Tuincentrum bezocht

In dit forum worden de forumuitstappen, exotische planten beurzen en gezamenlijke aankopen (acties) gepost.

Tuincentrum bezocht

Berichtdoor shusui op 31 okt 2012 14:08

Maandag is Dimi afgezakt naar het (voor hem) verre limburg ;)
Eerst hier in de tuin eens rond geweest, schade en overwintering bekeken, en dan doorgereden naar tuincentrum "Thomas" in Hasselt. En daarna nog in Arboretum Bokrijk eens gaan kijken.

Ik heb vooral veel foto's genomen in het tuincentrum, het was toch zeker een half jaar geleden dat ik er nog geweest ben en er waren nu toch veel speciale planten bij gekomen sinds vorige keer.
Het is een groot tuincentrum met zoals altijd een klassiek aanbod kamerplanten en ook wat tuinplanten. Maar ze hebben ook een heel mooi aanbod grote , vaak zeldzame planten. Daarvoor alleen al is het wel eens de moeite waard om te gaan kijken.

Hier wat foto's :

Encephalartos lebomnoensis (890€)
Afbeelding

Cycas deboaensis (890€) had ik zelf nog nooit gezien, laat staan in dit formaat… :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bloeiende Ensete ventricosum ‘Maurelli’ (was nog te koop voor 295€ dacht ik)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een groepje Encephalartos
Afbeelding

E. chimanimaniensis (1150€)
Afbeelding

E. ferox (550€)
Afbeelding

Yucca rostrata
Afbeelding
Afbeelding

Driehoekspalm
Afbeelding

Palm onbekend
Afbeelding
Afbeelding+
Afbeelding

Cycas revoluta (190€)
Afbeelding

Een Crinum soort, mss C. asiaticum.
Afbeelding
Afbeelding
Het naam/prijskaartje van deze Crinum was wel grappig :lol:
Afbeelding

Een grote Angiopteris (evecta ? ) Zonder prijs erbij, dus dan maar even gevraagd aan een medewerker daar: “De plant had een tijd terug een beetje te weinig water gehad waardoor hij zijn bladeren was verloren en nu niet zo mooi meer was, normaal is het een zeer mooie grote en speciale plant” , prijs wist hij niet zeker , maar toch altijd +-200€
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de bovenverdieping:
Dioon spinulosum (78€)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dioscorea elephantipes
Afbeelding

Afbeelding

Winterharde bananen die je geen water moet geven:
Afbeelding

Zeer grote Caryota in bloei
Afbeelding

Enorme Dasylirion, zeer dikke stam (Dimi is de Cycas aan het inspecteren :) )
Afbeelding

De Cycas: ook een winterharde, moet nooit water hebben (kan je zelfs planten in beton)
Afbeelding
Afbeelding

Cycas sexseminifera
Afbeelding
Afbeelding

Pandanus ?
Afbeelding
Afbeelding

Uitgebloeide Vanda’s
Afbeelding

Tillandsia
Afbeelding
Afbeelding

Musa ‘Dwarf Cavendisch’
Afbeelding
Afbeelding

Ik wou graag enkele van de Cycas en Encephalortos soorten meenemen, maar heb het toch maar met een ander (en goedkoper) plantje gehouden : Alocasia regulina ‘Black Velvet’
Afbeelding

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor JmC4c op 31 okt 2012 16:24

Knappe planten, :thumb_up:
Maar spijtig genoeg niet voor mijn beurs ;)
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor turtleboy op 31 okt 2012 18:44

Kom daar ook vaak en ze hebben inderdaad mooie planten maar ook stevige prijzen en niet alle planten zijn vrij van parasieten heb er bladluizen wolluizen en dop en schildluizen gevonden op zeer veel planten!
Dus even uitkijken als je er iets koopt!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor p e t e r op 31 okt 2012 21:01

Mooie planten met helaas mooie prijzen.

Bedankt voor de foto's.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 okt 2012 23:34

Ah de foto's staan hier al :)
Het was zeer plezant en zeker de moeite voor die lange rit. Ik schrok ervan hoeveel speciale soorten er wel niet stonden en dan nog grote exemplaren. Prijzen waren natuurlijk belachelijk maarja :roll: Die mega Caryota was echt de max om te zien !! Jammer dat je er niet meer foto's van hebt Sven. De bloeiende Maurellii was hetgene waarvoor we langs gingen en ik ben blij dat ik nu kan zeggen dat ik een bloeiende Maurellii in het echt heb gezien ! :thumb_up: Echt een zeer prachtige bloem hoor !! :shock: Ik kijk nu nog veel meer uit naar mijn Maurellii in bloei ! Het is echt de moeite om te zien
Die plastieken Cycas was ook fantastisch gemaakt, we waren beiden niet onmiddelijk overtuigd dat het nep was. De beton maakte het duidelijk :) Ik zag direct al een grote forum grap voor me..."Kijk ik heb een cycas zonder bescherming in volle grond zonder schade..." :mrgreen:
Heel mooie Cycas soorten en dergelijke :thumb_up: Maar inderdaad zoals Bert zegt, zeer veel planten onder het ongedierte. Nu zat bijna alles vol met wolluis (ook de Maurellii)
Ik ga hier zeker nog komen, kan ik gemakkelijk combineren met Genker plantencentrum waar ik ook elk jaar naar toe ga. En Sven woont vlakbij dus dan ook weer een reden om te gaan ;)
Sven volgend jaar opnieuw maar dan met wat beter weer hé :lol:
Trouwens nog eens bedankt voor het prachtig gids-werk in Bokrijk hé ! Ik kijk al uit naar ons volgende bezoekje in 2013 !
Btw, laat me volgende keer eens lachen voor de foto :lol:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor shusui op 01 nov 2012 01:10

Op de foto na de Dioscorea zie je de Caryota volledig, is echt een heel grote , en er was nog een andere palm (weet de naam niet), een meerstammig exemplaar. Maar daar heb ik ook geen foto's van.
(Deze staan er al zeer lang , en je loopt er ook bijna onderdoor zonder dat je het weet ;) )

Wat die Cycassen betreft: als ik de lotto eens zou winnen zou die C. dianennsis snel hier staan hoor . Als ik de lotto niet win zal het bij dromen blijven, of zelf zaaien en dan heb ik tegen dat ik doodval een vergelijkbare plant :lol:

Beestjes zaten er idd ook genoeg, maar dat is in elk tuincentrum wel he. Bij de "gewone" planten viel dat nog goed mee en heb ik niets of weinig gezien. Maar die speciale dure planten staan daar lang, en moeten dus ook lang door het personeel daar verzorgd worden. De kans dat daar beestjes ontwikkellen is veel groter dan bij andere planten die van de kweker komen, en op enkele weken tijd allemaal verkocht zijn.

Genker plantencenterum en Arboretum Bokrijk zijn idd heel dichtbij.
Wat Bokrijk betreft hebben we maar een rondje aan de buitenkant van het Arboretum gedaan he. Voor het volledige arboretum mag je gerust een halve dag rekenen, en dan nog heb je niet alles gezien. Ik ga er redelijk vaak op bezoek, dus begin de paadjes wel een beetje te kennen (al moet ik soms ook lang zoeken om een bepaald stuk terug te vinden)
Het is 16 hectare groot, en daar lopen dan allemaal kleine paadjes door, die ook nog eens dikwijls op elkaar lijken,... fantastisch gewoon om daar rond te lopen :)

Ps: bij de foto van die winterharde banaan sta je er toch al lachend op :lol:
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor Dennis_S op 01 nov 2012 08:20

Wat een bizarre prijzen! Is dat daar gebruikelijk in die regio? 275 euro voor een afstervende ensete? WOehoe....
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor pepeverstreken op 01 nov 2012 10:47

heb vorig jaar ook een bezoekje gebracht aan deze winkel, prachtige planten maar jammer genoeg
veel ongedierte en niet te betalen

grts

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor turtleboy op 01 nov 2012 11:47

Als je deze prijzen hanteert mag je toch wel kwaliteit verwachten helaas is dat zoals ik hier eerder al aangaf niet het geval heel veel planten zitten gewoon onder de parasieten en je wil geen wol of dopluizen plaag hebben.
Het is de moeite om daar eens te gaan kijken maar meer zit er voor mij persoonlijk niet in!
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Tuincentrum bezocht

Berichtdoor danny2 op 01 nov 2012 15:04

Voor mij vlakbij, ben er zeker al vijf jaar niet meer binnen geweest, ook toen reeds vele planten onder de wolluis.
Ga er toch nog eens binnen glippen, tja zoveel rariteiten zie je niet vaak samen.
Van wolluizen kennen ze op de Canarische eilanden en andere vakantie gebieden ook wel een en ander. Haast alle planten langs straten en parken zitten er vol van en eigenlijk lijden de planten er niet echt onder. Enkel dat ze vuil(zwart) zien van de uitwerpselen en schimmels stoot ons af. Vrees dat hier over twintig jaar ook nog nauwelijks planten zijn zonder dat ongedierte, je kan ze nu al bijna vinden in elk tuincenter, vooral op de ingevoerde planten en exoten.
Zelf heb ik ook al planten terug gebracht met wolluis op en mooi mijn centjes teruggekregen, nu inspecteer ik alles wat binnenkomt grondig met vergrootglas.

@Sven, hopelijk gaat Bokrijk terug de goeie kant op, er zijn al geruchten dat ze gaan afbouwen en meer....
De echte pioniers zijn er niet meer en de provincie vind het maar een last.
Zou het ook spijtig vinden, het herbergt toch een enorme verscheidenheid aan planten.
Hier stonden 40 jaar terug al kiwi's toen wij ze nog niet kenden enz....

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Uitstappen, beurzen en acties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten