Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor draco op 19 mei 2016 11:34

Over de keuze voor het al dan niet toepassen van bestrijdingsmiddelen bij de hobbymatige kweek van exotische planten, chemisch versus biologisch ?
Er worden op dit forum geregeld suggesties gedaan voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen, insecticides, acaricides, herbicides en fungicides. Ik ben al ruim een halve eeuw aan deze liefhebberij verslingerd en heb over een langere periode verschillende (zware) bestrijdingsmiddelen ingezet tegen plaaginsecten en mijten. Dat leidde echter maar zelden tot een permanente oplossing van het probleem. Veel van die chemische middelen indertijd waren zo giftig dat daar geen twijfel over bestond. Reden waarom ze sindsdien voor (particulier) gebruik verboden werden. Moderne bestrijdingsmiddelen zijn minder acuut toxisch en de discussie gaat nu vooral over chronische effecten op de lange termijn zoals bijvoorbeeld met de onkruidverdelger glyfosaat (Roundup)*. Ik gebruik de laatste 2 decennia nog maar zelden bestrijdingsmiddelen en prefereer een biologische aanpak door het nastreven van natuurlijker omstandigheden (planten ’s zomers naar buiten) en het mijden van de meest vatbare soorten. Naast de toepassing van grootschalige monoculturen is de inzet van gif in de land- en tuinbouw een belangrijke oorzaak van de sterk afgenomen biodiversiteit. Insecten sterven als gevolg van vergiftiging of door het ontbreken van nectar- en waardplanten en daarmee verdwijnen tevens de vogels die zich ermee voeden. Wijzelf krijgen het gif sluipenderwijs binnen, zie het recente onderzoek naar de aanwezigheid van glyfosaat in populaire Duitse bieren waarbij (sterk) verhoogde concentraties werden aangetroffen. Gisteren berichtte tv zender ARTE over de gestaag uitdunnende Europese zangvogelpopulatie ‘Warum sterben unsere Singvögel’ Schuldige volgens de voorbeschouwing in de TV gids is 'Homo arrogantus destructivus’.

*) https://www.oneworld.nl/groen/glyfosaat ... n-monsanto
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Eduard op 19 mei 2016 11:47

Ja ik streef er ook na om geen chemische middelen meer te gebruiken waar het kan natuurlijke producten inzetten en wat meer moeite te doen om plagen [mijt/ spint] met alternatieve wijze te lijf te gaan zoals eerder besproken [zuigen met ronde borsteltje / en sproeisessie in de regen ] dat helpt zeker ;)
We hebben de spuitbeurten van de fruitboeren eens geteld, vanaf de bloesems tot afgerijpt fruit, dat is wel 10 keer bespoten! Fruit zit dan ook vol met deze stoffen :roll: ik eet alleen nog maar onbespoten fruit :fluiten:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Sub T op 19 mei 2016 22:38

Mijn mening: neen!

Ik dacht vroeger ook dat Roundup geen kwaad kon, en dat het volledig afgebroken werd.
Toen we elf jaar geleden hier kwamen wonen in ons huis, dat voorzien is van een inbouw haard,was ik op zoek naar een bron van gratis stookhout, en toen ik in het stadsblad een oproep zag ivm bestrijding van vogelkers in ruil voor stookhout, heb ik mij hiervoor ingeschreven.
Je kreeg een stuk bos toegewezen, je mocht naar believen gratis Roundup gaan afhalen op de stadswerf om de vogelkers mee kapot te spuiten/smeren, je mocht het hout van de vogelkers zelf meenemen en kreeg als het volledig klaar was nog een vooraf bepaald aantal bomen toegewezen die je mocht vellen.
Toen ik hier aan begon waren er al een paar stukken aan het begin van het bos helemaal klaar.
Gedurende de hele periode dat ik hieraan gewerkt heb waren de verdergelegen stukken bos onaangeroerd en daar bleef de vogelkers welig tieren!
Op een gegeven moment, toen ik in feite bijna klaar was, en enkel de stobben die toch nog uitgelopen waren moest gaan kapotspuiten, vertelde iemand dat die roundup toch helemaal niet zo goed was!
Toen ben ik hierover informatie beginnen opzoeken en heb toen besloten niet meer verder te doen in dat bos!
Op het einde was in die stukken die al klaar waren toen ik begon, weer vollop vogelkers aan het opkomen!
Men blijft het maar bestrijden maar doordat de bossen hier allemaal volstaan heeft dit gewoon totaal geen zin! Druppels op een hete plaat doen meer af!
Ik vraag mij af hoeveel duizenden liters de stad jaarlijks van dit gif aankoopt en welke politiekers voor deze zinloze projecten te regelen geld in hun zakken stoppen!
De producent van roundup is de supermachtige en niets ontziende Monsanto, ook bekend van genetisch gemanipuleerde gewassen enz.
Water mag een bepaald gehalte aan glyfosfaat bevatten, dit maximale gehalte wordt regelmatig naar boven bijgesteld zodat men volop roundup kan blijven spuiten! De gevolgen voor de gezondheid op lange termijn is niet van belang, geld geld geld is het enige wat telt!
Ik zal nu altijd iedereen proberen af te raden roundup te gebruiken, maar ja, iedereen doet het dus wat kom ik toch vertellen... hoe moeten ze dan hun oprit en de grindstrook langs de straat zuiver houden? Tja ik gebruik een voegenkrabber en heb gras op de strook langs de straat.... en er zijn nog andere alternatieven ook maar oei oei als het ietsje minder goed werkt of minder handig is dan vergif spuiten...
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Dennis_S op 19 mei 2016 23:06

Ik ben me er al lang van bewust dat bestrijdingsmiddelen geen duurzame oplossing bieden en veel meer kwaad dan goed doen. Helaas zijn de gevolgen niet snel zichtbaar, maar nu er accumulatie optreedt, worden we mondjesmaat met de gevolgen geconfronteerd. Ik doe er niet aan mee. Iets wat bij mij 'geplaagd' wordt, vertrekt. Leliehaantjes vang ik en luizen spuit ik met water af. Schildluizen haal ik weg bij mijn dagelijkse rondje en als ik al ergens plaagdieren zie, vraag ik me altijd af, wat doe ik verkeerd en probeer vervolgens een oplossing te vinden. Grotere pot, verse grond, andere plaats, uit de wind. En bijna altijd heeft dat effect. Ik heb een fijne moestuin waarin ik mijn eigen aardappelen en seizoensgroenten teel. Geen gif, geen kunstmest, alleen stalmest van de lokale biologische boer en compost, en wat het niet doet, vervang ik door wat anders, maar eerlijk gezegd is de productie van een goed behandeld stuk tuin enorm. Je moest eens weten wat er in aardappels zit tegenwoordig. Wat voor effecten dat heeft, weten we niet of wordt nu mondjesmaat bekend. Maar ik eet bijna alleen eigen aardappelen. los daarvan vind ik het een sport en uitdaging met alleen natuurlijke hulpmiddelen iets moois te laten groeien, zowel in de sier- als in de moestuin.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor aralia op 20 mei 2016 00:05

overtuigd nee
aralia
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 10 apr 2014 17:26
Woonplaats: West-Vlaanderen
36 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor plantinjetuin op 21 mei 2016 20:31

het wisselt bij mij enorm, ik ben in het bezit van spuilicentie 1, 2, 3 en 4 en heb ook het certificaat vakbekwaam ongediertebestrijder en inspecteur houtrotverwekkende schimmels. en ik kan dus nagenoeg alle vergiffen kopen die in nederland toegelaten zijn maar ik ben wel zeer selectief in het gebruik ervan, neonicotinoiden gebruik ik bijvoorbeeld zo min mogelijk, ik beperk mij liever tot het wegnemen van de bron en vervolgens een behandeling met piretrine, dit middel werk tegen veel insecten erg adequaat en breekt vervolgens snel af.
wat betreft round up, de schadelijkheid ervan staat voor mij niet vast, ik heb het ng niet voldoende aangetoond gezien, en waar nodig pas ik het dus ook gewoon toe
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Dennis_S op 21 mei 2016 22:45

Waarom staat het voor jou niet vast? Als je er niet naar zoekt, blijft het wat je af en toe hoort, maar wel steeds vaker hoort en ook steeds meer in het nieuws komt. Sla het internet er maar eens op na en ik denk dat je haast niet anders kan dan stoppen met dat spul. Is het niet voor jezelf, dan in ieder geval voor je medemens. Steeds meer en meer komen we achter zaken die de commercie de afgelopen decennia voor ons verborgen heeft gehouden. Voor mij in ieder geval genoeg om het spul met afstand in de schappen te laten staan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Rob op 21 mei 2016 23:00

Glyfosaat is idd niet een goede keuze, en zou beter vermeden kunnen worden.
Het word nu soms al wel het DDT van onze eeuw genoemd.

Ik ben zelf niet 100% biologisch in mijn tuinieren, maar gebruik gewasbeschermingsmiddelen in beperkte mate, alleen in uiterste noodzaak.

Let wel dat het generaliseren van de meer dan 30.000 gewasbeschermingsproducten natuurlijk absoluut niet correct is, en al die producten gelijk stellen aan een product als Round-Up al helemaal niet. Er zit echt wel verschil tussen de werkzame stoffen en de effecten ervan.

Voorst is het hobby-gebruik van gewasbeschermingsmiddelen een druppel in de oceaan; het merendeel zit in de professionele gebruikssfeer, en overheidsgebruik. Ik weet nog heel goed dat ik ergen sin de 90-er jaren op een boerderij (je weet wel...lekker agrarisch boerengoed...) een halve zak Parathion tegen kwam van pog ongeveer 25 kg - opengescheurd in een hoekje zonder verdere bescherming. Blijkbaar heel normaal, maar aangezien ik toen al in de mileusector werkte, vallen producten met andreaskruizen me onmiddellijk op...

Voorzichtigheid en een gezonde dosis scepsis zijn daarom altijd een goed uitgangspunt voor ons als hobby tuinders. Als het niet hoeft, niet doen

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Inzet van gewasbeschermingsmiddelen ja/nee?

Berichtdoor Itrme op 23 mei 2016 09:12

Als je de optie hebt om hetzelfde effect (of iets wat goed genoeg is) te halen dan gewoon biologisch doen...

Zelf gebruik ik voor het meeste ongedierte het vertrouwde recept van spiritus en groene zeep op water. Ik ben er achter gekomen dat er heel veel insecten zijn die hier niet van gediend zijn. O.a. luizen, spint, wolluizen (dopluis geeft er dan weer weinig om) al moet je voor de laatste soorten wel een tijdje goed bijhouden (De plant volledig doorweken).

Ik zal wel eerlijk zijn, hier heb ik nog een wit busje van pokon (tegen hardnekkige insecten) waar dus ook neonicotinoïden inzitten. Dit gebruik ik alleen op planten die ik binnen heb staan die met een acute plaag te maken hebben.(Zo had ik pas 3 kleine brugmansia stekken met hardnekkige mijten, 2 keer met iets anders bespoten, toen toch maar de bus gepakt).

Voor de rest heb ik het gebruik van roundup voor de particulier nooit begrepen... Het is meestal toch een kwestie van gemakzucht (niet willen wieden en opvolgen met schoffelen) of gebrekkige tuinaanleg (onbereikbare stukken waar onkruid altijd eer welig tiert en vervolgens ook weer naar de rest van de tuin verspreid)
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes


Keer terug naar Felicitaties en gebabbel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten