Opgelet voor de nieuwe winterprik!

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Christophe op 03 jan 2010 00:52

Dit berichtje kreeg ik net van John van http://www.tenjpalmsenyuccas.nl/

LET OP , er komt een koude periode aan wat op zich geen probleem is , echter lijkt het erop dat de kou wel een aantal dagen tot zelf weken kan aanhouden.
Mensen die bij ons in de kas zijn geweest hebben de adviezen al mee gekregen bij aankoop.

Zelf vinden we het goed om wat planten te testen ,maar we willen niet dat uw planten door een paar nachten kou verloren gaan.

Het advies is dan ook om nog zoveel mogelijk af te dekken.

- Grond rond de plant zo droog mogelijk houden (dakpannen / plexiglas enz)
- hart van de planten beschermen (doeken)

Zorg wel voor ventilatie zodat de plant bij condensatie wel wat lucht heeft.

Schrik niet van “sunburn” , dit ontstaat door verdamping zonder wateropname (zon op het blad / vorst in de grond) , deze schade zal niet meer weg trekken maar de plant gaat er niet dood aan.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 20:55

Leuke site! Vreemd dat hij voor de Trachy maar tot -15 heeft (zelfde als de Jubea)

Ik ben helemaal niet blij met deze koudegolf! Deze morgen niets dan last: de doeken waren weer ondergesneeuwd. Deze keer de doeken er af en laten drogen binnen. In de volle zon dooide alles gelukkig in de middag: de grond ronde de Jubea is nog los!

Ik heb gezocht achter een lichtslang. In de makro niets meer te vinden, niet in interflower, niets!

Ik heb dan maar besloten om het er op te wagen. Het wordt deze week tot -8 ' s nachts. Dat betekent aan de grond nog minder... De Jubea kan tot - 15 zeggen ze en er ligt dus nog een vorstdoek rond dus dat moet lukken denk ik. Hij staat ook nog steeds droog. Iedere dag als de zon er op schijnt wordt alles er af gehaald. Net als de zon weg is, wordt de doek terug geplaatst. De restwarmte kan zo niet snel ontsnappen.

Op goed geluk dus en vooral veel succes voor iedereen hier met deze nieuwe koudgolf.

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor amourath op 03 jan 2010 21:26

Davy,

kan je niet nog wat gevallen blad of schors rond z'n stam gooien? Dat zal de grond minder laten afkoelen?

Ik heb m'n kleine trachy daarnet een jasje vliesdoek gegeven voor de komende dagen. De Chamaerops humilis kreeg een 2e jasje en de vulcano een jasje rond z'n 'trommel'.
Ik heb net 4 extra lichtslangen gekocht ook (Davy: zoek ze tweedehands! Veel goedkoper! Ik heb 15€ gegeven voor 4 slangen!) dus als het nog kouder zou worden, of het blijft lang duren, dan krijgen ze nog zo'n slang ook... maar ik ben er ook niet helemaal gerust in. Geen zin om weer palmen te verliezen :|
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Pater-ik op 03 jan 2010 21:27

Ik ga morgen eens kijken bij dreamland of er nog lichtslangen zijn, de weersverwachting is niet van die aard dat het op een paar dagen voorbij gaat zijn. De eerste positieve temperaturen overdag zouden pas volgende week zondag zijn. :evil:
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Davy op 03 jan 2010 21:59

Bedankt mannen: ik zal er zeker nog eens achter kijken! Rond de palmen ligt er zowiezo een laag schors, geen probleem!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Pater-ik op 05 jan 2010 20:09

Hallo
Nog 4 lichtslangen gevonden bij Gamma voor € 33,53, een koopje dus. Ik heb ze vandaag geplaatst en dit is het resultaat 's avonds

Herschaalde kopie van Afbeelding 004.jpg
Herschaalde kopie van Afbeelding 004.jpg (99.25 KiB) 6061 keer bekeken

Herschaalde kopie van Afbeelding 005.jpg
Herschaalde kopie van Afbeelding 005.jpg (97.63 KiB) 6059 keer bekeken

Herschaalde kopie van Afbeelding 6.jpg
Herschaalde kopie van Afbeelding 6.jpg (75.92 KiB) 6061 keer bekeken

Herschaalde kopie van Afbeelding 007.jpg
Herschaalde kopie van Afbeelding 007.jpg (68.4 KiB) 6056 keer bekeken


Het lijken kampvuurtjes :lol: maar dan wel voor een goed doel
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Christophe op 05 jan 2010 20:33

Ziet er leuk uit Patrick :) Ik heb nog bonnen voor de Gamma, dus ik denk dat ik deze week wel eens langs rijd ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Davy op 05 jan 2010 21:07

Ik heb vandaag een lichtslang gekocht van 20 meter. 350 Watt in totaal (wat een verbruik :( )
Bij de hubo normaal 34 € maar was - 20 %.....

Voordeel van die 20 meter: alles staat in de buurt dus ik ga van boom tot boom. Nu zijn alle doeken verlicht....Ik hoop nu dat door die isolerende doeken de warmte mooi onder de doeken blijft!

De humilis heeft zijn eerste schade :oops: die zit in een pot en er zijn buitenste bladeren verkleurd. Gelukkig is daar ook een doek voorzien...
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor kristof p op 05 jan 2010 21:24

dat verbruik valt nog goed mee vind ik. in jouw geval verbruikt jouw lichtslang van 350W ong. 8kWh per dag als je hem 24/24 laat branden wat neerkomt op ong. 1.6€ per dag. als je hem dus een maand aan een stuk non-stop laat branden betaal je daar dus ong. 48€ voor (geen rekening gehouden met nacht en weekend tarief :) ). probeer voor dat bedrag maar eens nieuwe planten te kopen in het voorjaar of zelfs maar eens een hond voor een maand te eten te geven... :)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Opgelet voor de nieuwe winterprik!

Berichtdoor Davy op 05 jan 2010 21:51

Ow dat valt goed mee. Het werkt wel goed denk ik. Ik laat enkel ' s nachts branden dus valt goed mee!
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten