Een verfrissend buitje voor Howea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor s.janssen op 05 okt 2015 22:01

Jep, dat gebeurd met alle palmen wat te hoog wordt in botanische kassen, dierentuinen e.d. Helaas, maar het is zo!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor asiantjen op 06 okt 2015 18:36

Hi Han , nu ook niet overdrijven ,3 à 4 nieuwe veders per seizoen dat heb ik niet ,nooit gehad , zou het wel willen , maar met 2 a 3 drie ben ik al zeer tevreden ,mijn vier planten zijn ook niet zo groot , het is nog te doen , tussen 1.5 en 1.80 m , maar gaan wel mooi breed , is nog goed om ergens onderaan in de schaduw te zetten . Verpotten doe ik niet zo ,ik geef ze wel regelmatig mest , vooral bij warm en vochtig weer , dat nemen ze snel op en ik merk toch mooi resultaat . Inderdaad het zijn sterke planten die tegen een stoot kunnen kwa donkere kamers en lage temp , ze waren al zeer gegeerd in de oudheid , je ziet ze veel in oude films in die kamers met hoge plafonds .Het enige waar ik jaarlijks van last heb is, zijn die kleine bleke schildluizen , maar blijkbaar hebben ze daar weinig last van.

Grt Etienne ;)
asiantjen
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 30 jun 2011 15:33
Woonplaats: Londerzeel /vlaams Brabant / Belgie
63 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor draco op 06 okt 2015 21:08

Het was inderdaad een van de eerste palmen die in de woonkamers verschenen, toen in de negentiende eeuw de huizen beter verwarmd werden en de varens daardoor minder in trek kwamen. Het was ook de eerste palm waar ik kennis mee maakte bij mijn grootouders, die een grote kentia in de deftige voorkamer en suitte hadden staan. Alleen bij verjaardagen en feesten gingen de schuifdeuren open en werd deze ruimte verwarmd. De woonkamers hadden toen nog een fatsoenlijke hoogte met dito hoge ramen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor JmC4c op 06 okt 2015 21:19

Ik hou ook van deze knappe palm, staat momenteel nog op de binnenplaats in de regen. Komende dagen wat beschutte of binnen plaatsen
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor Eduard op 06 okt 2015 22:25

Zeker een prachtige palm zoals hij er nu bijstaat :thumb_up: had hem ooit willen kopen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb, in mijn veranda groeit deze soort binnen 4 jaar tegen het dak! Heb al een hele serie palmen gehad die dit lot betrof, en ja volgens mij ook een spint kandidaat? dat is wel het grootste dilemma wat ik hier heb, sommige palmen worden lelijk met verbrande uiteindes van de spint behandelingen die zijn te groot om ze een zomer douche te geven, die moet ik ook handmatig schoonmaken wat geen pretje is, de kas die je hebt bied voor de eerste jaren uitkomst voor deze schoonheid ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Een verfrissend buitje voor Howea

Berichtdoor draco op 07 okt 2015 00:45

Het probleem van de hoogte had ik bij mijn vorige exemplaar Eduard. De aanbouwserre was met 3,5 m tenslotte overvoldoende hoog. Omdat de hortus VU hun Howea's 's zomers buiten zetten, ben ik dat ook gaan doen. Ondanks dat de palm in de schaduw stond, werden de nieuwe veders de helft korter. Ik veronderstel dat zonlicht en met name UV straling de lengtegroei van de bladeren remt. De overwintering was bij ±10°C in de aangebouwde serre. Buiten in weer en wind kon ik op een gegeven moment de oude bladvoeten eraf trekken zodat in de loop der jaren een mooie geringde stam verscheen, ik spreek over 25 à 30 jaar dat ik de palm in bezit had. Hier in de polder ging het na 2008 mis in de kas tijdens een koude winter. Sindsdien overwinter ik Howea en Phoenix roebelenii die daar toen ook het loodje legde, binnenshuis. Om de kas 's winters op 5-10°C te houden vergt teveel energie en vorstvrij is onvoldoende gebleken voor deze palmen.
Howea geldt wat mij betreft absoluut niet als spintgevoelig. Integendeel, vanwege het vrij harde blad heeft dit ongedierte er weinig grip op. Het is niet zo dat het probleem spint bij huiskamerpalmen mij onbekend is, bijvoorbeeld bij Ravenea rivularis, Adonidia merrilii, Phoenix roebelenii en Chamaedorea costaricana om enkele ontvankelijke soorten te noemen. In aanwezigheid van spintgevoelige planten kan de hoge populatiedruk bij een flinke aantasting wel leiden tot emigratie naar minder vatbare soorten.
De huidige Howea heeft naar mijn smaak nog te lange bladstelen, een overblijfsel waarschijnlijk van de opkweek waarbij deze palmen en veel andere soorten te dicht opeen staan in hoge kascomplexen.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron