groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor draco op 18 okt 2014 21:05

Troy schreef:50 jaar in dezelfde grond ga je hem niet goed houden. In ideale omstandigheden zou ik zeggen maximaal 8 jaar. Uiteindelijk zal er totaal geen water meer vast gehouden en zal je phoenix gigantisch veel wortels gaan schieten en zich omhoog duwen. Deze 8 jaar zou je zowiezo niet redden daar hij binnen enkele jaren tegen het dak zal zitten. Drie raampjes doen voor phoenix vrij weinig helemaal in de winter met weinig licht en hoge temperaturen. Dit zijn je problemen, dan nu de oplossingen: assimilatie belichting boven de palm zal helpen tegen gestrekte bladeren. Zoals eerder gezegd zijn er honderden soorten die veel beter geschikt zijn voor je project en veel makkelijker eruit te halen. Je phoenix kan ook prima in de tuin met de nodige bescherming,er zijn hier genoeg experts op dit forum die ieder jaar prachtige bouwwerken maken en die je willen helpen hiermee.


Als de palm in een goed samengesteld grondmengsel komt te staan (cocopeat, veengrond en klei of lavameel met een eerste dosis langwerkende organische mest), kan deze het lang daarin uithouden. De 2 grote vitale Phoenix canariensis bij de ingang van de Hortus VU staan zeker al meer als 20 jaar in deze bescheiden containers. De wortels puilen aan alle kanten tussen de panelen uit. Met regen of demiwater begoten en van tijd tot tijd een dosis vloeibare mest houden de conditie van de palm op peil. In botanische tuinen worden oude zware kuipplanten slechts sporadisch verkuipt. Ik heb ook een aantal palmen die al meer dan 15 jaar in dezelfde kuip staan. Ik hanteer het recept gekregen van een hortulanus, verpotten doe je pas als de palm zichtbaar inboet aan conditie. Dat deze palmen veel adventiefwortels maken, houdt vast verband met de voedingsarme gronden waarop ze groeien.

Wat betreft de worteldruk heeft Troy wel een punt, de wand van de gemetselde bak zal deze tenminste moeten kunnen weerstaan. Bovengenoemde kubusvormige plantenkuipen met de Phoenix canariensis bestaan uit watervaste panelen in een gegalvaniseerde stalen kooicontructie. Anders dan bij een normale plantenkuip waar de wortels de palm omhoog kunnen drukken, klemt de wortelkluit zich hierin muurvast. Bouwtechnisch lijkt mij een rondgemetselde bak (model waterput met bakstenen) sterker als een rechthoekige, maar ik ben geen bouwkundige en bovendien komt de druk hier van binnenuit. Als er dan ook nog een (gemetselde) vijverbak omheen komt, moet er zeker ook worden gezorgd voor een spouw.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor Eduard op 18 okt 2014 21:36

Hoi Palmvrienden ik zie het al, had het verhaal niet goed gelezen en dacht dat het om een 50 jarig exemplaar ging, die in mijn ogen geen grote doorstart zou maken maar dit veranderd de zaak ;) sorry!

Mijn washingtonia staat ook al 12 jaar in de zelfde grote kuip [80l] en doet het nog steeds uitstekend, krijgt ieder voorjaar een laagje compost bovenop de kluit, en maakt gemiddeld 5 nieuwe bladeren aan.
En in mijn suptropiche kas groeien de planten ook nog weelderig, oude aarde van 18 jaar +- 1 m diep.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor wimmie op 19 okt 2014 19:14

draco schreef:Dit is niet de makkelijkste soort die je noemt Eduard. :) Waarom niet op deze ideale plek een toef Howea forsteriana plaatsen. Deze palm was al in de 19e eeuw populair voor feestzalen en andere hoge vertrekken. De vraagsteller lijkt me erg gehecht aan deze canariensis en deze vervangen zal vast niet de bedoeling zijn. Tijdens mijn flatbewonersschap had ik een canariensis is de woonkamer bij 20 °C. Het werd uiteindelijk een spichtig uitgerekte plant gestut op wankele steltwortels met opgebonden veders om te voorkomen dat ze naar de vloer doorbogen en in de weg hingen. Zie ook de foto van een kanariepalm in mijn zojuist geplaatste beeldverslag van een dagje exoten in Amsterdam e.o.

groet
Han

Uhhhh, waar is dat beeldverslag dan?
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor Eduard op 19 okt 2014 19:25

wimmie schreef:
draco schreef:Dit is niet de makkelijkste soort die je noemt Eduard. :) Waarom niet op deze ideale plek een toef Howea forsteriana plaatsen. Deze palm was al in de 19e eeuw populair voor feestzalen en andere hoge vertrekken. De vraagsteller lijkt me erg gehecht aan deze canariensis en deze vervangen zal vast niet de bedoeling zijn. Tijdens mijn flatbewonersschap had ik een canariensis is de woonkamer bij 20 °C. Het werd uiteindelijk een spichtig uitgerekte plant gestut op wankele steltwortels met opgebonden veders om te voorkomen dat ze naar de vloer doorbogen en in de weg hingen. Zie ook de foto van een kanariepalm in mijn zojuist geplaatste beeldverslag van een dagje exoten in Amsterdam e.o.

groet
Han

Uhhhh, waar is dat beeldverslag dan?


hier bij deze; viewtopic.php?f=49&t=15197
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor Peterf op 20 okt 2014 08:22

Doel was om een draadwerk van betonmatten in min of meer een ovaal te gebruiken in een gecementeerde kuip, afgedicht met epoxy/glasmatten. Echter is voor mij ook niet duidelijk of dit sterk genoeg zou zijn voor een dergelijke wortelkluit. Gezien de eerste reactie van Eduard, ben ik dan ook beginnen twijfelen over het binnenhouden van mijn canariensis en deze misschien buiten te plaatsen in volle grond. Ik zag op dit forum ook foto's van buitengeplaatste exemplaren die op korte termijn (2005 tot 2008 - viewtopic.php?f=9&t=195) echt mooi groot zijn geworden, met zelfs het begin van een dikke stam. Ik heb dit weekend zitten nadenken over een systeem om deze in de winter een 'huisje' te geven dat stevig is, gemakkelijk te plaatsen én er een beetje fatsoenlijk uitziet, aangezien ik naast mijn voordeur op het zuiden een mooie gedraineerde plaats zou hebben om die te zetten. Het zou dan ook mooi zijn mocht er op termijn (10 a 20 jaar) een stam beginnen ontstaan. Iemand enig idee hoe snel zo'n stam zou kunnen groeien eenmaal de stambreedte bereikt is? Haast is er gezien mijn jonge leeftijd gelukkig niet bij. ;)

Voor binnen denk ik dan dat ik misschien ga kijken voor een meerstammige Phoenix roebellenii (vind je meerstammige terug in de handel?). Deze vind ik in groep ook mooi en passen qua maximumhoogte perfect terug in de living (1.8m pot + 2.5 a 3m hoogte < 5.5m). De pot maak ik dan qua diepte kleiner (wordt zo'n 80 cm diep, met een ovalen doorsnede van pakweg 0.6 op 1 m).
Peterf
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 okt 2014 07:52
1 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor draco op 21 okt 2014 00:41

Phoenix roebelenii lijkt me zeker een geschiktere keus. Deze palm gedraagt zich een stuk rustiger als z 'n grote verwant ook wat betreft de expansiedrift van het wortelgestel. Wees wel alert op de mogelijkheid van een infectie met ongedierte - spint met name.
Onlangs passeerde hier een topic over een grote Phoenix canariensis met een flinke stam in Honselersdijk, die daar al zo 'n jaar of 30 in de tuin staat en 's winters wordt beschermd.
viewtopic.php?f=9&t=14972
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor wimmie op 22 okt 2014 15:47

Peter, in de handel zijn meerstammige roebelenii's inderdaad wel te vinden. Hoeven ook de wereld niet te kosten.

Groet,
Wim.
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor Peterf op 27 okt 2014 13:07

Ok, bedankt allemaal voor jullie constructieve reacties. Als ik de canariensis straks buiten plaats zal ik mijn bevindingen en ervaringen met jullie delen.

mvg

Peter
Peterf
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 okt 2014 07:52
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten