cymbidium

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

cymbidium

Berichtdoor liesgorter op 06 sep 2010 23:51

Ik heb van een kennis een grote cymbidium gekregen, bij haar heeft hij nooit gebloeid wel komen er steeds nieuwe bladeren in. Nu ik geen ervaring heb met orchideeen, kan iemand mij zeggen hoe deze behandeld moet worden. Ik heb hem nu in de veranda/serre gehangen. De zomer heeft hij buiten doorgebracht. Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor arpad veldhuis op 07 sep 2010 06:28

je kan een cymbidium nog gewoon buiten laten staan tot de eerste nachtvorst en dan in een koude slaapkamer of schuur waar genoeg licht is en iets minder water geven en als het goed komt er dan bloemen in

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor p e t e r op 07 sep 2010 21:27

Wat mij betreft zijn dit zeer makkelijke planten. Mijn behandeling is niet ideaal maar toch heb ik elk voorjaar prachtige bloemen.
k heb deze plant al 4 jaar en verwaarloos hem elke zomer (ergens in een conifeer zonder potgrond en zonder echt water te geven) en in de winter (in een yucca net vorstvrij in de veranda).
Hij bloeit in het voorjaar als de temperatuur warmer wordt nu toch al het derde jaar achter elkaar, dit jaar met 3 bloemstelen.

Op deze site de juiste verzorging:
http://www.de5cymbidium.eu/consumer/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=27
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor liesgorter op 08 sep 2010 00:11

Bedankt jullie beiden. Hier kan ik wat mee doen. Ik ben benieuwd of het volgend voorjaar dan lukt om bloemen te krijgen.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor p e t e r op 08 sep 2010 21:09

Mijn moeder (die echt wel groene vingers heeft) heeft jaren lang er een verzorgt binnen in huis. Omdat deze bij haar niet wou bloeien heb ik hem gekregen. Na 1 jaar van "mishandelen" had ik reeds bloemen. Blijkbaar moet deze een koude periode hebben om te bloemen.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor liesgorter op 08 sep 2010 22:54

Bedankt, hij krijgt een koude winter van me.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor p e t e r op 08 sep 2010 22:58

Let wel op dat hij geen vorst krijgt he ;)

Ook de temperatuurwisseling tussen dag en nacht temperaturen zijn belangrijk voor het bloeien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor arpad veldhuis op 09 sep 2010 06:19

deze orchidee is een koude soort,deze moet je ook in april/mei al naar buiten doen om in de winter telaten bloeien

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor liesgorter op 09 sep 2010 09:43

Ik heb hem nu in de veranda hangen en voor de eerste nachtvorst wil ik hem op een onverwarmde slaapkamer doen, of beter in de veranda houden, als hij in de winter eventueel bloemen zou krijgen. Wat is beter.En dan in het voorjaar naar buiten.
liesgorter
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 28 jan 2010 22:22
1 bedankjes

Re: cymbidium

Berichtdoor arian1970 op 09 sep 2010 16:57

Ik heb er hier ook, lekker laten bloeien in het voorjaar daarna naar buiten na de eerste vorst, ergens in een hoekje zetten niet in de volle zon, geef hem alleen water als het echt een paar weken niet meer heeft geregend, ik laat hem staan tot eind november wel helemaal tegen het huis aan ivm met vorst.
Dan haal ik hem naar binnen en zet hem op zolder neer, ik begin pas water te geven zodra de eerste bloemstelen zichtbaar zijn, dan gaat die ook naar beneden en bloeit die volop.
Ik moet er alleen wel altijd stokjes langs de bloemen zetten anders breekt de steel af onder het gewicht van de bloemen.

Schitterende plant
arian1970
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 12 mei 2010 19:05
Woonplaats: waalwijk noord brabant
9 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron