Waarom heeft mijn Vanda bruine plekken

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Waarom heeft mijn Vanda bruine plekken

Berichtdoor diana op 02 jul 2012 20:03

Afgelopen december kocht ik mijn eerste Vanda (ik moet erbij zeggen dat ik een leek op het gebied van vanda`s ben).
Ze had een paar bruine puntjes, maar dat kon geen kwaad zei de verkoper.
Toen ik met mijn nieuwe aanwinst naar huis kwam, kreeg ik van een kennis die verstand van orchideeën heeft te horen dat deze Vanda veel dode luchtwortels had en in een niet zo goede staat verkeerde.
Met deze informatie ging ik terug naar de winkel en daar kreeg ik te horen dat deze wel weer aangroeien en dat ze sowieso door het transpoort slecht aan toe zijn. Dat duurt een paar maanden en dan knappen ze wel weer op.
Ik moest ze in de winter een keer per week 10 min in water dompelen en de wortels elke dag sproeien.
Tot eind maart had ik plezier van de bloem.
Wel constateerde ik bezorgd dat er meer en meer bruine puntjes op het blad erbij kwamen. Op sommige puntjes zit een druppel hars.
De wortels groeiden volgens mij niet na of ze doen het zo langzaam dat ik dat niet in de gaten heb.
Medio juni jongst geleden heb ik mijn Vanda in de tuin gedaan (transparante overkapping, geen directe zon) en dompel ze nu twee keer per week in water.
Ik gebruik kraanwater dat ik een dag laat staan.
Wel begint een nieuw blad te groeien maar dat vertoond ook alweer bruine puntjes.
Ik vind ze zo zielig erbij hangen en vraag me af of ik iets verkeerd doe. Kan ik iets doen om ze een beetje op te laten knappen.
Verder ben ik verkocht van deze mooie orchidee en wil niet dat ze dood gaat.
Graag advies
diana
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jul 2012 19:46
0 bedankjes

Re: Waarom heeft mijn Vanda bruine plekken

Berichtdoor turtleboy op 02 jul 2012 20:36

http://www.nov-orchidee.nl/html/bladprobleem.html

kijk hier eens misschien dat dit een oplossing bied voor je vanda.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Waarom heeft mijn Vanda bruine plekken

Berichtdoor erna op 03 jul 2012 09:43

hallo Diana,

:welkom: op dit forum, en hopelijk kan je de oplossing vinden in de link van Turtleboy !

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Waarom heeft mijn Vanda bruine plekken

Berichtdoor diana op 03 jul 2012 19:55

De link ken ik al.
Heeft niets opgeleverd.
Bedankt voor de intensie.
diana
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jul 2012 19:46
0 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten