Macodes petola

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Macodes petola

Berichtdoor Pieter73 op 10 jun 2013 19:51

Bij één van mijn bezoekjes aan een tuincentrum kwam ik een plantje met heel bijzonder blad tegen. Meestal ben ik niet zo van de impulsieve aankopen en heb ik precies bedacht wat er in mijn tuin en huis moet gaan komen en waar ze komen te staan. Maar dit was zo bijzonder dat ik besloot hem mee te nemen. Het plantje heet Macodes petola en behoort tot de orchideeën. Ik ben heel blij dat ik hem gelijk gekocht heb want ik heb hem daarna nooit meer gezien.
De nerven op het blad lijken van goudglitter te zijn. Een heel apart gezicht alsof het niet echt is. Heel mooi en bijzonder. Het opkweken ging onverwacht makkelijk. Het belangrijkste is geen direct zonlicht te geven want dan wordt het blad geel en lelijk. Een vensterbank op het noorden is ideaal.
Sinds kort heb ik meer problemen met geel wordend en afstervend blad. Ik denk dat het komt omdat ik een keer houtsnippers heb gebruikt als alternatief voor orchideeëngrond en daarmee een schadelijk beestje/bacterie/schimmel bij de wortels kreeg. Zojuist heb ik potgrond en orchideeëngrond gedesinfecteerd en straks ga ik stekjes maken van de stengels. Eens kijken op welke grond ze het beter doen en of ze op gesteriliseerde grond beter groeien.
Het verbaast me dat ik hier op het forum de naam Macodes petola niet kan vinden. Ben ik de enige met dit mooie plantje?
Bijlagen
Macodes petola.JPG
Macodes petola.JPG (125.33 KiB) 3204 keer bekeken
Macodes petola 10 juni 2013.JPG
Macodes petola 10 juni 2013.JPG (179 KiB) 3204 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Macodes petola

Berichtdoor Rico op 10 jun 2013 21:12

Zeker een leuk plantje :thumb_up:
Ik heb hem 3 jaar geleden ooit eens in een terrarium gezet. Hij stond in kletsnatte turf, vol in het licht onder de lampen bij een temp. van 24 graden en groeide goed. Helaas maakten de slakken korte metten met de bladeren...
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Macodes petola

Berichtdoor RdB op 12 jun 2013 21:51

De condities die Rico noemt zijn ideaal: warm en vochtig en in turf of turfrijk mengsel (het is geen epifyt). Commerciële orchideeëngrond zal ook wel goed voldoen. De plant komt oorspronkelijk uit Maleisië. Houtsnippers zijn verre van ideaal, dan beter bark gebruiken, maar dat is voor deze plant niet nodig.

Ruud
Avatar gebruiker
RdB
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 nov 2012 14:42
10 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten