Bromelia Fireball in de pot zetten

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Bromelia Fireball in de pot zetten

Berichtdoor Mul60 op 26 jun 2012 19:43

Vandaag een paar bromelia's "fireball" gekocht, zaten op een stammetje gebonden....maar ik wil ze eigenlijk in een pot? Hoe moet ik dat doen?
Is daar speciale grond voor en dan hupsakee met het worteltje de grond in?
Water geven moet volgens mij via de kelk maar ik zal de grond in eerste instantie toch een beetje vochtig moeten houden?
Wie heeft er tips voor mij, heb wel gegoogeld maar word er niet direct wijs uit. :welkom:
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Bromelia Fireball in de pot zetten

Berichtdoor tweety op 03 jul 2012 10:27

hoi mul

ik heb al jaren bromelia's en tillandsia's en ik heb bromelia's in pot en op stam
als ik ze in een pot zet haal ik de planten van de stam en zet de plant dan in de potgrond en druk goed aan dat hij stabiel staat. en dan zorg ik dat de kelken met water gevuld staan (regenwater)
hij maakt in een pot sneller wortels aan dus staat vrij snel goed stevig
ik hoop dat je er iets mee kan
groet ron
tweety
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 20 apr 2009 11:23
Woonplaats: Chaam
1 bedankjes

Re: Bromelia Fireball in de pot zetten

Berichtdoor Mul60 op 04 jul 2012 06:46

Ron,

En bij gebrek aan regenwater, niet dat het hier nooit regent, maar nooit verzameld.
Hoe ver gaan die bromelia's dan de "gewone" potgrond in..gaan de worteltjes mee, dus eigenlijk tot aan de kelk en geef je ze nog extra voer bi het planten en daarna?
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes

Re: Bromelia Fireball in de pot zetten

Berichtdoor turtleboy op 04 jul 2012 17:33

bromelia's kunnen water met hun wortels maar ook met hun bladeren opnemen,voeding is niet noodzakelijk net zoals constant water in de kelken,zelf doe ik dat twee keer per week.
oppotten tot waar de wortels zitten maar iets dieper voor de stevigheid mag ook.
Persoonlijk vind ik ze mooier als ze zijn opgebonden op een stuk varenwortel of kurk dit doe ik in mijn paludarium en ziet er ook natuurlijker uit,maar dat is ieder zijn smaak.
Wel moeten ze veel licht hebben maar zeker geen felle zon.

succes,grt Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Bromelia Fireball in de pot zetten

Berichtdoor Mul60 op 04 jul 2012 20:38

Ik heb er vandaag 2 in de pot gezet en 2 op de kurk laten zitten....ben benieuwd naar het verschil?

bedankt voor de tips en natuurlijk ook Orinoco die me ook al een heel stuk wegwijs heeft gemaakt.
Avatar gebruiker
Mul60
 
Berichten: 720
Geregistreerd: 24 aug 2010 20:47
Woonplaats: Velden (NL)
47 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten