De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2016 19:35

2. De vondst van de plant en op zoek naar zaad!

Ik ging dus op zoek naar bloei of zaadstengels van deze plant maar had dus geen idee hoe deze er uit zouden zien, vond best wel veel clusters van de soort maar nergens iets van bloei of zaadgoed, ook geen jonge planten te zien, dit was de eerste dag in dit exotische dorp en aangrenzende tropische woud, het is er 35ºC met een luchtvochtigheid van 80 / 90% je zweet je rot zie je aan de krullen op mijn kop die ik normaal niet heb! Je kunt dan ook het beste zo vroeg mogelijk iets ondernemen zeker als je je moet inspannen het beste tussen 6 uur en 11.00 uur.
De volgende dag ging ik gewapend met stok in de hand het woud in, dit i.v.m. de waarschuwing dat de indianen allemaal loslopende honden hadden die je konden aanvallen! Dat was dus geen prettige gedachte! Je moest dus constand op je hoede zijn, ik wilde een flink stuk het woud in op strooptocht naar zaad van deze plant.
Op een kwartiertje lopen kwam je al aan bij het tropisch woud, ik hoorde het geluid van een dikke hommel, ben altijd op mijn hoede met steekdieren [daar heb ik het niet zo op] dus dook eigenlijk in elkaar, maar tot mijn verbazing was het een kolibrie die recht voor mijn neus +- 2 m afstand met zijn snavel een bloem indook, geweldig om te zien hoe verder ik liep hoe meer ik zag, basilisken [ een hagedis ook wel jezus Christus genoemd] omdat deze door zijn snelheid over het water oppervlak kan rennen zonder te zinken, deze dieren vind je veel bij open plekken en waar water is, erg fasinerend om te zien maar te snel waren ze vast te leggen daar, deze foto's van deze dieren is van een latere reis van Costa Rica waar de soorten ook veel voorkomen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik liep als maar verder en ja hoor uit het niets kwamen 2 grote honden aangerend dus wist ik dat ik in de buurt was van een kleine nederzetting van indianen, de honden zagen er gemeen uit maar blafte luit en hadden respect voor de grote stok waar ik toch even mee stond te zwaaien er kwam ook een indiaan aan die ze terug riep en ik weer verder liep hij stond wel raar te kijken naar die gringo, ik probeerde aan de praat te komen maar hij kwam niet verder dan zijn eigen taal en wat Spaanse woorden, zelf kwam ik ook niet verder met mijn paar gebrekkige woordjes Spaans! maar het verliep relaxt , ik liep verder maar vond helaas nergens zaadgoed bij of aan de plant, op een gegeven moment zag ik wel in een wat dieperliggende kloof wat jonge plantjes staan maar was het moeilijk daarbij te komen, ik was natuurlijk weer eens op mijn slippers en de grond was erg smeuïg, ik besloot toch maar de gok te wagen om daar eens te gaan kijken, voor ik het wist lag ik al op mijn rug! Ik besloot toch verder te gaan en mij via dunne boomstammetjes zo verder te laten glijden, dit ging ook minder, de ene stam had dorens de andere liep een stroom bul-mieren die gelijk in je vlees beten, uiteindelijk heb ik me laten afglijden tot aan de plantjes en zat ik daar met dat grut tussen mijn benen, kon er wel mee lachen zat toch al helemaal onder de smurie ik heb de plantjes voorzichtig met mijn vingers uitgegraven het water kwam gelijk omhoog dat gaf een indicatie hoe deze moeten staan!

Heb geen foto's van de kleintjes wel nog van de grotere exemplaren +-3.50 m. hoog, trek nog net voor de zelfontspanner afging een blad naar beneden, wel met ogen gesloten ;)
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit gedaan om mijn verzamelwoede te koesteren weet ook wel dat het niet mag maar had zo iets van hier staan er zoveel en wist gelijktijdig ook dat ik een risico zou nemen deze via de V.S mee te nemen, ik besloot de gok te wagen hoe en wat zou ik later wel zien zou over 2 dagen weer terug zijn bij mijn nicht en zou ik daar een goede plek kunnen vinden in hun grote tuin, we zouden de laatste week nog een fam. reisje maken naar het westen van Guatemala en had ik dus genoeg tijd over te bedenken deze kleine plantjes goed thuis te krijgen :fluiten: eind deel 2.

Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 23 jan 2016 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Jozef op 22 jan 2016 20:48

Geweldig Eduard, een plant met een echt gaaf verhaal, en dan die foto's erbij. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 23 jan 2016 22:03

Dank je Jozef :thumb_up:

3. slot
=======
Tijdens mijn laatste week in Guatemala en in overleg met de man van mijn nicht die wel wat ervaring had met vliegen en bagage kwam ik tot de conclusie dat het uitvoeren van de plantjes uit Guatemala geen probleem zou worden, maar het Americaanse beleid toch wel serieus zou worden, eigenlijk rade hij het af! maar ja ik zag die plantjes al thuis groeien, die moesten mee, ik had een dikke zwarte jas mee omdat het bij ons winter was [Januari 1993], deze had vernauwde armen aan het uiteinde en had ik bedacht een smal doosje te maken wat ik in de mouw kon steken en dan zo door de poort kon lopen bij de controle met de jas over mijn arm, dit doosje ook in elkaar gezet en getest of er wat van te zien zou zijn, het werkte perfect het viel niet op, zij maakte al grapjes van dat kunnen duren plantjes worden!
Voor de douane in Guatemala had ik wat anders bedacht om het pakje als cadeau in te pakken en boven op in de handbagage te leggen dat zou dan wel moeten lukken.
Zo gezegd zo gedaan de bewuste dag was daar en begonnen de zenuwen al op te spelen!, Na het afscheid nemen van mijn Fam. ging het gelijk mis! wat ze intersant vonden was dat kadootje bovenop! Daar werd gelijk het mes [gelukkig onderaan] in gezet en open gemaakt de wortels zaten in dikke plastic dit werd er een gedeelte uitgetrokken en toen dacht ik al daaaag mooie palmjes daar gaan jullie al! Tot mijn verbijstering duwde ze het zaakje terug en reikte mij een rol tape toe en bond het weer af en kon door.

Op weg naar Houston heb ik de regels omtrent het meevoeren van planten en dieren nog eens goed doorgelezen, later kreeg ik een formulier waar je moest opgeven iets van die gading mee te hebben of niet, bij een overtreding was er spraken van 6 jaar gevangenis straf, nu brak mij het zweet alweer uit! Eenmaal in Houston aangekomen moest ik 7 uur wachten en liep maar met die jas over mijn arm, ben wel meteen gaan inchekken toen dat kon om mijn kleine koffer kwijt te raken aan de balie en heb verder de tijd versleten met de onbemande treintjes die daar rondrijden binnen en buiten de luchthaven, het waren 7 lange uren.
Toen we echt gingen vertrekken moest de handbagage op de loopband, mijn jas mocht ik bij me dragen en kon feilloos door het poortje er ging wel het alarm af, o o ik moest weer terug, ik voelde gauw in een zak en daar zat een sleutel! die ik afgaf en zonder alarm kon doorlopen, Ik kon niet meer! Jonge jonge dan moet je je goed houden :roll: het was me gegund denk ik, de plant of te wel het doosje is goed thuisgekomen.

Thuis het doosje voorzichtig uitgepakt bleek toch dat het blad lichtelijk was ingedroogd, ik heb ze meteen opgepot en in een grote schaal met water gezet op een diepe vensterbank een stuk van de radiator, de volgende dag hing het blad wel slapjes erbij en was het weer paniek in de tent hier, ik moest snel handelen, heb toen in 4 uur tijd een bakje in elkaar geflanst met plastic stripjes die je op het glas kon persen /klemmen, een warmte kabeltje en thermostaat zorgde voor een soort gelijk klimaatje wat ze hadden, na een dag stond alles weer mooi recht en na een week zat de groei er al weer in, hier een oude wazige foto van April 1993 hier was die al behoorlijk gegroeid, het kleine bakje staat net links boven de plant met de Washingtonia zaailing,
Afbeelding

Ook heb ik heel veel geëxperimenteerd met de plant, licht /donker warm/ koud en zelfs in de tropische kas die in 95 gebouwd is, hier ging de plant in eerste instantie goed tot de zon erbij kwam en de lichtintensiteit te hoog werd zag je het blad in een paar weken vergelen, wel kwamen overal die grondscheuten omhoog vaak meters verder,
Afbeelding

Afbeelding

De conclusie was snel gevonden, wilde je de plant optimaal laten groeien dan moest die niet te licht gezet worden, wilde je nazaad dan net wel een lichte uit de zon gesitueerde plek, met de laatste methode heb ik ongeveer door de jaren heen voor zo'n 40 nakomelingen gezorgd, de moederplant die voor deze pups zorgde is 2 jaar geleden afgestorven, de nieuwe melkkoe staat al weer klaar om groter gezet te worden, de oude pot staat er net achter die wonderlijk toch nog 2 kleinen pups eruit gooit,
Afbeelding

Afbeelding

Deze pups hebben nu al een bestemming, de eerste heet "Marco 1969" ik lever nagelang de reserveringen binnen komen,
Afbeelding

De tweede heet "Arno" en gaat dus naar hem als ze groot genoeg zijn,
Afbeelding

Ik dacht dat de oude kluit uitgemolken was, er zaten niet veel levende oude wortels in de kluit, ben dan toch zelf verbaast dat deze nog zijn gekomen, Arno staat pas 4 dagen boven de grond en gaat Marco inhalen zo te zien, wie weet wat er nog komt, we gaan het zien, dit vind ik persoonlijk een van mijn favorieten planten die ik met veel zorg en liefde opgetrokken heb, en die mij beloonde met veel nazaad, dank aan de natuur voor zoveel schoons :thumb_up:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor s.janssen op 24 jan 2016 00:55

Wat een verhaal zeg, krijg het er warm van! Het moet mij meteen denken aan een progamma van NATGEO over mensen die veel risico lopen om drugs of andere dingen mee te smokkelen in het vliegtuig. Ik betwijfel of het je in deze tijd was gelukt!

Maakt niet uit, je hebt het gehaald!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor palmgek op 24 jan 2016 08:05

Bedankt voor je leuke verhaal Eduard! Avontuurlijk spreekt mij wel aan :lol: Leest lekker weg :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Jozef op 24 jan 2016 10:27

Prachtig verhaal, ik heb er van genoten. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor wsnbm op 24 jan 2016 11:25

Geweldig verhaal, ook ik heb een pup gehad, die helaas is gesneuveld na het overpotten
:(
Maar wel jarenlang plezier van gehad, wat een pracht van een plant zeg!

Ook leuk om te lezen hoe gedetailleerd je je avontuur nog kunt navertellen.

Ik zou zeggen, schrijf een boek, "50 planten Eduard".

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Eduard op 24 jan 2016 18:41

Ik dank jullie :thumb_up: iets wat veel indruk maakt blijft lang hangen, dat zit diep verankerd, denk er zelf nog vaak aan terug.

In 1994 ben ik samen met mijn vriendin de reis gaan overdoen, ditmaal met een stuk Mexico erbij, het stuk woud waar ik de Carludovica vond was al niet meer! Was kort na mijn eerste bezoek platgebrand en daar meteen mais op geplant, toen wij er weer waren stonden er koeien op te grazen :o

@ Sylvan dat zou nu absoluut niet meer kunnen, tegenwoordig moeten je schoenen al uit op London Heathrow! Dat waren andere tijden toen ;)

Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 25 jan 2016 21:43, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor luc op 24 jan 2016 18:54

Dan heb jij een stukje groen gered :thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: De plant en z'n verhaal, wie doet er mee?

Berichtdoor Rob op 25 jan 2016 01:53

Eduard schreef:@ Sylvan dat zou nu absoluut niet meer kunnen, tegenwoordig moeten je schoenen al uit op London Heathrow! Dat waren andere tijden toen ;)


Plantmateriaal lijkt me uitgesloten idd, maar zaden toch nog wel. Ik had zaden in mijn backpack vanuit CR naar huis - onbedoeld maar toch.
Werd er uitgepikt in Costa Rica al...bleek een routine check te gaan (waarschijnlijk 100% op uiterlijk), en ik mocht ook gewoon doorwandelen :)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten