Automatisch sproeisysteem...

Plaats hier al jouw vragen en ideeën specifiek over tuininrichting, vijvers, bouwwerken, meubilair,...

Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 apr 2014 18:27

Hi iedereen,

Zijn er hier mensen die een automatisch sproeisysteem in de tuin hebben liggen. Daar bedoel ik mee zo'n volledig ingegraven leidingen systeem met opkomende sprinklers of druppelaars of vaste koppelingspunten om bijvoorbeeld een tuinslang aan te sluiten enz... :?:

Ik kwam daarnet toevallig even op de site van 'Gardena' terecht en die besproeiingssystemen trokken mijn aandacht. Iemand hier ervaring mee ? Dat lijkt me wel iets fijn en makkelijk om te hebben ?
Op de site spreken ze van de leidingen 20cm diep in te graven tegen vorst, is dat echt diep genoeg ?
Kunnen die leidingen in bochten gelegd worden of alleen maar recht ?
Bestaan er nog andere merken als Gardena en is dat deftig spul van Gardena ? Ik ben eigenlijk wel tevreden van de spullen die ik al heb van Gardena...
Ik heb al liggen zoeken op het forum maar blijkbaar gebruik ik de verkeerde zoektermen ofwel is hier nog niet over gediscuteerd ? :onzeker:
Alle info / links / ervaringen & tips zijn welkom ?! :thumb_up:
Bedankt alvast :thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor jos944 op 08 apr 2014 18:56

Ik heb in mijn tuin het merk summerrain liggen.
vele malen goedkopere dan gardena.

Ik heb wel een gardena computer met vochtigheid sensor.

Daarnaast heb ik zelfgemaakte sproeiers voor mijn boomvarens.

Ik heb totaal geen onderhoud aan het systeem en nog sterker mijn leidingen liggen voor een groot gedeelte boven de grond en nooit last gehad van bevriezing.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Eduard op 08 apr 2014 19:31

Hoi Demi, ik heb de installatie van Gardena, deze werkt goed alleen had ik wat veel planten aangesloten op het systeem, te veel sproeikopjes voor een groep, maar het werkt goed, klokjes werken perfect.
Ik gebruik het enkel als ik op vakantie ga, want die verzorging kun je geen mens aandoen, het is betrouwbaar! dat was mijn grootste zorg als het zou uitvallen, gelukkig is dat naar 4 jaar gebruik nog niet gebeurt, gebruik wel duracell batterijen, andere zijn niet krachtig genoeg.
Als ik thuis ben doe ik liever weer alles handmatig, dat is toch nog altijd de beste fijnafstelling ;)
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor p e t e r op 08 apr 2014 20:01

Hoi Dimi,

Ik ben er toevallig ook met bezig.
Boven mijn boomvarens hangt er een onderste boven in een boom, zo heb ik een groter bereik. Deze zijn wel wat wind afhankelijk op deze manier maar het werkt bij mij perfect.

Ik ga op een aantal andere plaatsen dit nog installeren op een paal om iets meer hoogte te krijgen.

Ik werk met Rainbird.
http://store.rainbird.com/default.aspx

Dit koppel ik aan een sproeicomputer (vakantie) of rechtstreeks aan de kraan.
Tussen elke sprinkler komt een kraantje waardoor ik ze kan aanzetten of regelen.

In de winter blaas je dit best even door met een compressor.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor pepeverstreken op 08 apr 2014 20:04

Hoi Dimi,

Ik heb ook een systeem van gardena, gekocht bij de Pelckmans, heel makkelijk
aan te sluiten , je kan er alle kanten mee op.

Succes

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Arno op 08 apr 2014 21:39

Hoi Dimi,

Hier gebruiken we ook het gardena mini drip systeem. Moet zeggen werkt goed, vooral de vernevelaars vind ik geweldig, heb deze tussen de boomvarens staan. We hebben een put met een pomp erop. We kunnen dus nogal wat druppelaars en sproeiers aansturen. Vroeger hadden we watergeefcomputers nu staat de pomp gewoon op een tijdklok.

Groet Arno
Avatar gebruiker
Arno
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 10 feb 2012 11:29
Woonplaats: Tilburg
52 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Sodiac op 08 apr 2014 21:55

Ik zou het persoonlijk meteen iets professioneler aanpakken dan de Gardena spullen. Ik neem aan dat je een goede pomp hebt, dan kun je het beste PVC drukbuizen of een tyleenslang leggen. Daar sluit je dan bijvoorbeeld Rain Bird bordersproeiers op aan of druppelslangen of een combinatie daarvan. Een andere optie is nog de Naan sproeiers als ze best in het zicht mogen staan. De leidingen worden vaak wel iets dieper dan 20cm gelegd, maar je kunt ook nog een automatisch afdruipventiel installeren, dan loopt de leiding altijd volvoende leeg als de druk eraf gaat. Het belangrijkste is om te beginnen met een goed plan van je tuin, met een idee van hoeveel water in welke gedeeltes gegeven moet worden.
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Rico op 08 apr 2014 21:56

Ik heb ook zo'n druppelsysteem van gardena voor mijn varens. Werkt goed, maar zoals Peter ook al zei is het wel windgevoelig. Als het waait krijgen de varens niet veel meer. Maar ja beter dan helemaal niks :thumb_up:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor shusui op 08 apr 2014 22:13

Hier vorig jaar ook begonnen met waterleiding en beregening in de tuin aan te leggen.
Alles in PVC buizen gedaan tot nu toe. Heb een hoofdleiding gelegd van 63mm diameter, 70 cm in de grond, met daarop aftap kraantjes in de serres. En enkele dunnere buizen (40 en 32mm) op 40-50cm diep voor de groepen die korter bij de pomp liggen of verder gaand op de dikke hoofdleiding.

Dit jaar hoop ik de eerste groepen te kunnen afwerken en ze te voorzien van sproeiers of druppeldarm.
Om te beginnen zal alles met gewone manuele kogelkranen geregeld worden, maar ik heb overal een wachtbuis mee in gegraven zodat als ik wil overschakelen op elektrische kranen ik makkelijk de kabels kan trekken en geen graafwerk meer heb.

Over het gardena systeem: werkt denk ik prima voor kleine tuinen maar voor grote oppervlakte te duur en te omslachtig.

En over het ingraven: ik zou minstens voor +-40 cm gaan zodat je er niet zomaar van de eerste keer met de spade door steekt.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Automatisch sproeisysteem...

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 apr 2014 18:47

Thanks guy's :thumb_up: Ik wist dat ik hier een topic van moest maken, jullie doen me aan vele puntjes denken waar ik zelf nog niet bij stil gestaan had :thai:
Goeie tips al allemaal.
Het is eigenlijk allemaal gekomen omdat ik dit jaar mijn hydrofoorpompje in het tuinhuis wil vervangen. Ik heb daar grondwater zitten en daar stond zo'n goedkoop hydrofoorpompje op dat volledig roest en lek is maar wel nog half zijn gat werkt :lol:
Al 4 jaar zeg ik dat ik dat eens ga vervangen zodat ik eindelijk eens van dat gratis water kan gebruik maken, nu ga ik daar werk van maken. :tong: Het ging wel maar er komt een pisstraaltje uit zodat ik 3uur bezig ben met water geven, eigenlijk niet doenbaar. Daarom wil ik nu een zeer degelijk en zware pomp er op steken. Daar was ik naar opzoek en toen zag ik dat sproeisysteem en zo begint de bal te rollen natuurlijk ;) Voor dat sproeisysteem ga ik me nog eens verder in verdiepen en goed plannetje maken, al erg bedankt voor jullie raad en ervaringen ! :thai:
De pomp ga ik sowieso al snel vervangen en met het sproeisysteem in het achterhoofd moet dat dus ook een echt krachtige zijn. Iemand hier tips voor ? Ik heb een budget tot 500 euro over voor zo'n pomp.

Nog een vraagje, wat is het voordeel van grotere leidingen (diameter) ? Verlies je zo niet veel van de druk :onzeker: Zou je zo'n systeem niet met eco-cheque's kunnen betalen, heb daar ook nog veel van liggen :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Tuininrichting

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten