Advies grote niet groeiende trachy carpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Herman op 23 okt 2014 19:24

Dag mensen,
Voor 3 jaar terug een grote Trachy carpus fortuneij (stam1.80) gekocht bij een kweker die een goede naam heeft.
Na het tweede jaar deed de palm nog steeds niet veel. Ik vermoede zelf dat de kluit misschien in de klei zat, daar hij moeizaam groeide. Na contact te hebben gehad met de verkoper, ik stelde voor om hem uit gegraven en de kluit schoon te spuiten, raadde hij dit me af. Dit was vorig jaar september. Hij bood me een soort groeihormoon aan. Na dit uitgestrooid te hebben met water om de stam schoten de 3 speren een 10 cm binnen 2 weken verder omhoog. Nu zijn we weer een jaar verder en is er ee
n speer met pijn en moeite open gegaan. De speren groeien bijna niet. Heb van de zomer 2 maal palmbooster gebruikt en dan schieten de speren enkele cm de hoogte in. Het blad wat hij nog heeft van de laatste 3 jaar begint lelijk te kijken, maar laat ik er maar aan zitten.
Zou ik nu de volgende zomer weer afwachten tot dat hij eindelijk gaat groeien of hem er in het voorjaar uithalen?
Herman
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor eddy21 op 23 okt 2014 19:45

ik zou de grond ff goed bijmesten met koemest korrels doe ik ook 2a3 keer per jaar
de mijne hebben een top jaar gehad
de foto is van begin deze zomer de trachy is nu nog voller ;)
dus ik zou m mooi laten staan
Afbeelding
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Dennis_S op 23 okt 2014 19:57

Dat is toch lastig. Zelf ben ik tegen bemesten met wat dan ook als er nog geen groei in je plant zit. Want als je niet groeit, kun je ook niets opnemen. Je zou eens voorzichtig een kant van de kluit kunnen vrijgraven om te zien wat er aan Groeien de planten er omheen wel goed? Zijn de speren verkleurd of zien die er goed gezond uit? Hoe is je blad? Wat samengeknepen of normaal?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor eddy21 op 23 okt 2014 20:06

toch heb ik er goede ervaringen mee gewoon bijmesten en ik hou er sterke palmen aan over
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor draco op 23 okt 2014 20:14

Ik ben het met Dennis eens dat bemesten in deze toestand heeft geen zin heeft. Om voedingsstoffen op te kunnen nemen is verdamping nodig via het blad. Naarmate de palm minder blad heeft, stagneert ook de opname van nutrienten. Mogelijk zijn de wortels beschadigd. Als de palm in 3 jaar weinig groei heeft gepresteerd, zou je kunnen overwegen om deze uit te graven en de kluit te inspecteren. Het beschreven verschijnsel kan ook een indicatie zijn voor schade aan de groeipunt bijvoorbeeld door vorst. De geringe vordering van de speren duidt op een restant groei door celstrekking en doet vrezen dat de groeipunt niet meer in staat is tot celdelingen en differentiatie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Herman op 23 okt 2014 20:17

Dennis, de planten er om heen doen het prima, zie foto,s
De speren zitten muur vast en kijken gezond.
Wat kan ik zien als ik een gedeelte uit spa?
Laatste foto zie je de trachy rechts langs de grote cordyline.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (72.49 KiB) 3927 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (72.16 KiB) 3927 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (77.32 KiB) 3927 keer bekeken
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Dennis_S op 23 okt 2014 21:57

Gewoon kijken of je verse, witte wortels ziet. Maar aan de eerste foto te zien kon Draco wel eens gelijk hebben....Dan heb je aan goede wortels niets. Toch maar even de wortels beoordelen en de palm komende winter beschermen. Nog een jaartje aankijken.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 okt 2014 02:52

Ja, een beschadiging in of rond het meristeem, mogelijk vorst, maar misschien een ziek exemplaar sinds de aankoop. Zeker geen kleigrond waar de wortels niet doorheen zouden kunnen komen na 3 jaar.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor Herman op 24 okt 2014 06:17

Dus m.a.w. Deze is ten dode opgeschreven?
Gewoon afwachten dus. Is herstel mogelijk?
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Advies grote niet groeiende trachy carpus

Berichtdoor palmboomgeert op 24 okt 2014 09:06

ik zou het nog een jaartje aankijken.
Ik heb er hier één staan die nu drie jaar na verplanten eindelijk groei vertoont, sinds deze zomer zijn de speren die bij het verplanten klaar zaten omhoog gekomen.
Van de drie oude speren zie je op 2 duidelijk rotting verschijnselen op het blad, en nu zit er een volledig nieuwe set speren in.

Deze heb ik vorig jaar een paar keer palmbooster gegeven en dit jaar een keer of 4.

zolang de speren muurvast zitten zou ik afwachten.

mvg Geert.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: The Flying Dutchman en 38 gasten