trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor fene op 28 jun 2015 21:35

vorige zomer stond mijn palmboom veel mooier of nu,de bladeren worden aan de punten donkerbruin en geel,zou het kunnen dat de pot waar hij in zit te klein is geworden,zo ja,kan ik mijn palmboom nu nog verpotten?grtjes fene

hierbij ook 2 foto's
Bijlagen
palm1.jpg
palm1.jpg (185.21 KiB) 2583 keer bekeken
palm2.jpg
palm2.jpg (210.1 KiB) 2583 keer bekeken
fene
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jun 2015 20:54
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor rice op 28 jun 2015 22:01

fene schreef:zou het kunnen dat de pot waar hij in zit te klein is geworden


Hoi,

de pot is inderdaad te klein, haal de palm er maar eens uit waarschijnlijk hoofdzakelijk wortels.
Verpotten is geen probleem nu, geef hem een maatje of twee groter en nieuwe grond met voldoende drainage, wat koemestkorrels erdoor en klaar

succes!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor fene op 28 jun 2015 22:26

omdat mij iemand zei,nu niet verpotten,dat mag maar in maart,maar ik vertrouw mij op u,en ik verpot hem van de week nog.bedankt rice
fene
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jun 2015 20:54
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor draco op 29 jun 2015 00:47

fene schreef:omdat mij iemand zei,nu niet verpotten,dat mag maar in maart,maar ik vertrouw mij op u,en ik verpot hem van de week nog.bedankt rice


Onzin, je kunt deze palm ook nu nog prima verpotten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor fene op 29 jun 2015 01:31

bedankt draco,nog 1 vraagje,moet de nieuwe pot heel veel groter zijn?grtjes fene
fene
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jun 2015 20:54
0 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor Harold538 op 29 jun 2015 05:45

Zo te zien is het een trachy met kleikluit. Nou, ben je klaar mee....en dat is misschien ook wel de reden waarom hij er steeds minder fraai begint uit te zien. Gebrek aan water en voedingsstoffen.

Ik zou zeggen in de volle grond ermee en eerst (heel belangrijk) van de kluit zoveel mogelijk klei verwijderen zodat je alleen nog maar wortels hebt. Dat kan met een krachtige tuinslang en desnoods de palm 2/3 dagen in een emmer met water laten staan (het liefst met Palmbooster erin)

Palmen met kleikluit......het zou verboden moeten worden.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei juli 2015 verpotten

Berichtdoor draco op 29 jun 2015 19:40

Verwijderen van de kluit deed ik voorheen ook wel, maar zonder wortels te beschadigen of schoon te spoelen. Als ze daarbij beschadigen sterven ze geheel af. Het is beslist niet nodig om alle klei te verwijderen behalve als het makkelijk losraakt. Het enige voordeel van het verwijderen van de klei is minder gewicht. De palm moet toch nieuwe wortels ontwikkelen. Als je over een geschikte kuip beschikt met alzijdig ± 3 cm extra ruimte kun je de oude kluit overzetten en de extra ruimte onderop en langszij opvullen met verse potgrond eventueel vermengd met een flinke schep traagwerkende organische mest bijvoorbeeld DCM minigran met magnesium bestemd voor gazons*. De nieuwe aarde goed aandrukken en als er bovenop voldoende ruimte is mag je daar ook extra grond toevoegen. Nieuwe wortels ontspruiten uit de stambasis waar deze in contact staat met de vochtige aarde. Vervolgens flink de aarde flink aangieten totdat het onderuit de kuip wegloopt. Na een jaar in de nieuwe kuip kun je de palm desgewenst in de volle grond planten. De conditie is dan optimaal met nieuwgevormde wortels.

*) dit is geen speciale palmenmest daarvoor verwijs ik naar Gardenpalms. De preciese samenstelling van de gebruikte meststof is niet van speciaal belang. Ik heb voor mijn kuipplanten in tientallen jaren diverse samenstellingen meststoffen gebruikt met de ervaring dat het allemaal weinig uitmaakt zolang de nutrienten macro NPK +Mg en micro sporenelementen in voldoende mate voorhanden zijn. De meststoffen veranderen voortdurend van samenstelling en specials zijn doorgaans aanzienlijk duurder.
ps. Palmbooster heb ik nog nooit gebruikt en ik betwijfel het nut ervan. Het staat hier wel op de plank. Baat het niet dan schaadt het waarschijnlijk evenmin :mrgreen:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten