Verzorging Vanda

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Verzorging Vanda

Berichtdoor dest_planten op 10 jan 2012 20:31

Hoi,

Ik heb vandaag 2 Vanda's ( Vanda Robert's Delight "Red' en 'Blue' ) gekocht die voor een spotprijsje werden verkocht. Bij 1 van de Vanda's is de helft van de wortels verdroogd maar bij beide planten zien de bladeren er gezond uit. Er was nog een Vanda R D 'Pink' maar die heb ik laten hangen omdat de bladeren aan het verrimpelen waren. ( Is volgens mij geen goed teken )

Ik weet dat je de planten in de zomer buiten mag hangen in de schaduw maar hoe zit dat in de winterperiode binnen ? Hoe warm moeten deze planten staan ? Hoeveel keer moeten ze besproeid worden ?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor shusui op 10 jan 2012 21:16

Ik heb er eens één dood gekregen in de huiskamer (te weinig beneveld, wortels gingen dood en de plant zelf op den duur ook)
Dan heb ik eens een Rynchostylis gigantea gekocht (Vanda achtige), die is denk ik zeker niet makkelijker dan een Vanda. Deze heb ik in een pot met extra verluchtingsgaten geplant en die doet het goed (lees blijft leven) en wonder boven wonder gaat hij nu nog bloeien ook na 2 jaar !

Door het succes met de Rynchostylis heb ik onlangs terug een Vanda gekocht , dit keer een Ascocenda (Vanda x Ascocentrum). Deze heb ik nu ook opgepot in een plastic doorschijnende pot met extra gaten en grove bark als substraat.

In de winter hangen ze hier nu in de keuken, in de zomer in de veranda (meer licht en warmer) Buiten heb ik nog geen Vanda achtige geprobeerd.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor xride1 op 11 jan 2012 12:40

Stefan,

Als er al een deel van de wortels verdroogd zijn kan je ze best dagelijks een 15 tal minuten in een emmertje water hangen zodat ze genoeg vocht kunnen opnemen en vlug nieuwe wortels aanmaken. Let wel op dat de bladeren niet mee in het water komen te staan want er mag geen vocht in de bladoksels achterblijven anders vallen de bladeren af.
succes!

groeten,
D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor dest_planten op 11 jan 2012 12:45

xride1 schreef:Stefan,

Als er al een deel van de wortels verdroogd zijn kan je ze best dagelijks een 15 tal minuten in een emmertje water hangen zodat ze genoeg vocht kunnen opnemen en vlug nieuwe wortels aanmaken. Let wel op dat de bladeren niet mee in het water komen te staan want er mag geen vocht in de bladoksels achterblijven anders vallen de bladeren af.
succes!

groeten,
D.


Bedankt voor de info.

Dan ben ik gisteren al verkeerd bezig geweest want ik heb de wortels en de bladeren besproeid :?

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor dest_planten op 11 jan 2012 22:42

Hoi.

Hierbij de foto's van de desbetreffende planten :

PC120180.JPG
PC120180.JPG (173.56 KiB) 8548 keer bekeken


PC120181.JPG
PC120181.JPG (198.2 KiB) 8548 keer bekeken


Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor xride1 op 12 jan 2012 13:07

Stefan,

De wortels zien er toch niet zo slecht uit, zorg dat ze zoveel mogelijk licht krijgen in deze donkere dagen. Je weet wel zeker dat je voor al je orchideeën het beste regenwater gebruikt op kamertemperatuur, dat was ik effe vergeten erbij te vermelden. Bij de onderste vanda zullen die gele blaadjes wel snel afvallen.
groeten,
D.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor dest_planten op 12 jan 2012 20:25

xride1 schreef:Stefan,

De wortels zien er toch niet zo slecht uit,

D.


Dan heb ik toch een koopje gedaan :)

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor turtleboy op 13 jan 2012 00:40

Wat ook vaak wordt gedaan is de planten in een hoge glazen vaas opkweken, een keer in de week de wortels 10 minuten dompelen totdat ze donkergroen zijn en dan de vaas leeg gieten als de wortels weer grijs kleuren kan er weer water worden gegeven.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor freddy op 02 feb 2012 19:58

De truc met de grote vaas werkt dus echt wel, maar toch hou ik vanda's gewoon hangend in de kas. Geregeld nevelen of dopen en kijken of de wortels groenachtig worden, dat wil zeggen dat ze gezond zijn. bloeien elk jaar rond deze tijd bij 15°C.
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: Verzorging Vanda

Berichtdoor veronique op 19 mei 2012 10:54

Wat doen jullie met een uitgebloeide tak?Knippen jullie die af aan het 3e ooglid of hoeft dit hier niet?

Gr.
Veronique
Avatar gebruiker
veronique
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 08 jul 2011 20:21
Woonplaats: Rillaar,vlaams-brabant,België
62 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten