude Aladdin mantellamp die ook nog eens sfeervol is (een stukje van de serre is als zithoek ingericht om voluit te genieten van de planten waar ik zoveel tijd en geld in steek). De gloeimantel heb ik er nu uitgedaan omdat die makkelijk stukwaait als ik de lamp in de zomer gebruik als 'straalwarmertje' op terras in de tuin. Als het streng vriest stook ik 's avonds bij met een houtkachel en die zorgt dat de lucht droog wordt en de schimmels verdwijnen. De Aladdinlamp geeft inderdaad redelijk wat vocht af en mag je dus niet als enige verwarming gebruiken. Als het niet vriest laat ik soms de serredeur open staan en er is ook luchtcirculatie dmv koelers van een oude server waar ik een zonnepaneel op heb aangesloten.

Als je een olielamp toch gebruikt als enige verwarming lijkt het mijn verstandiger om die van een luchtafvoer te voorzien, en die door een zo lang mogelijke inoxen buis doorheen de serre te laten gaan zodat er zo weinig mogelijk warmte verloren gaat via die afvoer. Voor betere trek maak je het stuk van de schoorsteen buiten de serre best dubbelwandig en binnen dan enkelwandig voor warmte uitwisseling.

Voor zaailingen en planten die meer warmte nodig hebben (de serre probeer ik vorstvrij te houden dus soms is het er toch maar een paar graden warm) gebruik ik metalen platen met de planten erop, waaronder brandertjes staan die op frituurolie werken. Een zelfbedacht systeempje waarvan je hieronder een tutorial kan vinden. Gratis verwarming dus en erg handig in crisistijden met stijgende energieprijzen:

http://floraswapper.com/forums/public_f ... l_dutch#43
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor Peter Franken op 25 dec 2012 22:09

Hallo Cumulus
goed verhaal! heb florawasp gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Vooral het idee van een lang platte wiek (nederlands: lont) is heel slim! Van de week toevallig zitten proberen en inderdaad; een glazen fles met ouwe frituurolie +lont geeft een vlam. Alleen kwam er wel flink walm vanaf maar dit was een lont can zo'n cm doorsnede. Vorige week was ik toe aan een nieuwe cv ketel inclusief afvoer. Die afvoer heb ik bewaard om daar iets mee te maken om die walm af te voeren. Verder heb ik nog een dubbelwandige dakkoepel en een gegalvaniseerde ijzeren plaat van 1 mm liggen en was toch al van plan om hiermee iets te gaan doen met een verwarming van onderaf!
Ik zal eerst eens zo'n platte wiek maken en uitproberen!
grt
Peter
Peter Franken
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 12 nov 2012 23:53
1 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor junglegarden op 26 dec 2012 11:48

Dit oliekacheltje is vergelijkbaar met een olielamp omdat er ook een lont in zit maar geeft meer warmte, één tankje brand 3/4 dagen en is het beste met ongezwavelde olie te gebruiken bijv. zibro-olie (is wel duur helaas), ik gebruik het om de ergste kou uit m'n kleine kasje te houden maar ook in het voorjaar om de kas wat eerder op te warmen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor Peter Franken op 26 dec 2012 17:17

Ja dit is het kleinste parasene kacheltje, maar hoe zit het met de vochtontwikkeling (zie de 1e reactie van Gel op dit onderwerp)?
grt
Peter
ps vandaag in de aanbieding bij Gamma gekocht; oliegevuld radiatortje 500 watt voor 16 euro na kortingsgedoe. Als je er nou een diode tussen zet krijg je de halve warmteopbrengst/verbruik; moet alleen nog eens navragen wat voor diode dat dan moet zijn. Dit is voor als het echt koud wordt.
ps2: Ik heb trouwens gehoord dat gewone blanke lampolie hetzelfde spul is als dat voor de zibro kachels.
Peter Franken
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 12 nov 2012 23:53
1 bedankjes

Re: verwarming dmv olielamp?

Berichtdoor junglegarden op 26 dec 2012 18:43

Peter Franken schreef:Ja dit is het kleinste parasene kacheltje, maar hoe zit het met de vochtontwikkeling (zie de 1e reactie van Gel op dit onderwerp)?
grt
Peter
ps vandaag in de aanbieding bij Gamma gekocht; oliegevuld radiatortje 500 watt voor 16 euro na kortingsgedoe. Als je er nou een diode tussen zet krijg je de halve warmteopbrengst/verbruik; moet alleen nog eens navragen wat voor diode dat dan moet zijn. Dit is voor als het echt koud wordt.
ps2: Ik heb trouwens gehoord dat gewone blanke lampolie hetzelfde spul is als dat voor de zibro kachels.


Ongetwijfeld zal er vochtontwikkeling zijn maar ik gebruik 'm eigenlijk alleen voor hoge nood om de ergste kou weg te houden en in de tomatenkas in het voorjaar waar het vochtig mag worden.

Of je blanke lampolie kan gebruiken vroeg ik me ook af, het gaat vooral om de slechte gassen die niet goed voor de planten zijn, voor de warmte maakt het weinig verschil.
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten