Zaadvorming bij Phalaenopsis

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Zaadvorming bij Phalaenopsis

Berichtdoor Bellanda op 02 okt 2012 13:04

Ik heb zelf een 8-tal witte Phalaenopsis soorten staan. Ik durf er geen soortnaam op plakken maar het zou wel eens om een P.amabilis kunnen gaan.

Onder de rubriek ruilen heb ik een zoekertje geplaatst omdat ik ook graag andere kleuren wil

Nu heb ik een experiment gedaan en heb de 2 rijpe stuifmeelzakjes van een uitgebloeide Phalaenopsis 1 maand geleden op de stamper van een jonge bloem met honing bevestigd. Er heeft zich inmiddels wel een vliesje zich gevormd. Maar mijn vraag is eigenlijk of het niet beter was geweest om het vliesje waarin het stuifmeel zich bevindt te verwijderen?

Ergens staat ook wat over symbiotische schimmels maar ik denk dat dit enkel nodig is bij het zaaien. Voor mij is die symbiotische schimmel wel een mysterie, want wat is de Latijnse benaming van deze schimmel?

In de bijlage alvast een foto, ik weet niet of er leden zijn die al echt een zaaddoos van dit geslacht hebben kunnen verwezenlijken?

Alle ervaringen zijn welkom!
Bijlagen
IMAG0398.jpg
IMAG0398.jpg (25.1 KiB) 2667 keer bekeken
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes

Re: Zaadvorming bij Phalaenopsis

Berichtdoor Itrme op 02 okt 2012 13:18

De schimmel die je moet hebben is waarschijnlijk de mycorrhiza schimmel ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mycorrhiza

Met bestuiving heb ik geen ervaring, ik heb het eens geprobeerd maar de bloemen waren toen al te ver heen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Zaadvorming bij Phalaenopsis

Berichtdoor Bellanda op 02 okt 2012 18:44

Ja, het is een of andere Mycorrhiza schimmel maar denk dat het alleen bij zaaien nodig is.

Moeilijk te identificeren overigens die verschillende Mycorrhiza's door de kleine, transparante hyfen van deze groep schimmels zijn ze amper zichtbaar onder de lichtmicroscoop. Deze Mycorrhiza's zijn eigenlijk een grote groep schimmels die helpen om nutriënten voor de plant op te nemen en ze zijn vrijwel overal te vinden rondom plantenwortels!

Het geslacht en soortnaam maakt op zich niet zoveel uit het is maar een weetje ;) , je neemt een deel van de orchideeënwortel en kweekt deze schimmel verder in Sabouraud agar als het echt nodig zou zijn. Maar waarschijnlijk is dit wel veel complexer omdat saprofytische schimmels zich na 3 dagen ontwikkelen om de wortel te verteren

Bovendien hangt de activiteit van een welbepaalde schimmel behalve de soort en het geslacht ook af van de stam. Zo wordt vb. Trichoderma harzianum als antagonistische schimmel tegen Botrytis, Fusarium en Penicillium met succes ingezet, als je de juiste stam hebt tenminste. Maar dit even om aan te geven hoeveel wetenschap erachter schuilgaat.

Na succesvolle bestuiving zou het nog 8 maanden duren eer de vrucht gevormd is. Geduld is dus de boodschap. :fluiten:
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Avatar gebruiker
Bellanda
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 26 sep 2012 12:34
Woonplaats: Hasselt
7 bedankjes


Keer terug naar Orchideeën

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten